Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Współczesny „homo faber” w relacji: człowiek – maszyna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-HOFA
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WM: Współczesny „homo faber” w relacji: człowiek – maszyna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W11

PS_K03

Skrócony opis:

Wykład dotyczy wprowadzenia w ważne zagadnienie psychologii stosowanej - psychologii pracy i dotyczy przede wszystkim relacji między człowiekiem i maszyną, jako narzędziem osiągania celów osobistych i społecznych.

Pełny opis:

1. GENEZA PSYCHOLOGII PRACY

1.1 Psychologia przemysłowa i iżzynieryjna

1.2 Psychologia organizacji i zarządzania

2. MODELE SYSTEMU: CZŁOWIEK-MASZYNA

2.1. Modele technocentryczne

2.2. Modele antropocentryczne

2. CZYNNIKI ŚRODOWISKA PRACY

3. CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA OPERATORA

3.1. Percepcja wzrokowa i jej pomiarr

3.2. Psychomotoryka

3.3. Model koordynacji wzrokowo-ruchowej wg I Howarda

4. PSYCHOLOGICZNE PROBLEMY TRENINGU ZAWADOWEGO

4.1. Symulatory

4.2. Szkolenie w realnym środowisku pracy

5. NIEZAWODNOŚĆ OPERATORA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY

5.1.Niezawodność jako kategoria psychologiczna

5.2.Systemowe koncepcje bezpieczeństwa pracy

3. Metody optymalizacji bezpieczeństwa pracy:

- analiza zawodów

- analiza stanowiska pracy,

- rekrutacja i selekcja psychologiczna

6. CZŁOWIEK-KOMPUTER W SŁUŻBIE OPTYMALIZACJI JAKOŚCI PRACY

6.1. Sztuczne sensory.

6.2. Platforma "sensory-interfejs" jako podstawa wysokich technologii.

Literatura:

Jan F. Terelak (2011). "Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesnośc". Część 1. Warszawa: Wyd. UKSW.

Jan F. Terelak (2015). "Psychologia kierowców pojazdów drogowych: Teoria i stan badań". Warszawa: Wyd. UKSW.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1; student zna podstawową terminologię z psychologii pracy,

EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy,

EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy.

Umiejętności:

EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,

EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy,

EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy.

Kompetencje:

EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy,

EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: Wykład i prezentacje

Metoda oceny: Praca pisemna na zadany temat na podstawie literatury przedmiotu, obecność podczas wykładów obowiązkowa.

Kryteria oceny:

Metoda oceny: Praca pisemna na zadany temat na podstawie literatury przedmiotu

Kryteria oceny:

Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma w sposób bardzo dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada szeroką wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii zarządzania,student bardzo dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii zarządzania, student bardzo dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii zarządzania. student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Ocena dobra: student dobrze zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma w sposób dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. student dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowej terminologię z psychologii pracy; student nie ma uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student nie posiada wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student nie formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student nie znajduje i nie wykorzystuje źródeł informacji z zakresu psychologii pracy. student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwagi krytyczne.

Praktyki zawodowe:

n/d

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)