Psychopatologia z elementami psychiatrii 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PEP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia z elementami psychiatrii 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychopatologia z elementami psychiatrii 1 WF-PS-N-PEP1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W12 PS_W13 PS_W19 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładów jest dostarczenie – w sposób usystematyzowany - podstawowej wiedzy z zakresu psychopatologii ogólnej i psychiatrii klinicznej, zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. Efekt kształcenia: Ukształtowanie właściwych pozytywnych postaw wobec chorych psychicznie oraz dobrej praktycznej znajomości dyscypliny (umiejętność prowadzenia rozmowy, wywiadu i badania chorego). Wymagania wstępne:ogólna wiedza z zakresu biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowania się człowieka. |
Pełny opis: |
1. Zaburzenia organiczne. 2. Otępienie. 3. Upośledzenie umysłowe. 4. Zaburzenie psychiczne związane z używaniem substancji psychoaktywnych. 5. Uzależnienia behawioralne. 6. ADHD u dorosłych. 7. Całościowe zaburzenia rozwoju - autyzm. 8. Całościowe zaburzenia rozwoju - zespół Aspergera. 9. Zaburzenia snu. 10. Zaburzenia związane ze stresem. 11. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną. 12. Aspekty prawne (ustawa o ochronie zdrowia psychicznego). 13. Aspekty etyczne (kodeksy etyczne grup zawodowych pracujących z osobami z zaburzeniami psychicznymi). 14. Współpraca psychologa klinicznego i lekarza. 15. Historia opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. Pużyński, J. Rybakowski, J Wciórka - Psychiatria t. 1 i t.2, Wrocław, 2012. 2. L. Cierpiałkowska - Psychopatologia, Warszawa, 2012. 3. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, Kraków- Warszawa, 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student potrafi wymienić i opisać główne zaburzenia psychiczne . 2. Student potrafi zdefiniować i wymieć objawy występujące w głównych zaburzeniach. 3. Student potrafi posługiwać się klasyfikacjami zaburzeń psychicznych ICD-10 i DSM-5. 4. Student potrafi wymienić przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, opisuje interakcje czynników ryzyka, definiuje pojęcia wieloczynnikowej etiologii i patogenezy. 5. Student potrafi opisać rozpowszechnienie, przebieg i rokowanie w głównych zaburzaniach psychicznych. 6. Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych skutecznych w leczeniu zaburzeń psychicznych. 7. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń psychicznych, wywiady strukturalne i półstrukturalne, kwestionariusze, skale objawowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) efekt kształcenia nr 1. pn potrafi wymienić i opisać główne zaburzenia psychiczne występujące u dorosłych; - na ocenę 2 (nast.): nie potrafi wymienić głównych grup zaburzeń psychicznych dorosłych; - na ocenę 3 (dst.): potrafi wymienić główne grupy zaburzeń, nie potrafi wymienić typów zaburzeń występujących w obrębie głównych grup (np. rodzaje zaburzeń lękowych, ogólnikowo opisuje poszczególne zaburzenia psychiczne); - na ocenę 4 (db.): potrafi wymienić poszczególne zaburzenia psychiczne w obrębie głównych grup oraz nieznacznie myli się w opisie; - na ocenę 5 (bdb.): sprawnie opisuje poszczególne zaburzenia psychiczne. 2) efekt kształcenia nr 2 pn. student potrafi zdefiniować i wymieć objawy występujące w głównych zaburzeniach psychicznych dorosłych; - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi zdefiniować i wymienić objawów występujących w głównych grupach zaburzeń; - na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić niektóre objawy, ale nie potrafi ich zdefiniować; - na ocenę 4 (db.): student wymienia i definiuje większość objawów z drobnymi błędami; - na ocenę 5 (bdb.): student wymienia i definiuje objawy zaburzeń. 3) efekt kształcenia nr 3 pn Student potrafi posługiwać się klasyfikacjami zaburzeń psychicznych dorosłych ICD-10 i DSM-5. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi posługiwać się klasyfikacjami ICD-10 i DSM-5. - na ocenę 3 (dost.): student podaje definicje i ogólny opis klasyfikacji ICD-10 i DSM-5, - na ocenę 4 (db.): student posługuje się klasyfikacją, umie nazwać poszczególne objawy, ale popełnia błędy dotyczące wstępnej diagnozy zaburzenia. - na ocenę 5 (bdb.): student swobodnie posługuje się klasyfikacją, umie odszukać opisy obserwowanych objawów i dokonać wstępnej diagnozy zaburzeń. 