Podstawowe dyspozycje temperamentalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PDT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe dyspozycje temperamentalne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W07 PS_U04 |
Wymagania wstępne: | - |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z przeglądem klasycznych i najnowszych ujęć teoretycznych skoncentrowanych wokół temperamentu człowieka. Prezentacja koncepcji teoretycznych uzupełniona będzie pracą z podstawowymi narzędziami badawczymi służącymi do pomiaru cech temperamentu postulowanych w omawianych teoriach i modelach, a Student nabędzie umiejętności posługiwania się nimi oraz interpretowania uzyskiwanych za ich pomocą wyników. W trakcie zajęć szczególny akcent zostanie położony na rozważaniach z zakresu struktury temperamentu, w połączeniu z podkreśleniem swoistej specyfiki tego obszaru. Ponadto Studenci zostaną również zaznajomieni z najnowszymi analizami teoretycznymi dotyczącymi podstawowych wymiarów konstytuujących strukturę temperamentu, a także z bieżącymi badaniami empirycznymi prowadzonymi na tym polu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
• Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W03, PS_W07) Student: W1_definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru W2_identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę W3_charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu W4_rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną) • Efekty umiejętności (PS_U04) Student: U1_porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu U2_poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury U3_umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu U4_potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena 5 (bdb): • (W1, W2, W3, W4) Student w wysokim stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; bardzo dobrze rozumie i porównuje specyfikę tych ujęć; ponadto doskonale zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną • (U1, U2, U3, U4) Student bardzo dobrze porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; bardzo trafnie interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o temperamencie jednostki zdobytą z różnych źródeł; samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu - ocena 4 (bdb): • (W1, W2, W3, W4) Student w dobrym stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; dobrze rozumie i porównuje specyfikę tych ujęć; zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną • (U1, U2, U3, U4) Student dobrze porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; trafnie interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu - ocena 3 (dst): • (W1, W2, W3, W4) Student w wystarczającym stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; rozumie ją jednak fragmentarycznie; w stopniu wystarczającym zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną w stopniu dostatecznym • (U1, U2, U3, U4) Student słabo porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; potrafi zinterpretować wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | • Efekty wiedzy Student: 1) definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru 2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę 3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu 4) rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną) • Efekty umiejętności Student: 1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu 2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury 3) umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu 4) potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu • Efekty kompetencji Student: 1) wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie 2) bierze udział w dyskusji 3) wykazuje zrozumienie wobec różnorodności 4) zachowuje otwartość na opinie innych osób ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | • Efekty wiedzy Student: 1) definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru 2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę 3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu 4) rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną) • Efekty umiejętności Student: 1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu 2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury 3) umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu 4) potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu • Efekty kompetencji Student: 1) wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie 2) bierze udział w dyskusji 3) wykazuje zrozumienie wobec różnorodności 4) zachowuje otwartość na opinie innych osób ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Ponikiewska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Ponikiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.