Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PERJ
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_W08

PS_K03

PS_K07

Skrócony opis:

Wykład podejmuje tematykę percepcji Ja w relacjach interpersonalnych zarówno z perspektywy własnej oraz innych. Omawia rolę cech wspólnotowych i sprawczych w percepcji społecznej, zjawisko metapercepcji oraz poczucia transparentności; rozważa problem pożądanej metapercepcji oraz pożądanej transparentności własnej osoby w różnych relacjach społecznych oraz w kontekście różnic indywidualnych w tym zakresie związanych z samooceną, płcią psychologiczną, stylem przywiązania, sposobem konstruowania Ja.

Pełny opis:

Tematy:

1.Społeczne źródła samowiedzy

2. Podstawowe motywy i zniekształcenia samowiedzy

3. Wspólnotowość i sprawczość- podstawowe wymiary percepcji społecznej

4. Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu innych

5. Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu własnej osoby

6. Orientacje społeczne Ja a spostrzeganie własnej osoby w relacjach interpersonalnych

7. Co wiedzą o nas inni? iluzja transparentności

8. Pożądana transparentność – różnice indywidualne

9. Czy wiemy co inni o nas myślą? Zjawisko metapercepcji

10. Aktualna i pożądana metapercepcja w różnych rolach społecznych: czy chcemy być idealizowani?

11. Metapercepcja osób o różnej samoocenie

12. Znaczenie akceptacji i odrzucenia dla spostrzegania własnej osoby – socjometryczna koncepcja samooceny M. Learego

13. Style przywiązania a spostrzeganie Ja w relacjach interpersonalnych

14. Spostrzeganie własnej osoby przez pryzmat płci biologicznej i kulturowej

15. Funkcjonowanie społeczne osób o różnej samoocenie

Literatura:

Literatura

Stojanowska, E. Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2018.

Stojanowska, E. Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Czasopismo Psychologiczne, 19, 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza

opisuje podstawowe pojęcia związane z percepcją społeczną

identyfikuje odmienne prawidłowości związane z postrzeganiem własnej osoby oraz innych

zna podstawowe badania dotyczące metapercepcji oraz poczucia transparentności

identyfikuje różnice indywidualne dotyczące spostrzegania ja

zna podstawowe zniekształcenia samowiedzy

umiejętności

czyta ze zrozumieniem artykuły poświęcone problematyce Ja

analizuje metody badań

dostrzega zniekształcenia w percepcji własnej osoby

projektuje proste badania dotyczące metapercepcji bądź transparentności

kompetencje

potrafi asertywnie dyskutować na tematy naukowe

jest otwarty na odmienne stanowiska

zachowuje dystans do własnych przekonań

potrafi analizować własne przekonania

ECTS

udział w konwersatorium - 30 h

przygotowanie do zajęć - 15 h

przygotowanie do egzaminu 30 h

konsultacje: 5 h

Razem: 80 h

Punkty ECTS:5

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania: test

Kryteria:

2 – nie zna podstawowych prawidłowości związanych z percepcją Ja oraz innych

3 – zna niektóre prawidłowości lecz nie zna żadnych badań

4 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości lecz tylko cześć badań

5 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości oraz czołowe badania je weryfikujące

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)