Psychologiczne aspekty w procesie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne aspekty w procesie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ps_W09, Ps_W12, Ps_U10, Ps_K02 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie funkcjonowania człowieka w izolacji penitencjarnej oraz w danych ośrodkach resocjalizacyjnych, procesów psychologicznych zachodzących w tych jednostkach i ośrodkach. Ważny jest kontekst pomocy, wsparcia, resocjalizacji, jurydycznej pracy socjalnej. Celem praktycznym jest zachęta do pracy z więźniami, a także z byłym więźniami oraz wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia Założenia i cele Cele poznawcze przedmiotu to poznawanie systemów penitencjarnych i resocjalizacyjnych, funkcjonowanie osadzonego w jednostkach izolacyjnych, funkcjonowanie wychowanków w ośrodkach resocjalizacyjnych, zasad i metod resocjalizacji oraz pracy socjalnej. Podstawowy cel kształcący przedmiotu, to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami i wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych , w celu przychodzenia im ze skuteczna pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy resocjalizacyjnej, terapeutycznej, korekcyjnej, pomocowej, do pracy socjalnej z więźniami i wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych. Treści programowe: 1. Określenie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej ze wskazaniem na aspekty psychologiczne. 2. Relacja pomiędzy psychologią a resocjalizacją i jurydyczną pracą socjalną. 3. Od diagnozy kryminologicznej do prognozy resocjalizacyjnej. 4. Historyczne spojrzenie na instytucje izolujące człowieka. 5. Koncepcje oddziaływań korekcyjno-pomocowych wobec niedostosowanych społecznie. 6. Funkcje, zasady, etapy, metody resocjalizacji. 7. Koncepcje, zasady, klient pracy socjalnej. 8. Podkultura więzienna i możliwość jej przenikania 9. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje. 10. Samoagresja w ośrodkach resocjalizacyjnych. 11. Aglutynacja psychiczna w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych. |
Literatura: |
1. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001. 2. Czapów C., Wychowanie resocjalizujące, WP, Warszawa 1978. 3. Moir A., Jessel D., Zbrodnia rodzi się w mózgu, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 4. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008. 5. Przybyliński S., "Dziara", "cynkówka", "kolka" - zjawisko tatuażu więziennego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007. 6. Przybiliński S., Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości pentencjarnej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006. 7. Snopek M., Tatuaż. Element współczesnej kultury, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010. 8. Szaszkiewicz M., Tajemnice grypserki, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 1997. 9. Woźniak W. (red.), Materiały do ćwiczeń z metodyki resocjalizacji – aspekt psychologiczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej – Acta Universitatis Masuriensis & Wydział Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Olecko – Warszawa 2009. 10. Woźniak, W., Relacja pomiędzy psychologią a pracą socjalną, Wydawnictwo WSGK, Kutno 2020. 11. Zimbardo Ph., Efekt Lucyfera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - student wie jak interpretować zmienność zachowań osób znajdujących się w izolacji penitencjarnej i w ośrodkach resocjalizacyjnych; - zna metody psychologiczne wykorzystywane do diagnozy w przypadku więźniów i wychowanków ośrodków resocjalizacyjnych; - zna sposoby interwencji psychologicznej w przypadku więźniów z danej kategorii i w przypadku wychowanków ośrodków resocjalizacyjnych; - zna zasady i metody oddziaływań resocjalizacyjnych i oddziaływań z zakresu pracy socjalnej . Umiejętności - student potrafi dobierać metody do badań psychologicznych prowadzonych w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych. Kompetencje - student posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej realizowanej w środowisku więziennym i wśród wychowanków ośrodków resocjalizacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej (rozmowa sprawdzająca): na ocenę 3 wymagana jest podstawowa znajomość materiału, na ocenę dobrą - szczegółowa znajomość materiału, na ocenę bardzo dobrą - umiejętność przenoszenia teoretycznych treści na płaszczyznę praktyki penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Dwie nieobecności na zajęciach są dopuszczalne. W ocenie uwzględniana jest również aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie funkcjonowania człowieka w izolacji penitencjarnej oraz w danych ośrodkach resocjalizacyjnych, procesów psychologicznych zachodzących w tych jednostkach i ośrodkach. Ważny jest kontekst pomocy, wsparcia, resocjalizacji, jurydycznej pracy socjalnej. Celem praktycznym jest zachęta do pracy z więźniami, a także z byłym więźniami oraz wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych. Treści programowe: 1. Określenie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej ze wskazaniem na aspekty psychologiczne. 