Psychologia agresji i przemocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PAPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia agresji i przemocy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla V roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ps_W04, Ps_W08, PS_U04, Ps_U12, Ps_K01 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie rodzajów, przyczyn, teorii i konsekwencji agresji. Celem praktycznym jest poznanie metod badawczych w celu diagnostycznym. |
Pełny opis: |
Student wie jak interpretować zachowania agresywne, w zależności od czynników sytuacyjnych i relacji interpersonalnych. Student ma wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w kontekście kształtowania się agresji. Student zna metody diagnozujące agresję oraz formy zapobiegania agresji. Efekty kształcenia to także formowanie postawy empatycznej i terapeutycznej względem sprawców różnorodnej agresji. Treści: 1. Określenie agresji i przemocy. 2. Typy szczegółowe agresji. 3. Agresja emotogenna. 4. Agresja instrumentalna i zadaniowa. 5. Wrogość interpersonalna. 6. Agresja typu immanentno-spontanicznego. 7. Teoria instynktu agresji. 8. Teoria: frustracja - agresja. 9. Teoria społecznego uczenia się agresji. 10. Agresja a płeć. 11. Rodzinne uwarunkowania agresji. 12. Agresja w szkole. 13. Stałość i rozwój agresji. 14. Kontrolowanie agresji. 15. Projekt programu szkolenia odnośnie agresji. 16. Sprawcy zabójstw ze szczególnym okrucieństwem. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Barbara Krahe, Agresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. 2. Irena Pospiszyl, Ofiary chroniczne - przypadek czy konieczność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2003. 3. Erich Fromm Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999. 4. Leo Murray, Psychologia wojny, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wie jak interpretować zachowania agresywne (1), w zależności od czynników sytuacyjnych (2) i relacji interpersonalnych (3). Student ma wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w kontekście kształtowania się agresji (4). Student zna metody diagnozujące agresję (5) oraz formy zapobiegania agresji (6). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: aktywność na zajęciach, praca własna (dopuszczalne dwie nieobecności). Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej w czasie którego sprawdzana jest wiedza z treści ćwiczeń. Przedmiot kończy się zaliczeniem w formie ustnej, a w ciągu zajęć ma miejsce ocenianie ciągłe z uwzględnieniem obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz aktywności. Ocena dobra oznacza dobrą orientację w zagadnieniach teoretycznych, a ocena bardzo dobra oznacza umiejętność przenoszenia zagadnień teoretycznych na płaszczyznę praktyczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (3 p.): - zajęcia ćwiczeniowe z prowadzącym: 30 godzin; - przygotowanie domowe do zajęć: 20 godzin; - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu; 25 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii osobowości i rozwoju człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (3 p.): - zajęcia ćwiczeniowe z prowadzącym: 30 godzin; - przygotowanie domowe do zajęć: 20 godzin; - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu; 25 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii osobowości i rozwoju człowieka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.