WM: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PERJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Wykład podejmuje tematykę percepcji Ja w relacjach interpersonalnych zarówno z perspektywy własnej oraz innych. Omawia rolę cech wspólnotowych i sprawczych w percepcji społecznej, zjawisko metapercepcji oraz poczucia transparentności; rozważa problem pożądanej metapercepcji oraz pożądanej transparentności własnej osoby w różnych relacjach społecznych oraz w kontekście różnic indywidualnych w tym zakresie związanych z samooceną, płcią psychologiczną, stylem przywiązania, sposobem konstruowania Ja. |
Pełny opis: |
Tematy: 1.Społeczne źródła samowiedzy 2. Podstawowe motywy i zniekształcenia samowiedzy 3. Wspólnotowość i sprawczość- podstawowe wymiary percepcji społecznej 4. Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu innych 5. Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu własnej osoby 6. Orientacje społeczne Ja a spostrzeganie własnej osoby w relacjach interpersonalnych 7. Co wiedzą o nas inni? iluzja transparentności 8. Pożądana transparentność – różnice indywidualne 9. Czy wiemy co inni o nas myślą? Zjawisko metapercepcji 10. Aktualna i pożądana metapercepcja w różnych rolach społecznych: czy chcemy być idealizowani? 11. Metapercepcja osób o różnej samoocenie 12. Znaczenie akceptacji i odrzucenia dla spostrzegania własnej osoby – socjometryczna koncepcja samooceny M. Learego 13. Style przywiązania a spostrzeganie Ja w relacjach interpersonalnych 14. Spostrzeganie własnej osoby przez pryzmat płci biologicznej i kulturowej 15. Funkcjonowanie społeczne osób o różnej samoocenie |
Literatura: |
Literatura Stojanowska, E. Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2018. Stojanowska, E. Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Czasopismo Psychologiczne, 19, 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza opisuje podstawowe pojęcia związane z percepcją społeczną identyfikuje odmienne prawidłowości związane z postrzeganiem własnej osoby oraz innych zna podstawowe badania dotyczące metapercepcji oraz poczucia transparentności identyfikuje różnice indywidualne dotyczące spostrzegania ja zna podstawowe zniekształcenia samowiedzy umiejętności czyta ze zrozumieniem artykuły poświęcone problematyce Ja analizuje metody badań dostrzega zniekształcenia w percepcji własnej osoby projektuje proste badania dotyczące metapercepcji bądź transparentności kompetencje potrafi asertywnie dyskutować na tematy naukowe jest otwarty na odmienne stanowiska zachowuje dystans do własnych przekonań potrafi analizować własne przekonania ECTS udział w konwersatorium - 30 h przygotowanie do zajęć - 15 h przygotowanie do egzaminu 30 h konsultacje: 5 h Razem: 80 h Punkty ECTS:5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: test Kryteria: 2 – nie zna podstawowych prawidłowości związanych z percepcją Ja oraz innych 3 – zna niektóre prawidłowości lecz nie zna żadnych badań 4 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości lecz tylko cześć badań 5 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości oraz czołowe badania je weryfikujące |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.