Metody jakościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-MJK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metody jakościowe |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_U04 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką badań jakościowych i mieszanych, poznanie podstawowych podejść i metod badawczych stosowanych w takich badaniach, jak również sposobów analizy i interpretacji danych jakościowych. Ponadto ćwiczenia mają pomóc w kształtowaniu umiejętności krytycznej oceny, porównania metod oraz doboru metod do problemów badawczych. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie 1. Specyfika metod jakościowych w porównaniu z metodami ilościowymi; zróżnicowanie metod jakościowych; zastosowanie metod jakościowych; specyfika metod mieszanych; zastosowania metod mieszanych; 2. Poza pozytywizmem, czyli wielość paradygmatów w badaniach jakościowych; 3. Rola teorii w badaniach jakościowych; teoria ugruntowana; 4. Czego psycholog może nauczyć się od etnografa, czyli wyjście w teren; inspiracje interdyscyplinarne i specyfika psychologicznych badan jakościowych na tle innych nauk społecznych; 5. Etyka w badaniach jakościowych; Rodzaje wykorzystanych danych i metody ich gromadzenia 6. Metoda biograficzna 7. Wywiad w badaniach jakościowych i mieszanych 8. Obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca; badania fokusowe 9. Analiza dokumentów zastanych; etnografia wirtualna; dane wizualne Metody analizy danych 10. Analiza treści jako metoda jakościowa i ilościowa 11. Analiza fenomenologiczna 12. Analiza pól semantycznych i inne metody lingwistyczne 13. Analiza dyskursu Podsumowanie 14. Tematy i metody – ćwiczenia z planowania projektów z wykorzystaniem metod jakościowych i mieszanych 15. Jakość w badaniach jakościowych; ocena badań jakościowych i mieszanych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Creswell, W.J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Levitt, H. M., Creswell, J. W., Josselson, R. Bamberg, M., Frost, D. M., Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative, meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73 (1), s. 26-46. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.), (2009). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 rozumie wagę metod jakościowych w psychologii i ich specyfikę w porównaniu z metodami ilościowymi; rozumie pojęcie metod mieszanych i ich specyfikę; EK2 zna podstawowe paradygmaty badawcze, w ramach których prowadzi się badania z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych; EK3 ma wiedzę dotyczącą roli teorii w różnych metodach jakościowych; EK4 ma wiedzę dotyczącą wybranych projektów badawczych realizowanych z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych; Umiejętności: EK5 potrafi znaleźć zastosowanie dla metod jakościowych i mieszanych w różnych projektach badawczych; EK6 Potrafi przeprowadzić analizę jakościową tekstu lub innego materiału audio lub wizualnego odwołując się do wybranych pojęć teoretycznych i kategorii; Kompetencje społeczne: EK7 Potrafi przyjąć postawę otwartości wobec świata znaczeń innych ludzi; zdaje sobie sprawę z roli otwartości na dialog i umiejętności kompetentnego słuchania w procesie diagnozy i procesie badawczym przy zastosowaniu metod jakościowych EK8 Potrafi opracować schemat badań z wykorzystaniem metod jakościowych i/lub mieszanych, służący rozpoznaniu i rozwiązaniu określonego problemu społecznego ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (indywidualna lektura): 20 godz. przygotowanie do zajęć (ćwiczenia z interpretacji): 10 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK1-4) Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach. Zalicza kolokwium końcowe (część teoretyczną)/Przygotowuje część teoretyczną projektu badawczego. ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego poniżej 50%. dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 50 do 60% (dst) lub od 61 do 70% (dst+). db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 70 do 80% (db) lub od 80 do 90% (db+). bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć. Uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 90 do 100%. Umiejętności i Kompetencje (EK5-8) Student wykonuje zadania interpretacyjne przy wykorzystaniu omawianych na zajęciach metod jakościowych oraz zadania dotyczące projektowania badan z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych (projektuje badania na wybrany temat, przygotowując zarys projektu zawierający pytania badawcze, charakterystykę rodzaju analizowanych danych, metody ich analizy). ndst - student wykonuje mniej niż polowe zadań i/lub uzyskuje z zadań średnią poniżej 50% dst – student przy wykonywanych zadaniach wykazuje się wystarczająco trafną interpretacją oraz umiarkowanie dobrym zrozumieniem dla specyfiki metod wybranych do projektu; uzyskuje z zadań średnia na poziomie od 51 do 60% (dst) lub od 61 do 70% (dst+); db – student przy wykonywanych zadaniach wykazuje się trafną interpretacją, dobrym zrozumieniem dla specyfiki wybranych metod; uzyskuje z zadań średnią na poziomie od 71 do 80% (db) lub od 81 do 90% (db+) bdb - przy wykonywanych zadaniach wykazuje się trafną interpretacją, bardzo dobrym zrozumieniem dla specyfiki wybranych metod i twórczym podejściem do projektowania badan (średnia z zadań na poziomie od 91 do 100%); |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką badań jakościowych i mieszanych, poznanie podstawowych podejść i metod badawczych stosowanych w takich badaniach, jak również sposobów analizy i interpretacji danych jakościowych. Ponadto ćwiczenia mają pomóc w kształtowaniu umiejętności krytycznej oceny, porównania metod oraz doboru metod do problemów badawczych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Creswell, W.J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Levitt, H. M., Creswell, J. W., Josselson, R. Bamberg, M., Frost, D. M., Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative, meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73 (1), s. 26-46. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.), (2009). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.