Neuropsychologia - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-NEURC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W07 K_U04 K_U07 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone będą diagnozie neuropsychologicznej. Studenci poznają metody pracy neuropsychologa, proces diagnozy neuropsychologicznej oraz wybrane narzędzia diagnostyczne. Omówione zostaną zaburzenia wyższych funkcji poznawczych i rodzaje objawów klinicznych na skutek uszkodzenia różnych obszarów mózgu. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone będą diagnozie neuropsychologicznej. Studenci poznają metody pracy neuropsychologa, proces diagnozy neuropsychologicznej oraz wybrane narzędzia diagnostyczne. Omówione zostaną zaburzenia wyższych funkcji poznawczych i rodzaje objawów klinicznych na skutek uszkodzenia różnych obszarów mózgu. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodami pracy neuropsychologa, oraz procesem diagnozy neuropsychologicznej (procesy poznawcze (uwaga, pamięć, myślenie, funkcje werbalne, funkcje wykonawcze, funkcje wzrokowo- przestrzenne), oraz uszkodzenie mózgu a funkcje poznawcze i behawioralne). Omówione takze zostaną zostaną wybrane narzędzia, używane w diagnostyce neuropsychologicznej: podstawy teoretyczne, konstrukcja, zastosowanie; profil neuropsychologiczny (m.in.ACE-III, Mini Mental State Exam,Test Zegara,Test Pamięci Wzrokowej Bentona,Test Sortowania Kart z Wisconsin, Test Interferencji Nazw i Kolorów(Stroopa),Test Figury Złożonej Rey'a,Test Łączenia Punktów/Test Kolorowych Połączeń,Test Fluencji Słownej,Test Uczenia się Słuchowo-Werbalnego 15 Słów Reya/Kalifornijski Test Uczenia się Językowego, Test Płynności Figuralnej Ruffa, Bostoński Test do Diagnozy Afazji, Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu (RHLB-PL), Testy Tower). |
Literatura: |
Borkowska, A. (red.) (2005). Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej Cummings, J.L., Mega, M.S. (2005). Neuropsychiatria. Wrocław: Wydawnictwo Urban & Partner. Domańska, Ł., Borkowska, A.R.(2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Felten, D.L., Józefowicz, R.F. (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. Lezak, M.D.(2005). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press. Prigatano, G.P. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Walsh, K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. Gdańsk: GWP |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza PS_W01 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru neuropsychologii PS_W07 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień neuropsychologii; jest w stanie rozpoznać i zinterpretować mechanizmy biologiczne leżące u podstaw zaburzeń neuropsychologicznych. Umiejętności PS_ U04- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami i dobierać metody w badaniach neuropsychologicznych PS_U07 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru neuropsychologii, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Kompetencje PS_K04 student wykazuje zainteresowanie dyskusją podczas podejmowania problematyki z zakresu neuropsychologii |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne (zal. 60 %) – 20 pytań testowych • prezentacja wybranego zagadnienia poruszanego podczas zajęć • aktywny udział w zajęciach • obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności – bez usprawiedliwienia) - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić poszczególnych struktur OUN, i nie rozpoznaje cech zachowania pacjenta, które skłaniają do konsultacji neuropsychologicznej. - na ocenę 3 (dst.): Student wymienia podstawowe układy funkcjonalne, struktury anatomiczne i główne etapy rozwoju OUN, metody badania neuropsychologicznego ale nie potrafi ich omówić. - na ocenę 4 (db.): Student wskazuje i krótko omawia poszczególne struktury i krótko charakteryzuje ich rolę w funkcjonowaniu OUN; rozumie zachowania pacjenta, które wskazują na konieczność konsultacji neurologicznej. - na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale orientuje się w wiedzy neuropsychologicznej w zakresie prezentowanego materiału |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone będą diagnozie neuropsychologicznej. Studenci poznają metody pracy neuropsychologa, proces diagnozy neuropsychologicznej oraz wybrane narzędzia diagnostyczne. Omówione zostaną zaburzenia wyższych funkcji poznawczych i rodzaje objawów klinicznych na skutek uszkodzenia różnych obszarów mózgu. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone będą diagnozie neuropsychologicznej. Studenci poznają metody pracy neuropsychologa, proces diagnozy neuropsychologicznej oraz wybrane narzędzia diagnostyczne. Omówione zostaną zaburzenia wyższych funkcji poznawczych i rodzaje objawów klinicznych na skutek uszkodzenia różnych obszarów mózgu. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z metodami pracy neuropsychologa, oraz procesem diagnozy neuropsychologicznej (procesy poznawcze (uwaga, pamięć, myślenie, funkcje werbalne, funkcje wykonawcze, funkcje wzrokowo- przestrzenne), oraz uszkodzenie mózgu a funkcje poznawcze i behawioralne). Omówione takze zostaną zostaną wybrane narzędzia, używane w diagnostyce neuropsychologicznej: podstawy teoretyczne, konstrukcja, zastosowanie; profil neuropsychologiczny (m.in.ACE-III, Mini Mental State Exam,Test Zegara,Test Pamięci Wzrokowej Bentona,Test Sortowania Kart z Wisconsin, Test Interferencji Nazw i Kolorów(Stroopa),Test Figury Złożonej Rey'a,Test Łączenia Punktów/Test Kolorowych Połączeń,Test Fluencji Słownej,Test Uczenia się Słuchowo-Werbalnego 15 Słów Reya/Kalifornijski Test Uczenia się Językowego, Test Płynności Figuralnej Ruffa, Bostoński Test do Diagnozy Afazji, Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Półkuli Mózgu (RHLB-PL), Testy Tower). |
|
Literatura: |
Borkowska, A. (red.) (2005). Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej Cummings, J.L., Mega, M.S. (2005). Neuropsychiatria. Wrocław: Wydawnictwo Urban & Partner. Domańska, Ł., Borkowska, A.R.(2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Felten, D.L., Józefowicz, R.F. (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Wrocław: Elsevier Urban&Partner. Lezak, M.D.(2005). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press. Prigatano, G.P. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Wymagania wstępne: |
zaliczenie psychologii klinicznej - wykładu i ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.