Psychologia kliniczna i psychoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_W03; PS_W04; PS_W08; PS_W09; PS_W11; PS_W13; PS_W14; PS_W16; PS_U03; PS_U04; PS_U05; PS_U11; PS_K01; PS_K02; PS_K04; PS_K06 |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami psychologii klinicznej i psychoterapii oraz nabycie umiejętności rozróżniania subdyscyplin psychologii klinicznej i szkół psychoterapeutycznych. Ma także służyć rozeznaniu studenta w pracy psychologa klinicznej i psychoterapeuty, tak aby mógł podjąć decyzję w sprawie ewentualnego kształcenia w tym kierunku. Obejmuje wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. Przedstawione zostaną kluczowe subdyscypliny psychologii klinicznej, w tym psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji oraz psychogerontologia.Program wykładów obejmuje także zapoznanie studentów z głównymi systemami i podejściami psychoterapeutycznymi (psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna; terapia poznawczo-behawioralna; psychoterapia egzystencjalna i humanistyczna; koncepcje systemowe). Omówione zostanie znaczenie praktyki opartej na dowodach empirycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa): Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (red). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Feltham, C., Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Freyberger, H. J., Schneider, W. i Stieglitz, R. D. (red.). (2014). Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej. Warszawa: Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie. Grzesiuk, L. (red). (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia. Grzesiuk, L. i Suszek, H. (red). (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia. Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W 1. Student zna i rozumie aspekty pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty. W 2. Student posiada wiedzę na temat historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców. W 3. Student identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, służące analizowaniu i interpretowaniu roli czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, jak i patologii w zakresie procesów psychicznych. W 4. Student zna i rozumie na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw (m.in. psychoanalitycznej i psychodynamicznej, poznawczej i behawioralnej, humanistyczno-doświadczeniowej, systemowej). W 5. Student rozróżnia wybrane metody diagnozy oraz interwencji psychologicznej w psychologii klinicznej oraz psychoterapii. Umiejętności: U 1. Student potrafi dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną do specyficznych form psychopatologii. Kompetencje społeczne: K 1. Student jest wrażliwy na rozwiązywanie problemów życiowych oraz zorientowany na pomoc psychologiczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
W1-W2 Na ocenę bardzo dobrą: - student bezbłędnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%) Na ocenę dobrą: - student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej) Na ocenę dostateczną: - student w większości poprawnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej) U1: Na ocenę bardzo dobrą: - student w pełnie adekwatnie potrafi dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%) Na ocenę dobrą: - student w zdecydowanej większości potrafi adekwatnie dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej) Na ocenę dostateczną: - student w większości potrafi adekwatnie dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej) K1: Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną: - student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na rozwiązywanie problemów życiowych oraz zorientowany na pomoc psychologiczną) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Patryk Łakuta | |
Prowadzący grup: | Patryk Łakuta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cykl wykładów stanowiących wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. samodzielne studium literatury: 15 godz. przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godzin (1 ECTS) liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. samodzielne studium literatury: 15 godz. przygotowanie do zaliczenia: 15 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godzin (1 ECTS) liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.