Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania polityczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-KZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania polityczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02


PS_W03


PS_W08


PS_K03


PS_K07

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie psychologią polityczną.

Skrócony opis:

Zachowania polityczne dotyczą jednostek, grup (np.związkowcy), a także„instytucji”(np.partie) w różnych procesach politycznych.

Zrozumieniu tych zachowań służy badanie m.in. ludzkich wartości, postaw, ideologii, kultury. To nie tylko zachowania wyborcze, nie tylko legitymizowane formy politycznego uczestnictwa (referenda), wpływu (polityka protestu), ale i te nielegitymizowane (terroryzm). To także badanie uwarunkowań zachowań na poziomie jednostki, jak i systemu politycznego (ordynacji, system prezydencki vs parlamentarny).

Pełny opis:

Wybrane zagadnienia:

1. Orientacje polityczne – lewica vs prawica

2. Ideologie

3. Głosowanie portfelowe, problemowe

4. Identyfikacja polityczna, wizerunki partii

5. Personalizacja polityki

6. Kultura polityczna, wartości

7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki

8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne

9. Ruchy społeczne, polityka protestu

10. Terroryzm

11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna

12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce

13. Wizerunek w polityce

14. Mechanizmy wpływu społecznego

15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej

Literatura:

Converse, P.E. (1964). The nature of belief systems in mass publics. In D. E. Apter (Ed.), Ideology and discontent (s. 206-261). London, Free Press of Glenco

Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN

Edelman, M. (1964). The Symbolic Uses of Politcs. University of Illinois Press.

Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN

Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin.

Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W01 teorie naukowe z zakresu zachowań politycznych

W02 właściwości i kierunki rozwoju narzędzi w psychologii politycznej

W03 zaawansowaną metodologię badań stosowanych w zachowaniach politycznych

K03 Odpowiedzialnego pełnienia roli osoby zajmującej się psychologią polityczną, przy zachowaniu zasad etycznych, rozwijając dorobek zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Norbert Maliszewski
Prowadzący grup: Norbert Maliszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Norbert Maliszewski
Prowadzący grup: Norbert Maliszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:




Uczestnictwo w zajęciach - 30 h


Wyszukiwanie informacji - 5 h


Lektura zadanych tekstów - 5 h


Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h




SUMA GODZIN: 50 = 2 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 30 godz. (1,2 ECTS)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zachowania polityczne dotyczą jednostek, grup (np.związkowcy), a także„instytucji”(np.partie) w różnych procesach politycznych.

Zrozumieniu tych zachowań służy badanie m.in. ludzkich wartości, postaw, ideologii, kultury. To nie tylko zachowania wyborcze, nie tylko legitymizowane formy politycznego uczestnictwa (referenda), wpływu (polityka protestu), ale i te nielegitymizowane (terroryzm). To także badanie uwarunkowań zachowań na poziomie jednostki, jak i systemu politycznego (ordynacji, system prezydencki vs parlamentarny).

Pełny opis:

1. Orientacje polityczne – lewica vs prawica

2. Ideologie

3. Głosowanie portfelowe, problemowe

4. Identyfikacja polityczna, wizerunki partii

5. Personalizacja polityki

6. Kultura polityczna, wartości

7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki

8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne

9. Ruchy społeczne, polityka protestu

10. Terroryzm

11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna

12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce

13. Wizerunek w polityce

14. Mechanizmy wpływu społecznego

15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej

Literatura:

Converse, P.E. (1964). The nature of belief systems in mass publics. In D. E. Apter (Ed.), Ideology and discontent (s. 206-261). London, Free Press of Glenco

Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN

Edelman, M. (1964). The Symbolic Uses of Politcs. University of Illinois Press.

Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN

Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin.

Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)