Psychopatologia 1 (ćwiczenia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PATO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia 1 (ćwiczenia) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13 PS_W17 PS_U04 PS_U11 PS_K04 |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Zajęcia organizacyjne. Wstęp do psychopatologii 2) Zaburzenia procesów poznawczych- omówienie 3) Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. Technika nawiązywania i podtrzymywania kontaktu, zasady prowadzenia wywiadu klinicznego - część 1 4) Wywiad kliniczny - część 2 5) Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowych (F20-F29) - część 1 6) Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowych (F20-F29) - część 2 7) Zaburzenia afektywne (F30-F39) - część 1 8) Zaburzenia afektywne (F30-F39) - część 2 9) Zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych 10) Zaburzenia osobowości (F60-F69) - część 1 11) Zaburzenia osobowości (F60-F69) - część 2 12) Zaburzenia nerwicowych, związanych ze stresem i pod postacią somatyczną (F40-F48) - część 1 13) Zaburzenia nerwicowych, związanych ze stresem i pod postacią somatyczną (F40-F48) - część 2 14) Podsumowanie 15) Zaliczenie (w zależności od grupy: pisemnie w formie opisu przypadku, prezentacja na zajęciach, obecność na zajęciach lub zaliczenie ustne- w jednej grupie) |
Literatura: |
Spis zalecanych lektur: 1. Cierpiałkowska Lidia (2013). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. 2. Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. (2003) red: Bilikiewicz A. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa. 3. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD -10. (2002) IPiN Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: - wiedzy: … student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń i chorób psychicznych - umiejętności: …student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu z obszaru psychiatrii, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w działaniu psychologicznym - kompetencji społecznych:… potrafi wskazać i zastosować właściwe środki naukowe z dziedziny psychiatrii dla rozwiązania problemów dotyczących zaburzeń życia psychicznego jednostki |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): Wiedza: ocena 2 (nd) student nie posiada podstawowej wiedzy z psychopatologii ogólnej, nie zna teorii wyjaśniających przyczyny zaburzeń zachowania, nie zna zasad postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z obszaru psychopatologii ocena 3(dst) student ma ograniczoną wiedzę podstawową z psychopatologii ogólnej, a także odnośnie teorii wyjaśniających przyczyny tych zaburzeń; w ograniczonym stopniu zna zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego stosowane w psychopatologii ocena 4(db) student dysponuje zadowalającą wiedzą odnośnie zaburzeń psychicznych oraz na temat teorii wyjaśniających przyczyny tych zaburzeń; zna podstawowe metody diagnoz z obszaru psychopatologii ocena 5 (bdb) student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę odnośnie zaburzeń zachowania i chorób psychicznych, a także koncepcji teoretycznych wyjaśniających przyczyny tych zaburzeń, zna zasady ich diagnozy i terapii. Umiejętności: ocena 2 (nd) student nie potrafi scharakteryzować podstawowych problemów patologii ani wyjaśnić ich genezy z perspektywy teoretycznej; nie potrafi wskazać na właściwe sposoby diagnozowania i terapii zaburzeń oraz chorób psychicznych ocena 3 (dst) student ma ograniczoną wiedzę z obszaru psychopatologii a także na temat koncepcji wyjaśniających etiologię zaburzeń i chorób psychicznych; potrafi w ograniczonym stopniu wskazać na specyficzne dla psychiatrii sposoby diagnozy i terapii zaburzeń i chorób psychicznych. ocena 4 (db) student potrafi trafnie scharakteryzować rodzaje zaburzeń zachowania i chorób psychicznych, potrafi wyjaśnić etiologię tych zaburzeń z różnych perspektyw teoretycznych i podać sposoby diagnozowania oraz terapii stosowane w psychiatrii ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni poprawnie odnieść się do głównych problemów psychopatologii oraz sposobów ich wyjaśniania z perspektywy teoretycznej, potrafi także wskazać na właściwe metody diagnozy i terapii. Kompetencje: ocena 2 (nd) student nie potrafi różnicować zaburzeń i chorób psychicznych ani wyjaśniać rodzaju zaburzeń z różnych perspektyw teoretycznych; nie potrafi wskazać na odpowiedni sposób postępowania diagnostycznego i terapeutycznego ocena 3 (dst)student potrafi w ograniczonym stopniu różnicować zaburzenia i choroby psychiczne oraz wyjaśniać przyczyny tych zaburzeń z różnych perspektyw teoretycznych; częściowo potrafi wskazać na specyficzne sposoby diagnozy i terapii w psychiatrii ocena 4 (db) student potrafi poprawnie różnicować postacie zaburzeń i chorób psychicznych, krytycznie odnieść się do koncepcji teoretycznych wyjaśniających te zaburzenia; potrafi wskazać na właściwe metody diagnozy i terapii stosowane w psychiatrii ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni poprawnie różnicować zaburzenia i choroby psychiczne; kompetentnie ocenić wartość danej kompetencji wyjaśniającej etiologię tych zaburzeń; potrafi wskazać na adekwatne do problemu metody diagnozy i terapii stosowane w psychiatrii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Dorota Parnowska | |
Prowadzący grup: | Maria Cichocka, Jolanta Jafernik-Hubert, Daryna Mileuskaya, Irena Musiałkiewicz, Agata Olesiewicz, Irena Staszczyszyn, Aneta Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem ćwiczeń jest zdobycie wiedzy na temat oraz umiejętności praktycznych w zakresie podjęcia i nawiązania kontaktu w procesie diagnostycznym, dokonywania podstawowej oceny i opisu stanu psychicznego, wykorzystania wiedzę dotyczącą zaburzeń i formułowania hipotez diagnostycznych, argumentowania swojego stanowiska w oparciu o kryteria diagnostyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.