Konwersatorium: Diagnoza kliniczna osób chorych psychicznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KDKCHP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium: Diagnoza kliniczna osób chorych psychicznie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W14 PS_W16 PS_U12 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładów jest przedstawienie studentom wiedzy z zakresu diagnozy klinicznej osób chorych psychicznie. Zaznajomienie ich z celem diagnozy klinicznej, zasadami jej przeprowadzania Zapoznanie z zasadami formułowania hipotez diagnostycznych i i doboru metod i technik diagnostycznych do celu badania Zapoznanie z metodami i technikami stosowanymi w klinicznej diagnozie psychologicznej Zapoznanie z kliniczną wartością wyników i wnioskowania Efekt kształcenia: zdobycie praktycznych kompetencji z zakresu klinicznej diagnozy osób chorych psychicznie |
Pełny opis: |
1.Cel diagnozy klinicznej i zasady jej przeprowadzania. 2. Etiologia zaburzeń psychicznych 3. Formułowanie hipotez diagnostycznych, prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych 4. Metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej 5. Diagnoza kliniczna - komunikacja z pacjentem, najczęstsze trudności i sposoby ich rozwiązywania. 6.kliniczna wartość wyników i wnioskowania 7. przekazywanie wyników diagnozy różnym odbiorcom 8. Diagnoza psychologiczna w praktyce 9. Narzędzia diagnostyczne przez pryzmat standardów profesjonalnej diagnozy 10.Rola badania neuropsychologicznego 11.Etyka zawodowa psychologa klinicznego |
Literatura: |
Filipczak. M., Paliuchowski W., zalewski B., Tarnowska M. ( 2015) Diagnoza psychologiczna kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa H Sęk ( 2016) Psychologia kliniczna t.1-2, PWN, Warszawa Sawicka M., Kuhn-Dymecka A. (2012) Psychologia kliniczna podręcznik praktyczny dla specjalistów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych 2. Student potrafi wymienić i opisać metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej. 3. Student potrafi wymieć trudności w komunikacji z z pacjentem i sposoby ich rozwiązywania. 4. Student opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom 5. Student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. 6.Student potrafi przedstawić zagadnienia wynikające z etyki zawodowej psychologa klinicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
efekt kształcenia nr 1 student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi podać prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych - na ocenę 3 (dost.): student potrafi opisać formułowanie problemu badawczego i hipotez diagnostycznych, nie potrafi wymienić podstawowych różnic - na ocenę 4 (db.): student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych, popełnia drobne błędy , - na ocenę 5 (bdb.): student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych potrafi przedstawić prawidłowo sformułowane pytania i hipotezy badawcze 2) efekt kształcenia nr 2 pn. student potrafi wymienić i opisać metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej. - na ocenę 2 (ndst.): student nie zna metod i techniki stosowanych w klinicznej diagnozie psychologicznej, - na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej, popełnia błędy w określeniu zastosowania danej metody do problemu diagnostycznego lub czyni to pobieżnie, - na ocenę 4 (db.): student sprawnie posługuje się metoda i technikami stosowanymi w klinicznej diagnozie psychologicznej robi niewielkie błędy w doborze odpowiednich metod diagnostycznych do problem badawczego - na ocenę 5 (bdb.): Student sprawnie posługuje się metodami i technikami stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej 3) efekt kształcenia nr 3 pn. student potrafi i wymieć trudności w komunikacji z z pacjentem i sposoby ich rozwiązywania. - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wymienić trudności w komunikacji z pacjentem i sposobów ich rozwiązywania, - na ocenę 3 (dost.): student potrafi prawidłowo opisać trzy elementy składające się na trudności w komunikacji z pacjentem - na ocenę 4 (db.): student potrafi prawidłowo opisać wszystkie elementy (robi nieznaczne błędy) - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo opisać wszystkie elementy dotyczące trudności w komunikacji z pacjentem nr 4 pn. student opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom. - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi zdefiniować różnicy wynikającej z przekazywania wyników różnym odbiorcom ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić czynniki które wynikają z przekazywania diagnozy różnym odbiorcom - na ocenę 4 (db.): student prawidłowo opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom , robi niewielkie błędy, - na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom 5) efekt kształcenia nr 5 pn.Student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi przeprowadzić wywiadu klinicznego z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, nie potrafi definiować poszczególne elementy procesu diagnostycznego. - na ocenę 4 (db.): student potrafi i przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. robi niewielkie błędy w opisie, - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego podaje przykłady. 6) efekt kształcenia nr 5 pn. student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi przeprowadzić wywiadu klinicznego z pacjentem, wstępnie ocenić stanu psychicznego, nie umie wymienić poszczególnych elementów procesu diagnostycznego, - na ocenę 3 (dost.): student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, potrafi ocenić wstępnie stan psychiczny, nie potrafi wymieć elementów procesu diagnostycznego na ocenę 4 ( db) student potrafi i przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. robi niewielkie błędy w opisie na ocenę 5 ( bdb) student potrafi i przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. podaje przykłady, Kryteria zaliczenia przedmiotu: - obecność na wykładach i ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności) - zaliczenie ustne obejmujące materiał z wykładów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.