WM: Współczesny „homo faber” w relacji: człowiek – maszyna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-HOFA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Współczesny „homo faber” w relacji: człowiek – maszyna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W11 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy wprowadzenia w ważne zagadnienie psychologii stosowanej - psychologii pracy i dotyczy przede wszystkim relacji między człowiekiem i maszyną, jako narzędziem osiągania celów osobistych i społecznych. |
Pełny opis: |
1. GENEZA PSYCHOLOGII PRACY 1.1 Psychologia przemysłowa i iżzynieryjna 1.2 Psychologia organizacji i zarządzania 2. MODELE SYSTEMU: CZŁOWIEK-MASZYNA 2.1. Modele technocentryczne 2.2. Modele antropocentryczne 2. CZYNNIKI ŚRODOWISKA PRACY 3. CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNA OPERATORA 3.1. Percepcja wzrokowa i jej pomiarr 3.2. Psychomotoryka 3.3. Model koordynacji wzrokowo-ruchowej wg I Howarda 4. PSYCHOLOGICZNE PROBLEMY TRENINGU ZAWADOWEGO 4.1. Symulatory 4.2. Szkolenie w realnym środowisku pracy 5. NIEZAWODNOŚĆ OPERATORA I BEZPIECZEŃSTWO PRACY 5.1.Niezawodność jako kategoria psychologiczna 5.2.Systemowe koncepcje bezpieczeństwa pracy 3. Metody optymalizacji bezpieczeństwa pracy: - analiza zawodów - analiza stanowiska pracy, - rekrutacja i selekcja psychologiczna 6. CZŁOWIEK-KOMPUTER W SŁUŻBIE OPTYMALIZACJI JAKOŚCI PRACY 6.1. Sztuczne sensory. 6.2. Platforma "sensory-interfejs" jako podstawa wysokich technologii. |
Literatura: |
Jan F. Terelak (2011). "Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesnośc". Część 1. Warszawa: Wyd. UKSW. Jan F. Terelak (2015). "Psychologia kierowców pojazdów drogowych: Teoria i stan badań". Warszawa: Wyd. UKSW. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z psychologii pracy, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. Kompetencje: EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Wykład i prezentacje Metoda oceny: Praca pisemna na zadany temat na podstawie literatury przedmiotu, obecność podczas wykładów obowiązkowa. Kryteria oceny: Metoda oceny: Praca pisemna na zadany temat na podstawie literatury przedmiotu Kryteria oceny: Ocena bardzo dobra: student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma w sposób bardzo dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada szeroką wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii zarządzania,student bardzo dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii zarządzania, student bardzo dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii zarządzania. student bardzo dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii zarządzania. student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena dobra: student dobrze zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma w sposób dobry uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student dobrze potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student dobrze formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student dobrze znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. student dobrze potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena dostateczna: student zna podstawową terminologię z psychologii pracy; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii pracy. student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowej terminologię z psychologii pracy; student nie ma uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z psychologii pracy; student nie posiada wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii pracy. student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu psychologii pracy,student nie formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu psychologii pracy, student nie znajduje i nie wykorzystuje źródeł informacji z zakresu psychologii pracy. student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy. student nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwagi krytyczne. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.