Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe dyspozycje temperamentalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PDT
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowe dyspozycje temperamentalne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_W07

PS_U04

Wymagania wstępne:

-

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z przeglądem klasycznych i najnowszych ujęć teoretycznych skoncentrowanych wokół temperamentu człowieka. Prezentacja koncepcji teoretycznych uzupełniona będzie pracą z podstawowymi narzędziami badawczymi służącymi do pomiaru cech temperamentu postulowanych w omawianych teoriach i modelach, a Student nabędzie umiejętności posługiwania się nimi oraz interpretowania uzyskiwanych za ich pomocą wyników. W trakcie zajęć szczególny akcent zostanie położony na rozważaniach z zakresu struktury temperamentu, w połączeniu z podkreśleniem swoistej specyfiki tego obszaru. Ponadto Studenci zostaną również zaznajomieni z najnowszymi analizami teoretycznymi dotyczącymi podstawowych wymiarów konstytuujących strukturę temperamentu, a także z bieżącymi badaniami empirycznymi prowadzonymi na tym polu.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

• Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W03, PS_W07)

Student:

W1_definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru

W2_identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę

W3_charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu

W4_rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną)

• Efekty umiejętności (PS_U04)

Student:

U1_porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu

U2_poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury

U3_umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu

U4_potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu

Metody i kryteria oceniania:

- ocena 5 (bdb):

• (W1, W2, W3, W4)

Student w wysokim stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; bardzo dobrze rozumie i porównuje specyfikę tych ujęć; ponadto doskonale zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną

• (U1, U2, U3, U4)

Student bardzo dobrze porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; bardzo trafnie interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o temperamencie jednostki zdobytą z różnych źródeł; samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu

- ocena 4 (bdb):

• (W1, W2, W3, W4)

Student w dobrym stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; dobrze rozumie i porównuje specyfikę tych ujęć; zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną

• (U1, U2, U3, U4)

Student dobrze porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; trafnie interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu

- ocena 3 (dst):

• (W1, W2, W3, W4)

Student w wystarczającym stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; rozumie ją jednak fragmentarycznie; w stopniu wystarczającym zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną w stopniu dostatecznym

• (U1, U2, U3, U4)

Student słabo porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; potrafi zinterpretować wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Ponikiewska
Prowadzący grup: Klaudia Ponikiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

• Efekty wiedzy

Student:

1) definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru

2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę

3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu

4) rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną)


• Efekty umiejętności

Student:

1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu

2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury

3) umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu

4) potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu


• Efekty kompetencji

Student:

1) wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie

2) bierze udział w dyskusji

3) wykazuje zrozumienie wobec różnorodności

4) zachowuje otwartość na opinie innych osób


ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Ponikiewska
Prowadzący grup: Klaudia Ponikiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

• Efekty wiedzy

Student:

1) definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru

2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę

3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu

4) rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną)


• Efekty umiejętności

Student:

1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu

2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury

3) umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu

4) potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu


• Efekty kompetencji

Student:

1) wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie

2) bierze udział w dyskusji

3) wykazuje zrozumienie wobec różnorodności

4) zachowuje otwartość na opinie innych osób


ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Ponikiewska
Prowadzący grup: Klaudia Ponikiewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)