Psychologia rewalidacyjna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PER1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rewalidacyjna 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13 PS_W15 PS_U05 PS_U07 PS_U10 PS_K01 PS_K02 |
Skrócony opis: |
Psychologia rewalidacyjna ma dostarczyć studentom wiadomości o procesie rehabilitacji/rewalidacji osób, które ponoszą skutki swej niepełnosprawności dla samej osoby, jak i dla jego rodziny. Istotne jest również ukazanie charakterystyki psychologicznej i społecznego funkcjonowania osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje 2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań 3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności 4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych 5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej 6.Przewlekła choroba a funkcjonowanie psychologiczne. 7.Stan nagłego powstania kalectwa i jego skutki. 8.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych. 9.Charakterystyka mechanizmów regulujących zachowanie osób niepełnosprawnych. 10.Postawy, ich kształtowanie i ich zmiana wobec osób niepełnosprawnych. 11.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy. 12 Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności. 13.Działania w celu zachowania równowagi psychicznej / psychoterapia: indywidualna, grupowa, środowiskowa, terapia pracą/. 14.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych. 15.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej osób niepełnosprawnych. |
Literatura: |
K.J. Zabłocki, Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń, 1998 K.J.Zabłocki, W. Brejnak, Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. W-wa, 2004 St. Kowalik, Psychologia rehabilitacji. W-wa, 2007 Literatura obowiązkowa: I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. W-wa, 1995 T.Witkowski, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. W-wa, 1993 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy; Umiejętności: student analizuje problemy osób niepełnosprawnych i proponuje pomoc w ich rehabilitacji; Kompetencje: student wykazuje otwartość na problemy osób niepełnosprawnych, kreatywny w konstruowaniu programów rehabilitacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
(2) : Student nie wie czym zajmuje się rewalidacja, nie zna zasad jej stosowania. (3) : Student pobieżnie orientuje się w psychologii rewalidacji, dysponuje niewielką wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu. (4) : Student posiada poprawną wiedzę na temat rewalidacji, zna modele pracy terapeutycznej w przypadku wybranych zaburzeń. (5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie jaką jest rewalidacja, zna podstawowe metody i techniki terapeutyczne, posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2f15a3c8e13a41af9ab370c4747a9d4c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=e1e0cf6d-6fb7-4bc2-b18a-b66866255a38&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Psychologia rewalidacyjna ma dostarczyć studentom wiadomości o procesie rehabilitacji osób, które ponoszą skutki swej niepełnosprawności dla samej osoby, jak i dla jego rodziny. Istotne jest również ukazanie charakterystyki psychologicznej i społecznego funkcjonowania osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności. |
|
Pełny opis: |
1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje 2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań 3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności 4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych 5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej 6.Przewlekła choroba a funkcjonowanie psychologiczne. 7.Stan nagłego powstania kalectwa i jego skutki. 8.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych. 9.Charakterystyka mechanizmów regulujących zachowanie osób niepełnosprawnych. 10.Postawy, ich kształtowanie i ich zmiana wobec osób niepełnosprawnych. 11.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy. 12 Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności. 13.Działania w celu zachowania równowagi psychicznej / psychoterapia: indywidualna, grupowa, środowiskowa, terapia pracą/. 14.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych. 15.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej osób niepełnosprawnych. |
|
Literatura: |
1. S. Kowalik, Stosowana psychologia rehabilitacji, W-wa, 2018 2. I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. W-wa, 1995 3. T.Witkowski, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. W-wa, 1993 4. K.J. Zabłocki, Autyzm. Płock, 2002 5. K.J. Zabłocki, Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. W-wa, 2000 |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość psychologii osobowości i klinicznej, rozwojowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.