Psychologia międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W08 PS_U01 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zaprezentowanie słuchaczom ciekawych związków między kulturą a procesami psychicznymi. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. Efekt kształcenia: - nabycie umiejętności definiowania kultury i określenia związków między kulturą a zachowaniem człowieka; -wiedza na temat różnic międzulturowych; - umiejętność pracy z osobami pochodzącymi z różnych kultur Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i społecznej. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Psychologia kultury a psychologia międzykulturowa 2. Metody badawcze w psychologii międzykulturowej. 3. Paradygmaty psychologii międzykulturowej. Model eko-kulturowy Johna Berry`ego 4. Badania Geerta Hofstede i wsp. nad wymiarami kulturowymi 5. Badania wymiarów kulturowych GLOBE 6. Wartości a kultura. Teoria wartości Schwartza oraz teoria rozwoju ludzkiego Welzela i Ingleharta 7. Aksjomaty społeczne 8. Dobrostan psychologiczny i jego uwarunkowania kulturowe. 9. Uwarunkowania kulturowe narcyzmu i roszczeniowości. 10. Tożsamość a relacje międzygrupowe. 11.Stereotypy narodowe i uprzedzenia. 12. Kultura polska i jej specyfika 13. Psychologia ewolucyjna a międzykulturowa: Natura czy kultura? 14. Psychologia akulturacji 15. Stosowana psychologia międzykulturowa |
Literatura: |
Literatura: Literatura podstawowa: Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP. Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3. Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa. Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG. Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa: Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej. Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej. Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym. Umiejętności: Student potrafi tworzyć opinie na temat zróżnicowanych interpretacji psychologicznych ludzkich zachowań. