Metodologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-MO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia ogólna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01 PS_W06 PS_U06 |
Pełny opis: |
Przedmiot Metodologia ogólna realizowany jest w wymiarze 30 godzin wykładu oraz 30 godzin ćwiczeń. Zajęcia realizowane są w semestrze letnim. Najważniejszym celem wykładu jest zaznajomienie studentów z zagadnieniami dotyczącymi tego, czym jest nauka i metodologia, a także ze sposobem rozumowania w naukach empirycznych. W dalszej części kursu studenci zostaną zapoznani z przebiegiem procesu badawczego w psychologii, sposobem formułowania problemów i hipotez badawczych, modelami badawczymi w psychologii: eksperymentalnymi i korelacyjnymi. Po zakończeniu kursu studenci będę potrafili: ocenić poprawność wprowadzonych definicji oraz stawianych hipotez badawczych w kontekście danej koncepcji psychologicznej we własnej pracy (np. magisterskiej) czy w pracy opublikowanej w piśmie naukowym, identyfikować zmienne zależne i niezależne oraz poprawnie rozpoznawać poziom ich pomiaru, a także poprawnie identyfikować model badawczy, w ramach którego realizowane było badanie. |
Literatura: |
Ajdukiewicz, K. (1990). Logika pragmatyczna. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Babbie, E. (2021). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN (rozdział 5). Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2020). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1 (s. 176-207), Gdańsk: GWP. Frankfurt-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: ZYSK i S-ka (wybrane fragmenty). Francuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Lublin: Wydawnictwo KUL. Hempel, C. G. (2001). Filozofia nauk przyrodniczych. Warszawa: Fundacja Aletheia. Nowak, S. (2021). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. Popper, K. R. (1934/2006). Logika odkrycia naukowego. Warszawa, PWN (rozdział 1). Price, P. (2020). Research Methods: Core Concepts and Skills for Psychology (v. 2.1). Boston: FlatWorld. Shaughnessy, J., Zechmeister, E., Zechmeister, J. (2010). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta, które służą następującym, ogólnym efektom kształcenia, określonych w efektach kształcenia dla programu kształcenia dla kierunku Psychologia dla jednolitych studiów magisterskich. Zgodnie z nimi absolwent: - posiada wiedzę na temat tego, czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się one szczegółowo zajmują (PS_W01) - posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii (PS_W06) - umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych (PS_U06) W ramach przedmiotu „Metodologia ogólna” oznacza to realizację następujących, szczegółowych efektów kształcenia: WIEDZA Student: 1. Zna różnice między wiedzą naukową a wiedzą pseudonaukową. 2. Zna modele poznania naukowego, a także specyfikę poznania naukowego w psychologii, jako nauki empirycznej. 3. Charakteryzuje postępowanie badawcze według metody indukcjonistycznej, jak i hipotetyczno-dedukcyjnej. 4. Rozumie znaczenie zarówno słabej, jak i mocnej zasady racjonalności. 5. Posiada wiedzę wynikającą z teorii poznania o rozumieniu prawdy naukowej i możliwych granic poznania. 6. Zna osobliwości badania naukowego: intersubiektywną sprawdzalność i komunikowalność, powtarzalność, idealizacyjny charakter nauki. 7. Zna zasady klasyfikacji zmiennych, sposoby ich doboru oraz ich operacjonalizacji. 8. Posiada podstawową wiedzę o możliwościach zastosowania schematów badawczych w psychologii (obserwacyjnych, w szczególności eksperymentalnych i korelacyjnych). UMIEJĘTNOŚCI Student: 1. Potrafi ocenić poprawność formalną definicji i teorii naukowych. 2. Potrafi odróżnić teksty naukowe od nienaukowych. 3. Potrafi poprawnie zbudować wskaźniki zjawiska ukrytego. 4. Potrafi budować precyzyjne, intersubiektywnie, komunikowalne i empirycznie sensowne definicje terminów psychologicznych. 5. Potrafi postawić problem badawczy i sformułować dla niego hipotezę badawczą, uwzględniając przy tym właściwy model badawczy niezbędny do jej weryfikacji. KOMPETENCJE Student: 1. Jest w stanie uczestniczyć w krytycznej dyskusji na temat walorów naukowych konkretnej pracy empirycznej. 2. Jest otwarty na merytoryczną krytykę. Potrafi również włączyć się w takową polemikę. Udział w wykładzie – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Przygotowanie do wykładu / lektura tekstów – 25 godzin Przygotowanie do ćwiczeń / lektura tekstów / prace domowe – 25 godzin Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 40 godzin. (150 godzin / 25 = 6 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie zadań i aktywności przewidzianych w trakcie semestru. Szczegółowe informacje i kryteria oceny określone są w sylabusie ćwiczeń. Zaliczenie wykładu w formie pisemnego egzaminu przeprowadzane jest na koniec semestru. Student może podejść do egzaminu tylko po uzyskaniu pozytywnej (co najmniej dostatecznej) oceny z ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści wykładu, ćwiczeń oraz treści zawarte w zalecanej literaturze. Egzamin weryfikuje wiedzę oraz umiejętności zdefiniowane w efektach kształcenia przedmiotu „Metodologia ogólna”. Kompetencje studentów podlegają weryfikacji oraz ocenie w ramach ćwiczeń. Studenci w trakcie roku akademickiego są zapoznawani z przykładowymi pytaniami egzaminacyjnymi. Na ocenę niedostateczną (2): Student opanował mniej niż 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Podawane przez niego definicje są błędne lub niekompletne, nie potrafi wykorzystać wiedzy w odpowiedziach na pytania sprawdzające umiejętności. Na ocenę dostateczną (3): Student opanował minimum 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Operuje wiedzą ze zrozumieniem i potrafi ją wykorzystać w pytaniach sprawdzających umiejętności. Na ocenę dobrą (4): Student operuje ze zrozumieniem minimum 80% wiedzy, objętej tokiem nauczania. Potrafi wykorzystać tę wiedzę w pytaniach sprawdzających umiejętności. Na ocenę bardzo dobrą (5): Student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy i umiejętności, objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę metodologiczną, wykorzystuje ją poprawnie w pytaniach sprawdzających umiejętności i wykazuje się krytycznym podejściem do problemów metodologicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Świderska | |
Prowadzący grup: | Joanna Świderska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Jasiński, Radosław Rogoza | |
Prowadzący grup: | Bartosz Jasiński, Radosław Rogoza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW2
CW2
CW2
CW2
CZ PT |
Typ zajęć: |
Cwiczenia 2, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Nowak, Piotr Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Nowak, Piotr Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Cwiczenia 2 - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW2
CW2
CW2
CW2
CZ PT |
Typ zajęć: |
Cwiczenia 2, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Nowak, Piotr Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Nowak, Piotr Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Cwiczenia 2 - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.