Konwersatorium: Klasyczne i najnowsze koncepcje temperamentu: teoria i pomiar
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KKT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium: Klasyczne i najnowsze koncepcje temperamentu: teoria i pomiar |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Konwersatoria nadobowiązkowe - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W18 PS_U01 PS_U04 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują przegląd klasycznych, jak i również najnowszych ujęć teoretycznych skoncentrowanych wokół temperamentu człowieka, a także prezentację kwestionariuszy służących do pomiaru cech temperamentu postulowanych w omawianych teoriach i modelach. Będą one jednak poświęcone szczególnie rozważaniom z zakresu struktury temperamentu rozpatrywanej w świetle zaprezentowanych analiz teoretycznych prowadzonych na tym polu oraz w odniesieniu do najnowszych badań empirycznych. Najważniejszym celem zajęć będzie zaś prowadzona w tym obszarze wspólna refleksja oraz dyskusja odnośnie najbardziej fundamentalnych metawymiarów temperamentu. • Zajęcia przeznaczone są dla Studentów III, IV i V roku studiów z psychologii. • Planowo zajęcia będą odbywać się stacjonarnie. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Temperament – korzenie, podstawowe pojęcia, specyfika obszaru 2. Typologia oparta na właściwościach ośrodkowego układu nerwowego (I. Pawłow) 3. Biologiczna teoria PEN (H. J. Eysenck) 4. Teoria wrażliwości na wzmocnienia (J. A. Gray) 5. Psychobiologiczny model temperamentu (C. R. Cloninger) 6. Biologiczna teoria poszukiwania doznań (M. Zuckerman) oraz Model Alternatywnej Piątki (M. Zuckerman i D. M. Kuhlman) 7. Regulacyjna Teoria Temperamentu (J. Strelau) 8. Interakcyjna teoria temperamentu (A. Thomas i S. Chess) 9. Behawioralno-genetyczna teoria temperamentu (A. H. Buss i R. Plomin) 10. Rozwojowy model temperamentu (M. K. Rothbart i D. Derryberry) 11. Struktura temperamentu w świetle głównych teorii z tego obszaru – dyskusja 12. Fundamentalne wymiary temperamentu w świetle najnowszych danych empirycznych 13. W kierunku integracji i syntezy – propozycja nowego modelu temperamentu 14. Podsumowanie i zaliczenia |
Literatura: |
Mervielde, I., De Pauw, S. S. W. (2012). Models of child temperament. W: M. Zentner, R. L. Shiner (red.), Handbook of temperament (s. 21–40). The Guilford Press. Strelau, J. (2012). Psychologia temperamentu (wyd. 2 zmien.). Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowanie (wyd. 2). Scholar. Zuckerman, M. (2012). Models of adult temperament. W: M. Zentner, R. L. Shiner (red.), Handbook of temperament (s. 41–66). The Guilford Press. Literatura dodatkowa, zgłębiająca zagadnienia dotyczące kolejno omawianych tematów będzie podawana na bieżąco podczas zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy Student: 1) definiuje pojęcie temperamentu 2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu 3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu 4) zna badania dotyczące eksploracji w zakresie struktury temperamentu 5) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu Efekty umiejętności Student: 1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu 2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury 3) umie zastosować wybrane kwestionariusze do pomiaru temperamentu Efekty kompetencji Student: 1) zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii 2) wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności ECTS: 2 punkty (udział w konwersatorium: 30 godzin, przygotowanie do zajęć, w tym do prezentacji i dyskusji: 25 godzin; konsultacje: 5 godzin), [60:30=2] |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na zajęciach oraz aktywność w ich trakcie. 1) Obecność: Dopuszczalne są 2 nieobecności. Każda kolejna nieobecność wymaga usprawiedliwienia, jednakże łączna liczba wszystkich nieobecności nie może przekroczyć 5. 2) Aktywność: Podczas trwania zajęć Studenci zdobywają punkty za aktywność. Obejmuje ona następujące składowe: • przygotowanie krótkiej prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia stanowiącego fragment omawianego tematu (w ramach realizowania tematów 2–10) • aktywne uczestnictwo w zaplanowanej dyskusji (w ramach tematu 11) • bieżąca aktywność w trakcie zajęć Na podstawie zebranych punktów oceny końcowe będą wystawiane według następującego rozkładu: • (ndst.) < 51% • (dst.) 51–60% • (dst.+) 61–70% • (db.) 71–80% • (db.+) 81–90% • (bdb.) 91–100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia przeznaczone są dla Studentów III, IV i V roku studiów z psychologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.