4) efekt kształcenia nr 4 Student potrafi wymienić przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych u osób dorosłych, opisuje interakcje czynników ryzyka, definiuje pojęcia wieloczynnikowej etiologii i patogenezy. - na ocenę 2 (nast.): Student nie potrafi opisać głównych czynników ryzyka zaburzeń psychicznych; - na ocenę 3 (dost.): Student potrafi wymienić i opisać główne czynnika ryzyka, nie potrafi opisać ich interakcji; - na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać czynniki ryzyka, ich interakcję, popełnia drobne błędy w opisie; - na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi opisać czynniki ryzyka, ich interakcję, definiuje takie pojęcia jak epigenetyka, odporność, podatność. Umie podać przykłady w odniesieniu do zaburzeń psychicznych dorosłych. 5) efekt kształcenia nr 5 Student potrafi opisać rozpowszechnienie, przebieg i rokowanie w głównych zaburzaniach psychicznych dorosłych; - na ocenę 2 (nast.): Student nie potrafi opisać rozpowszechnienia i przebiegu omawianych zaburzeń psychicznych dorosłych; - na ocenę 3 (dost.): Student potrafi opisać przebieg, nie potrafi opisać rozpowszechnienia (lub odwrotnie) omawianych zaburzeń psychicznych; - na ocenę 4 (db.): Student potrafi opisać przebieg i rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych z drobnymi błędami; - na ocenę 5 (bdb.): Student sprawnie opisuje przebieg i rozpowszechnienie omawianych zaburzeń psychicznych dorosłych; 6) efekt kształcenia nr 6 Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych skutecznych w leczeniu zaburzeń psychicznych dorosłych. - na ocenę 2 (nast.): Student nie potrafi wymienić podstawowych form oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach psychicznych; - na ocenę 3 (dost.): Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach psychicznych dorosłych, ale nie potrafi wybrać odpowiedniej metody dla określonego zaburzenia; - na ocenę 4 (db.): Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach psychicznych dorosłych, potrafi wybrać odpowiednią metodę dla określonego zaburzenia, ale robi drobne błędy w opisie jej zastosowania; - na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych w zaburzeniach psychicznych dorosłych, potrafi wybrać i opisać odpowiednią metodę dla określonego zaburzenia, 7) efekt kształcenia nr 7 pn student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń psychicznych, wywiady strukturalne i półstrukturalne, kwestionariusze, skale objawowe. - na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych narzędzi oceny stanu psychicznego i zaburzeń ; - na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń psychicznych; - na ocenę 4 (db.): student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń psychicznych, potrafi dobrać właściwe narzędzia do oceny odpowiednich zaburzeń psychicznych, popełnia niewielkie błędy w doborze narzędzi; -na ocenę 5(bdb.): student potrafi wymienić i opisać podstawowe narzędzia oceny stanu psychicznego i zaburzeń psychicznych, potrafi dobrać właściwe narzędzia do oceny odpowiednich zaburzeń psychicznych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Żechowski | |
Prowadzący grup: | Cezary Żechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładów jest dostarczenie – w sposób usystematyzowany - podstawowej wiedzy z zakresu psychopatologii ogólnej i psychiatrii klinicznej, zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. Efekt kształcenia: Ukształtowanie właściwych pozytywnych postaw wobec chorych psychicznie oraz dobrej praktycznej znajomości dyscypliny (umiejętność prowadzenia rozmowy, wywiadu i badania chorego). |
|
Pełny opis: |
1. Zaburzenia organiczne. 2. Otępienie. 3. Upośledzenie umysłowe. 4. Zaburzenie psychiczne związane z używaniem substancji psychoaktywnych. 5. Uzależnienia behawioralne. 6. ADHD u dorosłych. 7. Całościowe zaburzenia rozwoju - autyzm. 8. Całościowe zaburzenia rozwoju - zespół Aspergera. 9. Zaburzenia snu. 10. Zaburzenia związane ze stresem. 11. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną. 12. Aspekty prawne (ustawa o ochronie zdrowia psychicznego). 13. Aspekty etyczne (kodeksy etyczne grup zawodowych pracujących z osobami z zaburzeniami psychicznymi). 14. Współpraca psychologa klinicznego i lekarza. 15. Historia opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. Pużyński, J. Rybakowski, J Wciórka - Psychiatria t. 1 i t.2, Wrocław, 2012. 2. L. Cierpiałkowska - Psychopatologia, Warszawa, 2012. 3. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, Kraków- Warszawa, 1997. 4. M. Jarema - Psychiatra, PZWL, Warszawa 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.