Zachowania polityczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-KZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania polityczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie psychologią polityczną. |
Skrócony opis: |
Zachowania polityczne dotyczą jednostek, grup (np.związkowcy), a także„instytucji”(np.partie) w różnych procesach politycznych. Zrozumieniu tych zachowań służy badanie m.in. ludzkich wartości, postaw, ideologii, kultury. To nie tylko zachowania wyborcze, nie tylko legitymizowane formy politycznego uczestnictwa (referenda), wpływu (polityka protestu), ale i te nielegitymizowane (terroryzm). To także badanie uwarunkowań zachowań na poziomie jednostki, jak i systemu politycznego (ordynacji, system prezydencki vs parlamentarny). |
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia: 1. Orientacje polityczne – lewica vs prawica 2. Ideologie 3. Głosowanie portfelowe, problemowe 4. Identyfikacja polityczna, wizerunki partii 5. Personalizacja polityki 6. Kultura polityczna, wartości 7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki 8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne 9. Ruchy społeczne, polityka protestu 10. Terroryzm 11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna 12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce 13. Wizerunek w polityce 14. Mechanizmy wpływu społecznego 15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej |
Literatura: |
Converse, P.E. (1964). The nature of belief systems in mass publics. In D. E. Apter (Ed.), Ideology and discontent (s. 206-261). London, Free Press of Glenco Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN Edelman, M. (1964). The Symbolic Uses of Politcs. University of Illinois Press. Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin. Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W01 teorie naukowe z zakresu zachowań politycznych W02 właściwości i kierunki rozwoju narzędzi w psychologii politycznej W03 zaawansowaną metodologię badań stosowanych w zachowaniach politycznych K03 Odpowiedzialnego pełnienia roli osoby zajmującej się psychologią polityczną, przy zachowaniu zasad etycznych, rozwijając dorobek zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Norbert Maliszewski | |
Prowadzący grup: | Norbert Maliszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Norbert Maliszewski | |
Prowadzący grup: | Norbert Maliszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach - 30 h Wyszukiwanie informacji - 5 h Lektura zadanych tekstów - 5 h Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h SUMA GODZIN: 50 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. (1,2 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zachowania polityczne dotyczą jednostek, grup (np.związkowcy), a także„instytucji”(np.partie) w różnych procesach politycznych. Zrozumieniu tych zachowań służy badanie m.in. ludzkich wartości, postaw, ideologii, kultury. To nie tylko zachowania wyborcze, nie tylko legitymizowane formy politycznego uczestnictwa (referenda), wpływu (polityka protestu), ale i te nielegitymizowane (terroryzm). To także badanie uwarunkowań zachowań na poziomie jednostki, jak i systemu politycznego (ordynacji, system prezydencki vs parlamentarny). |
|
Pełny opis: |
1. Orientacje polityczne – lewica vs prawica 2. Ideologie 3. Głosowanie portfelowe, problemowe 4. Identyfikacja polityczna, wizerunki partii 5. Personalizacja polityki 6. Kultura polityczna, wartości 7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki 8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne 9. Ruchy społeczne, polityka protestu 10. Terroryzm 11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna 12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce 13. Wizerunek w polityce 14. Mechanizmy wpływu społecznego 15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej |
|
Literatura: |
Converse, P.E. (1964). The nature of belief systems in mass publics. In D. E. Apter (Ed.), Ideology and discontent (s. 206-261). London, Free Press of Glenco Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN Edelman, M. (1964). The Symbolic Uses of Politcs. University of Illinois Press. Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin. Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.