Ćwiczenia z psychologii rewalidacyjnej 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PERC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychologii rewalidacyjnej 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W14 PS_U05 PS_U07 PS_U10 PS_K02 |
Skrócony opis: |
Przygotowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uczestnictwo w programie środowiskowego domu samopomocy dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Hospitacja zajęć w wybranych placówkach zajmujących się osobami niepełnosprawnymi w zakresie intelektu i chorych psychicznie |
Pełny opis: |
Z doświadczeń ubiegłych lat wynika że najbardziej efektywnymi - w opinii studentów - jest bezpośredni udział studentów w pracy opiekuńczo - dydaktycznej na wybranym przez studenta uczniu z określonym rodzajem niepełnosprawności, ten rodzaj ćwiczeń charakteryzujący sie dłuższym okresem współpracy z wybranym przypadkiem pozwala na głębszą refleksję psycho-pedagogiczną, ten rodzaj ćwiczeń terenowych jest lepszą forma poznania dziecka /osoby niepełnosprawnej w porównaniu do wizytujących hospitacji |
Literatura: |
Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 2002 Kościelak R. (1995). Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk: U.G. Kościelska M., Aouil B. (red.). (2003). Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności. Bydgoszcz: W.A.B. Kowalik ST., Psychologia rehabilitacji, W-wa 2007 Zabłocki K., Brejnak W., Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji, UKSW 2004 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza : Student wie czym zajmuje się psychologia rewalidacyjna, dysponuje wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu, zna główne jej nurty. Umiejętności : Student rozumie zasady nawiązania kontaktu z drugą osobą, umie przeprowadzić wywiad terapeutyczny, stworzyć ramowy plan terapii, potrafi zaproponować techniki i metody terapeutyczne odpowiednie dla danej formy dysfunkcji. Kompetencje : Student wykazuje otwartość i wrażliwość na drugą osobę, zachowuje ostrożność, odpowiedzialność i krytycyzm w formułowaniu swoich ocen, wykazuje kreatywność w poszukiwaniu metod pomocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
(2) : Student nie wie czym zajmuje się rewalidacja chorych psychicznie, nie zna zasad jej stosowania. (3) : Student pobieżnie orientuje się w psychologii rewalidacji chorych psychicznie, dysponuje niewielką wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu. (4) : Student posiada poprawną wiedzę na temat rewalidacji chorych psychicznie, zna modele pracy terapeutycznej w przypadku wybranych zaburzeń. (5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie jaką jest rewalidacja chorych psychicznie, zna podstawowe metody i techniki terapeutyczne, posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom. obecność, sprawdzian wiedzy, sprawozdanie z udziału w środowiskowym domu samopomocy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski, Martyna Terebus | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af5e9576d414845ee924c8fdfcbe7ad84%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7b4efdc7-773d-475e-b859-c6f0bced6325&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i chorych psychicznie. Uczestnictwo w programie środowiskowego domu samopomocy dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim i chorych psychicznie. Hospitacja zajęć w wybranych placówkach zajmujących się osobami niepełnosprawnymi w zakresie intelektu i choroby psychicznej |
|
Pełny opis: |
Z doświadczeń ubiegłych lat wynika że najbardziej efektywnymi - w opinii studentów - jest bezpośredni udział studentów w pracy opiekuńczo - dydaktycznej na wybranej przez studenta osobie z określonym rodzajem niepełnosprawności (intelekt, choroba psychiczna), ten rodzaj ćwiczeń charakteryzujący się dłuższym okresem współpracy z wybranym przypadkiem pozwala na głębszą refleksję psycho-pedagogiczną, ten rodzaj ćwiczeń terenowych jest lepszą forma poznania osoby niepełnosprawnej w porównaniu do wizytujących hospitacji |
|
Literatura: |
Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań, 2002 Kościelak R. Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk, 1995 Kościelska M., Aouil B. (red.). Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności. Bydgoszcz, 2003 Kowalik ST., Stosowana psychologia rehabilitacji, W-wa, 2018 Zabłocki K., Brejnak W., Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji, UKSW, 2004 |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość psychologii osobowości i klinicznej, rozwojowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.