Zarządzanie kapitałem intelektualnym 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KPPKI1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie kapitałem intelektualnym 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NTgzYjAyYjYtYmIzZS00MWRkLWJhY2UtMGU4MzZlYWE3NDc0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%22391e323e-9049-4528-95cf-dad3a59d0441%22%7d |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W11 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem poznawczym jest zaznajomienie studentów z problemami zarządzania kapitałem intelektualnym Celem kształcącym jest zapoznanie się z uwarunkowaniami praktycznego wykonywania zawodu psychologa w aspekcie pracy w przedsiębiorstwa, instytucjach, firmach. Celem wychowawczym jest poznanie różnych aspektów warsztatu pracy psychologa w różnych subdyscyplinach. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma zapoznać studentów z problematyką wykonywania zawodu psychologa w różnych placówkach (służba zdrowia, pracownie resortowe; wojsko, policja, straż pożarna, służby specjalne, grypy poszukiwawczo-ratownicze oraz telefonie zaufania, ośrodkach konsultacyjno-diagnostycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych), a także z możliwości prowadzenia badań aplikacyjnych i diagnostycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo, zawodowe, pośrednictwo pracy, (psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym), Print B, Poznań, 1995, - Bańka A., Bezrobocie. Podręcznik pomocy psychologicznej, Print B, Poznań, 1992, - Czasopismo "European Journal of Work and Organizational Psychology". - Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, GWP, Gdańsk 2003, - Dominiak P., Metody pomiaru kapitału intelektualnego, - Harsim W. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012, - Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, wyd PTP, Warszawa 2001. - Karney J., Człowiek i praca, Wyd. Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa 2000, - Terelak J. "Człowiek w sytuacji pracy w okresie ponowoczesności" wyd. UKSW, Warszawa 2011, Literatura uzupełniająca: - Kobos Z., Problemy orzecznicze w psychologii lotniczej, (W:) Działalność pseudoprofilaktyczna w resorcie ON, wyd. MON, (red.), - Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Difin, Warszawa 2007. - Lipka A., W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin , Warszawa, - Łukasiewicz G., Metody pomiaru kapitału ludzkiego, Difin , Warszawa, - Micuła I., Micuła K., Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego, Współczesne Problemy Ekonomiczne, 2015/11, 269-280, - Malkiewicz M., Borkowska A., Kobos Z., Gołuch D., Terelak J F., (2016). Psychometric properties of Pressure Management Indicator (PMI): The preliminary study on Polish sample. Polish Journal of Aviation Medicine, Bioengineering and Psychology, 22(1), 30-45, - Markiewicz K., Psychologia przemysłowa, Wyd. Difin, Warszawa 2014, - Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe, Wyd. DIFIN, Warszawa,2009, - Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, WN „Scholar”, Warszawa 2001, - Sekuła Z., Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, PWE, Warszawa 2008, - Skrzypek E., Kapitał intelektualny oraz możliwości jego wyceny, [w:] Kapitał intelektualny jako szansa na poprawę jakości zarządzania w warunkach globalizacji, E. Skrzypek [red.]. t. 1, Wyd. UMCS, Lublin 2005, - Stalończyk I., Kapitał ludzki jako główny element kapitału intelektualnego, Economy and Management, 2/12, 28-36, - Strelau J., Temperament jako regulator zachowania, Wyd. GWP, Gdańsk, 2006, - Szałkowski A., Rozwój kapitału intelektualnego współczesnej organizacji, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2005, - Terelak J., Stres życia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017, - Witkowski T., Dobór personelu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Wrocław 2007. - Wyrzykowska, B., Od zasobów ludzkich do kapitału ludzkiego, http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/1268/Pragmata_7_21.pdf, - Zborowska R., Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie, Wyd. Ars boni, Poznań 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza; EK 1: student zna podstawową terminologię psychologiczną z zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym, EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym, EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień związanych z problematyką z zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym. Umiejętności; EK 4: student potrafi analizować i prezentować problemy zagadnień związanych z problematyką zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym, EK 5: student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia związane z problematyką zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym, EK 6: student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji związanych z problematyką zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym. Kompetencje; EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu zagadnień związanych z zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym, EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne na temat zagadnień związanych z problematyką zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Opis ECTS. -aktywność na platformie e-learningowej -30 godz. -przygotowanie do zajęć /praca domowa/ praca na podstawie e-learningowej -10 godz. -przygotowanie i napisanie semestralnej pracy kontrolnej -20 godz. b) warunki zaliczenia przedmiotu • semestralna praca kontrolna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 01.2021r., Metody oceny: • semestralna praca kontrolna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów], Skala ocen: dst.: 20- punktów, dst+: 21-30 punktów, db: 31-40 punktów, db+: 41-45 punktów, bdb: 46-50-punktów Kryteria oceny: ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w nowoczesnych metodach badań w zarządzaniu kapitałem intelektualnym, bardzo dobrze zna bazy danych literatury dotyczącej kapitału intelektualnego, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje zaawansowane metody badań stosowane w ocenie kapitału intelektualnego; ocena dobra (4) – student dobrze orientuje się w nowoczesnych metodach badań w kapitału intelektualnego, dobrze zna bazy danych literatury dotyczącej kapitału intelektualnego, dobrze dobiera i wykorzystuje zaawansowane metody badań stosowane ocenie kapitału intelektualnego ocena dostateczna (3) –; student słabo orientuje się w nowoczesnych metodach badań w kapitału intelektualnego, słabo zna bazy danych literatury dotyczącej kapitału intelektualnego, słabo dobiera i wykorzystuje metody badań stosowane w ocenie kapitału intelektualnego ocena niedostateczna (2) – student nie orientuje się w nowoczesnych metodach badań kapitału intelektualnego, nie zna bazy danych literatury dotyczącej kapitału intelektualnego, nie potraf dobrać i wykorzystać metody badań stosowane w ocenie kapitału intelektualnego; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiot jest zaznajomienie studentów z problemami psychologii stosowanej, oceny przydatności zawodowej i zakresie zarządzania zespołami ludzkimi w rożnych obszarach funkcjonowania zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma zapoznać studentów z problematyką wykonywania zawodu psychologa w różnych placówkach (służba zdrowia, pracownie resortowe; wojsko, policja, straż pożarna, służby specjalne, grypy poszukiwawczo-ratownicze oraz telefonie zaufania, ośrodkach konsultacyjno-diagnostycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych), a także z możliwości prowadzenia badań aplikacyjnych i diagnostycznych. |
|
Literatura: |
1) Bańka A. (2005) Zawodoznawstwo, doradztwo, zawodowe, pośrednictwo pracy, (psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym), Print B, Poznań, 2) Markiewicz K. (2014), Psychologia przemysłowa, Wyd. Difin, Warszawa, 3) Paszkowska-Rogacz A(2009) Doradztwo zawodowe, Wyd. DIFIN, Warszawa, 4) Terelak J. (2017) Stres życia-. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa, 5) Wyrzykowska, B. (2013) Od zasobów ludzkich do kapitału ludzkiego, http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/1268/Pragmata_7_21.pdf, |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.