WM: Metody diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-MDES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Metody diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_W03; PS_W08; PS_U13; PS_K03; PS_K07 |
Wymagania wstępne: | Ukończenie III roku studiów z psychologii |
Skrócony opis: |
Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat uwarunkowań funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz wiedzę na temat sposobów diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego. |
Pełny opis: |
Cele wykładu: 1) zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami związanymi z diagnozą funkcjonowania emocjonalno-społecznego. 2) wykształcenie umiejętności rozpoznawania deficytów w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego, planowania procesu diagnostycznego i interpretowania uzyskanych wyników. Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru) |
Literatura: |
1. Czapiński, J. (1978). Metodologia Rep Testu – podstawy teoretyczne, przykłady technik, ocena wartości pomiarowych. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 3. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 2. Czapiński, J. (1985). „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 3. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40. 4. Klinkosz, W. (2004). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe (IAS-R). Polskie tłumaczenie kwestionariusza Jerrego S. Wigginsa. Przegląd Psychologiczny, 47(4), 379-393. 5. Klinkosz, W., Iskra, J., Artymiak, M. (2021). Interpersonal Competences of Students, Their Interpersonal Relations, and Emotional Intelligence. Current Issues in Personality Psychology, 9(2), 125–134. 6. Knopp, K. (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 7. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182. 8. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204. 9. Malinowska, M. (1985). Pomiar umiejętności decentracji interpersonalnej: Test Podejmowania Ról M. Feffera. W: Lidia Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III. Metody badań psychologicznych. Tom 4. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 10. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 11. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin. 12. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania. 13. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 14. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 15. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 16. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri. 17. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18 18. Piekarska, J. (2020). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 19. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 20. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business. 21. Szczygieł, D. (2006). Zdolność czy cecha osobowości? Kontrowersje wokół pojęcia i pomiaru inteligencji emocjonalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 22. Szczygieł, D. (2007). Zdolniejsze kobiety czy mniej zmotywowani mężczyźni? Różnice między płciami w zróżnicowaniu i złożoności werbalizacji emocji. Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo, 4, 47-66. 23. Śmieja, M. (2018). W związku z inteligencją emocjonalną. Rola inteligencji emocjonalnej w relacjach społecznych i związkach intymnych. Kraków: Wydawnictwo UJ. 24. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Podręczniki do narzędzi uwzględnione w programie wykładu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza 1) Definiuje pojęcia stosowane do opisu funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. 2) Rozumie znaczenie instrumentalnych, motywacyjnych i rodzinnych uwarunkowań rozwoju dyspozycji społecznych i emocjonalnych. 3) Rozumie odmienność pojęć odnoszących się do funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz metod ich pomiaru. 4) Zna narzędzia do pomiaru funkcjonowania emocjonalno-społecznego. Umiejętności: 1) Rozpoznaje deficyty w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego 2) Potrafi zaplanować przebieg procesu diagnostycznego. 3) Potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu. 4) Potrafi zinterpretować dane uzyskane w badaniu. 5) Potrafi zintegrować wyniki i dokonać diagnozy funkcjonowania emocjonalno-społecznego. Postawy: 1) Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania funkcjonowania emocjonalno-społecznego. 2) Ma świadomość odpowiedzialności za stawiane diagnozy i przekazywane informacje zwrotne. 3) Respektuje i szanuje prawa osób badanych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie. Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i dobrze ją rozumie. Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie. Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia. Umiejętności Na ocenę 5 (bdb): umie samodzielnie zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia; zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy. Na ocenę 4 (db): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest w pełni samodzielny; potrafi dokonać wyboru narzędzi diagnostycznych adekwatnych do problemu. Na ocenę 3 (dst): podczas planowania procesu diagnostycznego oraz interpretowania wyników nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy; dobierając narzędzia diagnostyczne, nie uwzględnia w wystarczającym stopniu specyfiki problemu. Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą. Kompetencje (postawy): Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 15 godzin, przygotowanie do egzaminu: 15 godzin; łącznie 60 godzin; 60:30=2) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagane zaliczenie III roku psychologii |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 2 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 15 godzin, przygotowanie do egzaminu: 15 godzin; łącznie 60 godzin; 60:30=2) |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: | ||
Wymagania wstępne: |
Wymagane zaliczenie III roku psychologii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.