Konwersatorium z metod projekcyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-MPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z metod projekcyjnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_W06 PS_U04 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele: Celem konwersatorium jest zapoznanie z podstawami teoretycznymi oraz metodami zaliczanymi do grupy projekcyjnych. Większość zajęć poświęcona będzie zapoznaniu się z praktycznym stosowaniem w diagnozie psychologicznej Testu Niedokończonych Zdań Rottera, Testu Apercepcji Tematycznej oraz Testu Rorschacha (interpretacja w systemach Exnera i Piotrowskiego). Efekt kształcenia: ukształtowanie krytycznej postawy w stosunku do metod projekcyjnych, wykształcenie podstawowych umiejętności posługiwania się w praktyce Testem Zdań Niedokończonych Rottera, TAT i Testem Rorschacha. Wymagania wstępne: wiedza z psychologii osobowości |
Pełny opis: |
Metody oceny: uczestnictwo w zajęciach, przeprowadzenie badania wybranymi metodami projekcyjnymi przygotowanie interpretacji wyników. Na zajęcia mogą uczęszczać osoby po II roku studiów, po zaliczeniu psychologii osobowości. Treści programowe: 1. Podstawy psychologii projekcyjnej i główne rodzaje technik projekcyjnych 2. Test Zdań Niedokończonych Rottera jako metoda projekcyjna – analiza jakościowa cz. 1 – interpretacja w nurcie analizy transakcyjnej 3. Test Zdań Niedokończonych Rottera jako metoda projekcyjna – analiza jakościowa cz. 2 – interpretacja w nurcie psychoanalizy Lacanowskiej 4. Test Zdań Niedokończonych Rottera jako metoda projekcyjna – analiza ilościowa 5. Test Apercepcji Tematycznej H. Murraya – możliwe zastosowania i metody interpretacji cz. 1 – diagnoza potrzeb psychicznych 6. Test Apercepcji Tematycznej H. Murraya – możliwe zastosowania i metody interpretacji cz. 2 interpretacja zgodnie z ujęciem fenomenologiczno-poznawczym 7. Test Apercepcji Tematycznej H. Murraya – możliwe zastosowania i metody interpretacji cz. 3 interpretacja zgodnie z ujęciem teorii relacji z obiektem 8. Test Apercepcji Tematycznej – wersja dla dzieci 9. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 1 – przegląd różnych systemów interpretacji i wprowadzenie do interpretacji zgodnie z systemem Piotrowskiego 10. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 2 – ćwiczenia interpretacyjne 11. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 3 – ćwiczenia interpretacyjne 12. Metoda projekcyjna Rorschacha i systemy interpretacji cz. 4 – ćwiczenia interpretacyjne 13. Test Kolorów Maxa Lüschera 14. Krytyka metod projekcyjnych 15. Sposoby wykorzystania metod projekcyjnych w badaniach naukowych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Czerederecka, A. (2006). Test Rorschacha w psychologicznej ekspertyzie sądowej. Kraków: Wyd. Instytutu Ekspertyz Sądowy 2. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008). Test Niedokończonych Zdań Rottera RISB. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 3. Murray, H.A. (1997). Test Apercepcji Tematycznej. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 4. Stasiakiewicz, M. (1989) (red.). Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa: PTP. Biblioteka psychologa praktyka, tom III. 5. Stasiakiewicz, M. (2004). Test Rorschacha. Warszawa: WN Scholar 6. Stemplewska-Żakowicz, K. (red.) (1998). Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera. Interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 7. Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. TAT jako metoda badawcza i diagnostyczna. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Literatura pomocnicza: 1.Bielecki, J. (1995). Wprowadzenie do badania testem kolorów Luschera. Oraz: Próba oceny elementów trafności diagnostycznej testu Luschera. W: Studia z Psychologii pod red. S.Sieka i A.Grochowskiej, Warszawa: ATK, tom V, s.10- 57 oraz 58-70. 2. Grzywak- Kaczyńska, M. (1967). Podręcznik do metody Rorschacha. Warszawa: PZWL. 3.Kościuch, J. (1990). Projekcyjne metody badania osobowości. Test Rysunkowy Wartegga. Warszawa: ATK. 4. Lilienfeld, S.D., Wood, J.M., Garb, H.N. (2002). Status naukowy technik projekcyjnych. Kraków:Wyd. UJ. 5.Mussen, P.H. (1970) (red.). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN, (rozdział: Techniki projekcyjne, s. 48-89) 6. Piotrowski, Z.A. (1991).Perceptanaliza. Warszawa: PTHP. 7. Poznaniak, W. (1969). O eksperymentalnej walidacji metody Rorschacha. Przegląd Psychologiczny, 17, 131-141. 8.Rembowski, J. (1986). Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. 9.Sęk, H. (1984). Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań: UAM. 10.Stasiakiewicz, M. (1994). Podmiotowe i sytuacyjne wyznaczniki badania testem Rorschacha. Poznań: WN UAM. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 rozumie rolę metod projekcyjnych w praktyce diagnostycznej i badawczej; EK2 posiada wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych metod projekcyjnych; EK3 rozumie znaczenie zjawiska projekcji, mechanizmów na jakich ona bazuje i zna rodzaje projekcji EK4 rozumie odpowiedzialność związaną z postępowaniem diagnostycznym z wykorzystaniem metod projekcyjnych; akceptuje prawo osób badanych do odmowy udziału w badaniu, a także do uzyskania informacji zwrotnych; EK5 zna podstawowe metody projekcyjne (w tym Test Apercepcji Tematycznej Murraya, Test Zdań Niedokończonych Rottera, Test Rorschacha) i ich podstawy teoretyczne; wie, jakie mogą być korzyści z ich zastosowania, jest świadomy ich ograniczeń; zdaje sobie sprawę z ograniczonej wiarygodności wniosków wyprowadzonych wyłącznie na podstawie diagnozy z zastosowaniem metod projekcyjnych i konieczności uzupełnienia diagnozy; Umiejętności: EK6 Posiada umiejętność doboru do celów diagnozy odpowiednich metod projekcyjnych; EK7 potrafi posługiwać się różnymi technikami projekcyjnymi i wykorzystywać je do celów badawczych i diagnostycznych; w szczególności potrafi samodzielnie przeprowadzić badania przy zastosowaniu wybranych metod projekcyjnych (w tym Testu Apercepcji Tematycznej, Testu Rorschacha, Testu Zdań Niedokończonych Rottera); EK8 Potrafi przeprowadzić analizę danych zebranych przy wykorzystaniu technik i metod projekcyjnych, z odwołaniem do wybranych pojęć teoretycznych; EK9 Potrafi komentować uzyskane wyniki i omawiać je podczas dyskusji w grupie Kompetencje: EK10 Jest gotowy do stworzenia relacji, która da osobie badanej poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, pozwalające jej na otwarcie się w kontakcie; EK11 zdaje sobie sprawę ze złożoności metod projekcyjnych i roli doświadczenia diagnostycznego w trafności interpretacji, w związku z tym dąży do pogłębiania swoich umiejętności w zakresie wybranych metod, m.in. poprzez konsultacje z doświadczonymi diagnostami EK12 potrafi przedstawić informacje zwrotne w sposób zrozumiały dla osoby niemającej wykształcenia psychologicznego; jest gotowy do wysłuchania wszelkich komentarzy i uwag krytycznych osób badanych, a także do udzielenia dodatkowych wyjaśnień; ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (indywidualna lektura): 15 godz. przygotowanie do zajęć w formie przeprowadzenia badania metodami projekcyjnymi: 5 godz. przygotowanie studium przypadku (interpretacji wyników badania dwiema metodami projekcyjnymi): 10 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia: - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze; kolejne nieobecności muszą być usprawiedliwione i zaliczone po uzgodnieniu zasad z prowadzącym) - przygotowanie do zajęć - zapoznanie się z tekstami dotyczącymi zagadnień i metod, które będą omawiane na zajęciach; ćwiczenie umiejętności diagnostycznych przy zastosowaniu omawianych metod; - przeprowadzenie badania dwiema wybranymi metodami projekcyjnymi; - napisanie raportu z badania, zawierającego interpretację wyników z uwzględnieniem dostępnych danych biograficznych; Kryteria oceny: Wiedza (EK1-4) Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach. ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji; db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć; Umiejętności i Kompetencje (EK5-12) Student wykonuje badanie dwiema metodami projekcyjnymi, wybranymi spośród omawianych na zajęciach metod badawczych. Analizuje uzyskany materiał projekcyjny, przygotowuje raport z badań i (opcjonalnie) przedstawia uzyskane wyniki podczas zajęć. Student po weryfikacji trafności interpretacji przekazuje osobie badanej informacje zwrotne. ndst - student nie wykonuje badań projekcyjnych i nie przygotowuje raportu badawczego lub też przeprowadza badanie z istotnymi naruszeniami procedury badawczej albo przygotowuje raport z licznymi błędami w interpretacji dst - student przeprowadza badania przy zastosowaniu jednej metody projekcyjnej; jego interpretacja jest trafna, ale niepełna, nie ma charakteru całościowego; db - student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod projekcyjnych; jego interpretacja jest poprawna, ale niepełna; bdb - student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod projekcyjnych; potrafi w pełni wykorzystać w interpretacji zgromadzony materiał narracyjny; jego interpretacja jest trafna, pogłębiona i ma charakter całościowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.