Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Metody diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-MDES
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WM: Metody diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02; PS_W03; PS_W08; PS_U13; PS_K03; PS_K07

Wymagania wstępne:

Ukończenie III roku studiów z psychologii

Skrócony opis:

Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat uwarunkowań funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz wiedzę na temat sposobów diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

Pełny opis:

Cele wykładu:

1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami związanymi z diagnozą funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

2) wykształcenie umiejętności rozpoznawania deficytów w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego, planowania procesu diagnostycznego i interpretowania uzyskanych wyników.

Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru)

Literatura:

1. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu – podstawy teoretyczne, przykłady technik, ocena wartości pomiarowych. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 3. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

2. Czapiński, J. (1985). „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

3. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40.

4. Klinkosz, W. (2004). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe (IAS-R). Polskie tłumaczenie kwestionariusza Jerrego S. Wigginsa. Przegląd Psychologiczny, 47(4), 379-393.

5. Klinkosz, W., Iskra, J., Artymiak, M. (2021). Interpersonal Competences of Students, Their Interpersonal Relations, and Emotional Intelligence. Current Issues in Personality Psychology, 9(2), 125–134.

6. Knopp, K. (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

7. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182.

8. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204.

9. Malinowska, M. (1985). Pomiar umiejętności decentracji interpersonalnej: Test Podejmowania Ról M. Feffera. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

10. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

11. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin.

12. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.

13. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.

14. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82.

15. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

16. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri.

17. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18

18. Piekarska, J. (2020). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

19. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

20. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

21. Szczygieł, D. (2006). Zdolność czy cecha osobowości? Kontrowersje wokół pojęcia i pomiaru inteligencji emocjonalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

22. Szczygieł, D. (2007). Zdolniejsze kobiety czy mniej zmotywowani mężczyźni? Różnice między płciami w zróżnicowaniu i złożoności werbalizacji emocji. Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 4, 47-66.

23. Śmieja, M. (2018). W związku z inteligencją emocjonalną. Rola inteligencji emocjonalnej w relacjach społecznych i związkach intymnych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

24. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Podręczniki do narzędzi uwzględnione w programie wykładu.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

1) Definiuje pojęcia stosowane do opisu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego.

2) Rozumie znaczenie instrumentalnych, motywacyjnych i rodzinnych uwarunkowań rozwoju dyspozycji społecznych i emocjonalnych.

3) Rozumie odmienność pojęć odnoszących się do funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz metod ich pomiaru.

4) Zna narzędzia do pomiaru funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

Umiejętności:

1) Rozpoznaje deficyty w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego

2) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego.

3) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.

4) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu.

5) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

Postawy:

1) Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania funkcjonowania emocjonalno-społecznego.

2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne.

3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie.

Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i dobrze ją rozumie.

Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie.

Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia.

Umiejętności

Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy.

Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest w pełni samodzielny; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu.

Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu.

Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą.

Kompetencje (postawy):

Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Martowska
Prowadzący grup: Katarzyna Martowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 2 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 15 godzin, przygotowanie do egzaminu: 15 godzin; łącznie 60 godzin; 60:30=2)

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Wymagane zaliczenie III roku psychologii

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Martowska
Prowadzący grup: Katarzyna Martowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 2 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 15 godzin, przygotowanie do egzaminu: 15 godzin; łącznie 60 godzin; 60:30=2)

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:
Wymagania wstępne:

Wymagane zaliczenie III roku psychologii

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)