WM: Dysfunkcje w rodzinie 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-NDR2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Dysfunkcje w rodzinie 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem wykładu jest analiza uwarunkowań dysfunkcji w rodzinie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przyczyny, przebieg, skutki, a także możliwości im zapobiegania. Ważne jest także, aby student nabył wiedzy niezbędnej w pracy w poradnictwie, w pracy z młodymi osobami, z małżeństwami, z rodzinami. Kompetencje - nabycie umiejętności potrzebnych w pracy w poradni, szczególnie ważnych w profilaktyce powstawania dysfunkcji, umiejętności pomocy poszczególnym osobom w rodzinie zagrożonym skutkami danej dysfunkcji. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3dc6888abd064460a23de27060d84edc%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6718975-aec7-432c-bb09-85d88977e958&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Pełny opis: |
Radzenie sobie w sytuacjach trudnych Problem odporności psychicznej Rodzinne uwarunkowania nabywania odporności psychicznej Poczucie osamotnienia w rodzinie Osamotnienie małżonka, rodzica Osamotnienie dziecka Pracoholizm Zakupoholizm Zaburzenia odżywiania Anoreksja Bulimia Przemoc w rodzinie Sprawca przemocy Osoba doświadczająca przemocy Przemoc wobec kobiet i dzieci Skutki przemocy Seksualne wykorzystywanie dzieci Prostytucja dzieci i młodzieży Narkomania Uzależnienia od internetu Zamachy samobójcze dzieci i młodzieży Nadużycia emocjonalne w rodzinie Choroba psychiczna członka rodziny Choroba somatyczna członka rodziny Choroba rodzica Choroba dziecka Niepełnosprawność członka rodziny Niepełnosprawność rodzica Niepełnosprawność dziecka Dziecko z wadami letalnymi Hospicjum perinatalne Poronienie Śmierć i przeżywanie żałoby w rodzinie Śmierć rodzica Śmierć dziecka Możliwości pomocy rodzinom dysfunkcyjnym Profilaktyka dysfunkcji w rodzinie |
Literatura: |
Barakat M., Chylewska L. (1995). Przemoc małżeńska. W: Waligóra B. (Red.). Elementy psychologii klinicznej. T. 4. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 145—156. Borecka-Biernat D. (2005). Percepcja postaw rodzicielskich a emocjonalno-obronne strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji trudnej. W: Sołtysiak T. (Red.). Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Braun-Gałkowska M. (2003). Psychoprofilaktyka życia rodzinnego. W: Janicka I., Rostowska T. (Red.). Psychologia w służbie rodziny. Łódź: Uniwersytet Łódzki. Cekiera C. (2005). Przemoc w rodzinie i w społeczeństwie a nadużywanie substancji psychotropowych oraz ich psychoprofilaktyka. W: Sołtysiak T. (Red.). Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężenia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, s. 178—189. Herman J.L. (2007). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Przekł. A. Kacmajor,M. Kacmajor. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Herzberger S.D. (2002). Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej. Tłum.E. Bielawska-Batorowicz.Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Łuszczyńska A. (2004). Czy poczucie koherencji i style radzenia sobie ze stresem sprzyjają adaptacji w sytuacji doświadczenia gwałtu i przemocy fizycznej? W: Strelau J.(Red.). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rode D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie : charakterystyka sprawców. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Zmarzlik J. (2001). Portret dziecka krzywdzonego. Niebieska Linia, 1, 12. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student posiada wiedzę o dysfunkcyjnych systemach rodzinnych, potrafi określić przyczyny dysfunkcji, ich przebieg i uwarunkowania, potrafi wskazać źródła kryzysów w rodzinie, zna problematykę dotyczącą agresji i przemocy w rodzinie, zna problematykę uzależnień i współuzależnień w rodzinie. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu dysfunkcjami. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować przyczyny dysfunkcji w rodzinie, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki powstawania dysfunkcji, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z dysfunkcjami, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze różnego typu dysfunkcji, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom dysfunkcyjnym. KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie uwarunkowań dysfunkcji rodzinnych. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite podejścia i ujęcia dysfunkcji, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką dysfunkcji w rodzinie, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 110 LICZBA ECTS – 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych dysfunkcji, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom. - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących dysfunkcji w rodzinie, potrafi wskazać przyczyny poszczególnych dysfunkcji, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom. - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać dysfunkcje w rodzinie i wskazać na ich przyczyny, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania dysfunkcjom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.