Konwersatorium: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PJRI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium: Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_K03 |
Skrócony opis: |
Konwersatorium podejmuje tematykę percepcji Ja w relacjach interpersonalnych zarówno z perspektywy własnej oraz innych. Omawia rolę cech wspólnotowych i sprawczych w percepcji społecznej, zjawisko metapercepcji oraz poczucia transparentności; rozważa problem pożądanej metapercepcji oraz pożądanej transparentności własnej osoby w różnych relacjach społecznych oraz w kontekście różnic indywidualnych w tym zakresie związanych z samooceną, płcią psychologiczną, stylem przywiązania, sposobem konstruowania Ja. |
Pełny opis: |
Tematy: Społeczne źródła samowiedzy Podstawowe motywy i zniekształcenia samowiedzy Wspólnotowość i sprawczość- podstawowe wymiary percepcji społecznej Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu innych Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu własnej osoby Orientacje społeczne Ja a spostrzeganie własnej osoby w relacjach interpersonalnych Co wiedzą o nas inni? iluzja transparentności Pożądana transparentność – różnice indywidualne Czy wiemy co inni o nas myślą? Zjawisko metapercepcji Aktualna i pożądana metapercepcja w różnych rolach społecznych: czy chcemy być idealizowani? Metapercepcja osób o różnej samoocenie Znaczenie akceptacji i odrzucenia dla spostrzegania własnej osoby – socjometryczna koncepcja samooceny M. Learego Style przywiązania a spostrzeganie Ja w relacjach interpersonalnych Spostrzeganie własnej osoby przez pryzmat płci biologicznej i kulturowej Funkcjonowanie społeczne osób o różnej samoocenie |
Literatura: |
Stojanowska, E. Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2018. Stojanowska, E. Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Czasopismo Psychologiczne, 19, 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza zna podstawowe pojęcia związane z percepcją społeczną rozumie odmienne prawidłowości związane z postrzeganiem własnej osoby oraz innych zna podstawowe badania dotyczące metapercepcji oraz poczucia transparentności rozumie różnice indywidualne dotyczące spostrzegania ja zna podstawowe zniekształcenia samowiedzy umiejętności potrafi czytać ze zrozumieniem materiały poświęcone problematyce Ja rozumie metodologię badań dotyczących percepcji Ja potrafi opracować projekt badań dotyczących metapercepcji bądź transparentności kompetencje potrafi asertywnie dyskutować na tematy naukowe jest otwarty na odmienne stanowiska zachowuje dystans do własnych przekonań ECTS udział w konwersatorium - 30 h przygotowanie do zajęć - 15 h przygotowanie do egzaminu 30 h konsultacje: 5 h Razem: 80 h Punkty ECTS:5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: test Kryteria: 2 – nie zna podstawowych prawidłowości związanych z percepcją Ja oraz innych 3 – zna niektóre prawidłowości lecz nie zna żadnych badań 4 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości lecz tylko cześć badań 5 – zna wszystkie podstawowe prawidłowości oraz czołowe badania je weryfikujące |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium podejmuje tematykę percepcji Ja w relacjach interpersonalnych zarówno z perspektywy własnej oraz innych. Omawia rolę cech wspólnotowych i sprawczych w percepcji społecznej, zjawisko metapercepcji oraz poczucia transparentności; rozważa problem pożądanej metapercepcji oraz pożądanej transparentności własnej osoby w różnych relacjach społecznych oraz w kontekście różnic indywidualnych w tym zakresie związanych z samooceną, płcią psychologiczną, stylem przywiązania, sposobem konstruowania Ja. |
|
Pełny opis: |
Tematy: Społeczne źródła samowiedzy Podstawowe motywy i zniekształcenia samowiedzy Wspólnotowość i sprawczość- podstawowe wymiary percepcji społecznej Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu innych Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu własnej osoby Orientacje społeczne Ja a spostrzeganie własnej osoby w relacjach interpersonalnych Co wiedzą o nas inni? iluzja transparentności Pożądana transparentność – różnice indywidualne Czy wiemy co inni o nas myślą? Zjawisko metapercepcji Aktualna i pożądana metapercepcja w różnych rolach społecznych: czy chcemy być idealizowani? Metapercepcja osób o różnej samoocenie Znaczenie akceptacji i odrzucenia dla spostrzegania własnej osoby – socjometryczna koncepcja samooceny M. Learego Style przywiązania a spostrzeganie Ja w relacjach interpersonalnych Spostrzeganie własnej osoby przez pryzmat płci biologicznej i kulturowej Funkcjonowanie społeczne osób o różnej samoocenie |
|
Literatura: |
Stojanowska, E. Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2018. Stojanowska, E. Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Czasopismo Psychologiczne, 19, 2013. |
|
Wymagania wstępne: |
zaliczony kurs z psychologii społecznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestniczy w konwersatorium - 30 h czyta polecaną literaturę - 30 h |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium podejmuje tematykę percepcji Ja w relacjach interpersonalnych zarówno z perspektywy własnej oraz innych. Omawia rolę cech wspólnotowych i sprawczych w percepcji społecznej, zjawisko metapercepcji oraz poczucia transparentności; rozważa problem pożądanej metapercepcji oraz pożądanej transparentności własnej osoby w różnych relacjach społecznych oraz w kontekście różnic indywidualnych w tym zakresie związanych z samooceną, płcią psychologiczną, stylem przywiązania, sposobem konstruowania Ja. |
|
Pełny opis: |
Tematy: Społeczne źródła samowiedzy Podstawowe motywy i zniekształcenia samowiedzy Wspólnotowość i sprawczość- podstawowe wymiary percepcji społecznej Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu innych Wspólnotowość i sprawczość w spostrzeganiu własnej osoby Orientacje społeczne Ja a spostrzeganie własnej osoby w relacjach interpersonalnych Co wiedzą o nas inni? iluzja transparentności Pożądana transparentność – różnice indywidualne Czy wiemy co inni o nas myślą? Zjawisko metapercepcji Aktualna i pożądana metapercepcja w różnych rolach społecznych: czy chcemy być idealizowani? Metapercepcja osób o różnej samoocenie Znaczenie akceptacji i odrzucenia dla spostrzegania własnej osoby – socjometryczna koncepcja samooceny M. Learego Style przywiązania a spostrzeganie Ja w relacjach interpersonalnych Spostrzeganie własnej osoby przez pryzmat płci biologicznej i kulturowej Funkcjonowanie społeczne osób o różnej samoocenie |
|
Literatura: |
Stojanowska, E. Percepcja Ja w relacjach interpersonalnych. O metapercepcji i poczuciu transparentności. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa, 2018. Stojanowska, E. Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Czasopismo Psychologiczne, 19, 2013. |
|
Wymagania wstępne: |
zaliczony kurs z psychologii społecznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.