Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-HF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. |
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie. 2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006. 3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003. 4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009. 5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997. 6. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011. 7. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997. 8. I. Dąmbska, "Zarys historii filozofii greckiej", Lublin 1993. 9. J. Pieper, "Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej", Warszawa 2000. 10. E. Gilson, "Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich", Warszawa 1987. 11. G. Reale, "Myśl starożytna", tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2010. 12. S. Swieżawski, "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej", Warszawa-Wrocław 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej od starożytności do współczesności; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej ich źródeł KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do współczesności podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do współczesności ECTS: Udział w wykładzie – 30 godzin Lektura tekstów – 30 godzin Przygotowanie do egzaminu – 15 godzin SUMA GODZIN 75 [75 : 30 (25) = 3] LICZBA ECTS = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej - na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii ; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii ; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w historii filozofii - na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii ; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w historii filozofii - na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w historii filozofii. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w historii filozofii KOMPETENCJE: Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w historii filozofii źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych Metody oceniania: 1. Zaliczenie pisemne w formie testu wyboru z treści prezentowanych na wykładach. Na ocenę końcową składa się: Ocena z zaliczenie w formie testu wyboru z treści wykładu. Przyjmuje się następującą skalę ocen: 5,0 - 100% - 91% poprawnych odpowiedzi 4,5 - 90% - 81% poprawnych odpowiedzi 4,0 - 80% - 71% poprawnych odpowiedzi 3,5 - 70% - 61% poprawnych odpowiedzi 3,0 - 60% - 51% poprawnych odpowiedzi 2,0 - 50% - 0% poprawnych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: brak |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. |
|
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie. 2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006. 3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003. 4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009. 5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997. 6. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011. 7. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997. 8. I. Dąmbska, "Zarys historii filozofii greckiej", Lublin 1993. 9. J. Pieper, "Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej", Warszawa 2000. 10. E. Gilson, "Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich", Warszawa 1987. 11. G. Reale, "Myśl starożytna", tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2010. 12. S. Swieżawski, "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej", Warszawa-Wrocław 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: brak |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. |
|
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie. 2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006. 3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003. 4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009. 5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997. 6. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011. 7. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997. 8. I. Dąmbska, "Zarys historii filozofii greckiej", Lublin 1993. 9. J. Pieper, "Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej", Warszawa 2000. 10. E. Gilson, "Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich", Warszawa 1987. 11. G. Reale, "Myśl starożytna", tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2010. 12. S. Swieżawski, "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej", Warszawa-Wrocław 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. Wymagania wstępne: brak |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju. |
|
Literatura: |
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie. 2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006. 3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003. 4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009. 5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997. 6. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011. 7. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997. 8. I. Dąmbska, "Zarys historii filozofii greckiej", Lublin 1993. 9. J. Pieper, "Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej", Warszawa 2000. 10. E. Gilson, "Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich", Warszawa 1987. 11. G. Reale, "Myśl starożytna", tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2010. 12. S. Swieżawski, "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej", Warszawa-Wrocław 2000. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.