Konwersatorium: Percepcja wzrokowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KPWZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium: Percepcja wzrokowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Konwersatoria nadobowiązkowe - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_K02 PS_K03 |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Wprowadzenie w problematykę percepcji wzrokowej: cele i zasady percepcji wrokowej, główne pytania nauk o percepcji wzrokowej. Założenia podstawowych ujęć teoretycznych. 2. Problem wczesnego widzenia (early vision). Spostrzeganie przestrzeni, koloru i ruchu. Budowa szlaku wzrokowego. 3. Problem stałości percepcyjnej (perceptual constancy) i organizacji percepcyjnej (perceptual organisation); złudzenia wzrokowe. Zakres pola widzenia. 4. Problem rozpoznania obiektu: główne ujęcia teoretyczne (view-based vs part-based) 5. Uwaga wzrokowa: ujęcia historyczne i współczesne teorie uwagi. Wpływ teorii informacji. 6. Uwaga wzrokowa: procesy oddolne, mapa wyrazistości. 7. Uwaga wzrokowa: procesy odgórne, mapa priorytetów. Rola wyobraźni, kody wizualne. 8. Problem świadomości wzrokowej (visual awareness). 9. Wzrokowa pamięć robocza (visual working memory). Przegląd klasycznych i aktualnych paradygmatów badawczych. 10. Metody nauk o percepcji wzrokowej: metody psychofizyki, analiza zachowania, metody neuropsychologii i neurofizjologii, neuroobrazowanie funkcjonalne. 11. Metody eyetrackingowe. Zastosowanie nauk o percepcji wzrokowej. 12. Rekonstrukcja wybranych eksperymentów z psychologii percepcji wzrokowej, uwagi wzrokowej i pamięci roboczej. 13. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Francuz, P. (2007). Obrazy w umyśle: Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Scholar. Itti L., Rees G., Tsotsos, J.K. (2005). Neurobiology of Attention. Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375731-9.X5000-9 Oberauer, K., Lewandowsky, S., Awh, E., Brown, G. D. A., Conway, A., Cowan, N., … Ward, G. (2018). Benchmarks for Models of Short-Term and Working Memory. Psychological Bulletin, 144(9), 885–958. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1037/bul0000153 Yantis, S. (Ed.). (2000). Key readings in cognition. Visual perception: Essential readings. New York, NY, US: Psychology Press. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student identyfikuje podstawowe koncepcje i paradygmaty badawcze z psychologii percepcji, psychologii uwagi wzrokowej oraz psychologii wzrokowej pamięci roboczej; potrafi opisać architekturę pojęć prezentowanej tematyki; potrafi wyszukać wartościowe merytorycznie źródła dotyczące prezentowanej tematyki; ma świadomość możliwości zastosowań nauk o percepcji wzrokowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - Regularne czytanie wybranych fragmentów tekstu - Obecność na zajęciach (dopuszczalne maks. 3 nieobecności) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.