Konwersatorium teologiczne - duchowość a psychologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KTDPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium teologiczne - duchowość a psychologia religii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Konwersatoria teologiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W18 |
Skrócony opis: |
Zajęcia opierają się na dyskusji pomiędzy studentami oraz studentami a prowadzącym w oparciu o prezentacje wybranych zagadnień z teologii duchowości i psychologii religii. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Wprowadzenie. Człowiek duchowo otwarty - zarys antropologii chrześcijańskiej. 2. Poziomy życia psychicznego i duchowego. 3. Religijność i duchowość w psychologii religii i w teologii duchowości. 4. Poziomy świadomości i strategie nieświadomości. 5. Spójności i niespójności w życiu duchowym. 6. Działanie mechanizmów obronnych i ich wpływ na życie duchowe. 7. Dojrzałość/niedojrzałość religijna w koncepcjach: Allporta i Wulffa. 8. Rozwój życia religijnego i duchowego. 9. Kryzysy religijne/duchowe w perspektywie rozwojowej. 10. Uzależnienie i łaska. 11. Wstyd, poczucie winy i poczucie małej wartości w doświadczeniu religijnym. 12. Teoria przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego. 13. Osobowościowe korelaty religijności. 14. Razem, czy osobno – o wspólnocie chrześcijańskiej, przekraczanie świata sprzecznych pragnień. 15. Człowiek, który pragnie miłości i lęka się kochać – „rana nieufności”. Zaliczenie. |
Literatura: |
Catalan, J. F. (2007). Duchowość a psychologia : jak odróżnić wezwania Boga od własnych pragnień? Kraków : Wydawnictwo eSPe. Cencini, A. (1995). Psychologia spotkania z Bogiem. Kraków: Wydawnictwo M. Cencini, A., Manenti, A. (2002). Psychologia a formacja. Kraków: Wydawnictwo WAM. Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Fowler, J. (1995). Stages of faith. The psychology of human development and the quest fo meaning. San Francisco: Harper Collins. Głaz, S. (2006). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo WAM. Griffith, J. L. (2013). Religia, która uzdrawia. Religia, która szkodzi. Wskazówki dla terapeutów i szukających pomocy. Kraków: Wydawnictwo WAM. Grzywocz K. (2018). Na początku był sens. Warszawa: Biblioteka WIĘZI. Kasper, W. (2014). Miłosierdzie. Klucz do chrześcijańskiego życia. Poznań: Wydawnictwo Św. Wojciech. Kotlewski, T. (2014) Razem, czy osobno. Droga wspólnoty chrześcijańskiej. Kraków: Wydawnictwo Misericordia. Manenti, A. (1995). Powołanie. Psychologia i łaska. Kraków: Wydawnictwo M. May, G. (2011). Uzależnienie i łaska: miłość, duchowość, uwolnienie. Poznań: Harbor Point Media Rodzina. Paloutzian, R. F. (2017). Invitation to the psychology of religion (Edycja trzecia). New York: Guilford Press. Salij J. (2017). Teologia i wiara. Poznań: Wydawnictwo W Drodze. Saroglou, V. (Red.) (2014). Religion, personality and social behavior. New York: Psychology Press. Smith, Ch., Snell, P. (2009). Souls in transition. The religious & spiritual lives of emerging adults. Oxford: Oxford University Press. Terruwe, A. A., Baars, C. W. (2002). Integracja psychiczna. O nerwicach i ich leczeniu. Poznań: Wydawnictwo W Drodze. Winter, R. (2013). W pułapce perfekcjonizmu. Prosta droga do porażki. Kraków: Wydawnictwo WAM. Wulff, D. (1999). Psychologia religii. Klasyczna i współczesna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1. Definiuje pojęcia duchowości, religijności oraz duchowości teocentrycznej i antropocentrycznej, zewnętrznej i wewnętrznej. 2. Opisuje etapy rozwoju życia duchowego i religijnego, powstawanie kryzysu religijnego oraz znaczenie teorii przywiązania w tworzeniu obrazu Boga. 3. Wylicza osobowościowe korelaty religijności. 4. Charakteryzuje czynniki wpływające na tworzenie się dojrzałej/niedojrzałej duchowości/religijności. 5. Objaśnia zagadnienia psychologiczne związane z formowaniem wspólnoty chrześcijańskiej. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu teologii duchowości i psychologii religii. 2. Poddaje krytyce znaczenie wzajemnych związków duchowości i psychologii. 3. Wdraża rozwiązania pomocne w pomocy psychologicznej osób wierzących. 4. Klasyfikuje etapy rozwoju duchowego człowieka. 5. Ocenia wpływ czynników wpływających hamująco na rozwój życia duchowego. KOMPETENCJE: 1. Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii. 2. Pracuje w zespole. 3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy. 4. Wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności. ETCS: 1 punkt (udział w konwersatorium: 15; przygotowanie do zaliczenia: 5; przygotowanie prezentacji i dyskusji: 10), [30:30=1]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia konwersatorium: 1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2. Przygotowanie prezentacji (1-3) w oparciu o artykuły z zakresu teologii duchowości i psychologii religii (polskie lub anglojęzyczne) zgodne z zakresem tematów. 3. Przygotowanie pięciu punktów do refleksji i przeprowadzenie dyskusji po każdej prezentacji. 4. Zaliczenie testu. Kryteria ocen: Wiedza: -ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące związku duchowości z psychologią, objaśnia etapy rozwoju duchowego człowieka, teorię przywiązania i jej wpływ na kształtowanie obrazu Boga oraz charakteryzuje dojrzałą i niedojrzałą duchowość. -na ocenę 4 (db.): dobrze wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące związku duchowości z psychologią, objaśnia etapy rozwoju duchowego człowieka, teorię przywiązania i jej wpływ na kształtowanie obrazu Boga oraz charakteryzuje dojrzałą i niedojrzałą duchowość. -na ocenę 3 (dst.): słabo wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące związku duchowości z psychologią, objaśnia etapy rozwoju duchowego człowieka, teorię przywiązania i jej wpływ na kształtowanie obrazu Boga oraz charakteryzuje dojrzałą i niedojrzałą duchowość. -na ocenę 2 (ndst.): nie wyjaśnia podstawowych zagadnień dotyczących związku duchowości z psychologią, nie objaśnia etapów rozwoju duchowego człowieka, teorii przywiązania i jej wpływu na kształtowanie obrazu Boga oraz nie charakteryzuje dojrzałej i niedojrzałej duchowości. Kompetencje: -na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze porządkuje zagadnienia podjęte w prezentacji, poddaje krytyce w ramach dyskusji. -na ocenę 4 (db.): dobrze porządkuje zagadnienia podjęte w prezentacji, poddaje krytyce w ramach dyskusji. -na ocenę 3 (dst.): słabo porządkuje zagadnienia podjęte w prezentacji, poddaje krytyce w ramach dyskusji. -na ocenę 2 (ndst.): nie porządkuje zagadnień podjętych w prezentacji, nie poddaje krytyce w ramach dyskusji. Umiejętności: Oceniane są: zachowanie ostrożności/krytycyzmu w wyrażaniu opinii, praca w zespole, wykazanie zrozumienia i i tolerancji wobec różnorodności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.