Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca kliniczna z osobami chorymi na schizofrenię

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PKO
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca kliniczna z osobami chorymi na schizofrenię
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W11

PS_K03

Wymagania wstępne:

Wiedza z psychopatologii i psychologii klinicznej

Skrócony opis:

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych. z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin.

Pełny opis:

Treści merytoryczne :

1) Psychologia schizofrenii.

2) Znaczenie relacji terapeutycznej w pracy z pacjentem chorym na schizofrenię

3) Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne u chorych ze schizofrenią o wczesnym początku.

4) Ograniczenia funkcjonowania poznawczego, poznania społecznego i emocjonalności w schizofrenii i ich wpływ na dobór oddziaływań terapeutycznych.

5) Specyfika wywiadu klinicznego z osobą chorująca na schizofrenię - aspekty praktyczne, kwalifikacja do oddziału terapeutycznego

6)Oddziaływania terapeutyczne w leczeniu osób z zaburzeniami z grupy schizofrenii

7) Zaburzenia funkcji poznawczych schizofrenii a wskazania do oddziaływań terapeutycznych

8) Psychoedukacja w schizofrenii

9) Rola rodziny w procesie leczenia schizofrenii

Literatura:

1)Herschel Knapp(2009). Komunikacja w terapii Wydawnictwo naukowe PWN

2) De Barbaro b. ( red) . Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Colegium Medicum U.J. Kraków , ss 18-97

3) Hintze B. ( 2017) Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji Wydawnictwo APS

4) Meder j. Sawicka M. ( 2006) Psychoterapia schizofrenii. Wydawnictwo PTP

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przedstawienie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej pracy klinicznej z osobami chorującymi na schizofrenię. Poszerzenie ich ogólnego zasobu wiadomości, zwrócenie uwagi na wielostronność i różnorodność oddziaływań , które mogą pomóc pacjentom i ich rodzinom.

Drugim efektem kształcenia jakie nabędzie student to wstępne merytoryczne przygotowanie do specjalistycznej współpracy zawodowej z personelem medycznym, z rodzinami osób chorych na schizofrenię w sytuacji pomocy c=osobie chorej na schizofrenię.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -

ocena 2( ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi

ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi

ocena 4( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 70% poprawnych odpowiedzi

ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 90% poprawnych odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Prowadzący grup: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi. Zapoznanie słuchaczy z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin.

Pełny opis:

Treści merytoryczne :

1) Znaczenie relacji terapeutycznej w pracy z pacjentem chorym na schizofrenię

2) Psychoterapia w leczeniu osób z zaburzeniami z grupy schizofrenii

3) Zaburzenia funkcji poznawczych schizofrenii a wskazania do oddziaływań terapeutycznych

4) Psychoterapia poznawczo - behawioralna w schizofrenii

5) psychoedukacja w schizofrenii

6) Rola rodziny w procesie leczenia schizofrenii

Literatura:

1)Grzesiuk l. ( 2005). Psychoterapia . Teoria. Podręcznik akademicki. Eneteia. Warszawa.

2) De Barbaro b. ( red) . Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Colegium Medicum U.J. Kraków , ss 18-97

3) Hintze B. ( 2017) Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji Wydawnictwo APS

4) Meder j. Sawicka M. ( 2006) Psychoterapia schizofrenii. Wydawnictwo PTP

Wymagania wstępne:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a08NK70k7_Esoo4Xl9z53Ogv88ROWwgsx9Y9EGVhrdCg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a7dbe208-7e3e-4f69-9aeb-8ea8c9459072&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Prowadzący grup: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych. z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin.

Pełny opis:

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych, z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin.

Literatura:

1)Herschel Knapp(2009). Komunikacja w terapii Wydawnictwo naukowe PWN

2) De Barbaro b. ( red) . Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Colegium Medicum U.J. Kraków , ss 18-97

3) Hintze B. ( 2017) Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji Wydawnictwo APS

4) Meder j. Sawicka M. ( 2006) Psychoterapia schizofrenii. Wydawnictwo PTP

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Prowadzący grup: Aleksandra Kűhn-Dymecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych. z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin.

Pełny opis:

Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych. z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin.

Literatura:

)Herschel Knapp(2009). Komunikacja w terapii Wydawnictwo naukowe PWN

2) De Barbaro b. ( red) . Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Colegium Medicum U.J. Kraków , ss 18-97

3) Hintze B. ( 2017) Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji Wydawnictwo APS

4) Meder j. Sawicka M. ( 2006) Psychoterapia schizofrenii. Wydawnictwo PTP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)