2. Relacja pomiędzy psychologią a resocjalizacją i jurydyczną pracą socjalną. 3. Od diagnozy kryminologicznej do prognozy resocjalizacyjnej. 4. Historyczne spojrzenie na instytucje izolujące.człowieka. 5. Koncepcje oddziaływań korekcyjno-pomocowych wobec niedostosowanych społecznie. 6. Funkcje, zasady, etapy, metody resocjalizacji. 7. Koncepcje, zasady, klient pracy socjalnej. 8. Podkultura więzienna i możliwość jej przenikania 9. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje. 10. Samoagresja w ośrodkach resocjalizacyjnych. 11. Aglutynacja psychiczna w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych. |
|
Wymagania wstępne: |
Student winien mieć podstawową wiedzę z zakresu osobowości i rozwoju człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis (3) punktów ECTS: - zajęcia ćwiczeniowe na uczelni (30 godzin); - przygotowanie do zajęć (praca domowa (20 godzin); - przygotowanie do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie rozmowy sprawdzającej (25) godzin). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie funkcjonowania człowieka w izolacji penitencjarnej oraz w danych ośrodkach resocjalizacyjnych, procesów psychologicznych zachodzących w tych jednostkach i ośrodkach. Ważny jest kontekst pomocy, wsparcia, resocjalizacji, jurydycznej pracy socjalnej. Celem praktycznym jest zachęta do pracy z więźniami, a także z byłym więźniami oraz wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych. Treści programowe: 1. Określenie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej ze wskazaniem na aspekty psychologiczne. 2. Relacja pomiędzy psychologią a resocjalizacją i jurydyczną pracą socjalną. 3. Od diagnozy kryminologicznej do prognozy resocjalizacyjnej. 4. Historyczne spojrzenie na instytucje izolujące.człowieka. 5. Koncepcje oddziaływań korekcyjno-pomocowych wobec niedostosowanych społecznie. 6. Funkcje, zasady, etapy, metody resocjalizacji. 7. Koncepcje, zasady, klient pracy socjalnej. 8. Podkultura więzienna i możliwość jej przenikania 9. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje. 10. Samoagresja w ośrodkach resocjalizacyjnych. 11. Aglutynacja psychiczna w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych. |
|
Wymagania wstępne: |
Student winien mieć podstawową wiedzę z zakresu osobowości i rozwoju człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis (3) punktów ECTS: - zajęcia ćwiczeniowe na uczelni (30 godzin); - przygotowanie do zajęć (praca domowa (20 godzin); - przygotowanie do zaliczenia końcowego przedmiotu w formie rozmowy sprawdzającej (25) godzin). |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie funkcjonowania człowieka w izolacji penitencjarnej oraz w danych ośrodkach resocjalizacyjnych, procesów psychologicznych zachodzących w tych jednostkach i ośrodkach. Ważny jest kontekst pomocy, wsparcia, resocjalizacji, jurydycznej pracy socjalnej. Celem praktycznym jest zachęta do pracy z więźniami, a także z byłym więźniami oraz wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych. Treści programowe: 1. Określenie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej ze wskazaniem na aspekty psychologiczne. 2. Relacja pomiędzy psychologią a resocjalizacją i jurydyczną pracą socjalną. 3. Od diagnozy kryminologicznej do prognozy resocjalizacyjnej. 4. Historyczne spojrzenie na instytucje izolujące.człowieka. 5. Koncepcje oddziaływań korekcyjno-pomocowych wobec niedostosowanych społecznie. 6. Funkcje, zasady, etapy, metody resocjalizacji. 7. Koncepcje, zasady, klient pracy socjalnej. 8. Podkultura więzienna i możliwość jej przenikania 9. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje. 10. Samoagresja w ośrodkach resocjalizacyjnych. 11. Aglutynacja psychiczna w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych. |
|
Wymagania wstępne: |
Student winien mieć podstawową wiedzę z zakresu osobowości i rozwoju człowieka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.