Psychologia agresji i przemocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia agresji i przemocy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08 PS_W12 PS_W16 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie rodzajów, przyczyn, teorii i konsekwencji agresji. Celem praktycznym jest poznanie metod badawczych w celu diagnostycznym. |
Pełny opis: |
Student wie jak interpretować zachowania agresywne, w zależności od czynników sytuacyjnych i relacji interpersonalnych. Student ma wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w kontekście kształtowania się agresji. Student zna metody diagnozujące agresję oraz formy zapobiegania agresji. Efekty kształcenia to także formowanie postawy empatycznej i terapeutycznej względem sprawców różnorodnej agresji. Treści: 1. Określenie agresji i przemocy. 2. Typy szczegółowe agresji. 3. Agresja emotogenna. 4. Agresja instrumentalna i zadaniowa. 5. Wrogość interpersonalna. 6. Agresja typu immanentno-spontanicznego. 7. Teoria instynktu agresji. 8. Teoria: frustracja - agresja. 9. Teoria społecznego uczenia się agresji. 10. Agresja a płeć. 11. Rodzinne uwarunkowania agresji. 12. Agresja w szkole. 13. Stałość i rozwój agresji. 14. Kontrolowanie agresji. 15. Projekt programu szkolenia odnośnie agresji. 16. Sprawcy zabójstw ze szczególnym okrucieństwem. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Barbara Krahe, Agresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. 2. Irena Pospiszyl, Ofiary chroniczne - przypadek czy konieczność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2003. 3. Erich Fromm Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999. 4. Leo Murray, Psychologia wojny, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wie jak interpretować zachowania agresywne (1), w zależności od czynników sytuacyjnych (2) i relacji interpersonalnych (3). Student ma wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w kontekście kształtowania się agresji (4). Student zna metody diagnozujące agresję (5) oraz formy zapobiegania agresji (6). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: aktywność na zajęciach, praca własna (dopuszczalne dwie nieobecności). Ocena podsumowująca: egzamin w formie ustnej w czasie kogo sprawdzana jest wiedza z treści wykładu i literatury obowiązkowej. Przedmiot kończy się egzaminem w formie ustnej, a w ciągu zajęć ma miejsce ocenianie ciągłe z uwzględnieniem obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz aktywności. Ocena dobra oznacza dobrą orientację w zagadnieniach teoretycznych, a ocena bardzo dobra oznacza umiejętność przenoszenia zagadnień teoretycznych na płaszczyznę praktyczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii osobowości i rozwoju człowieka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.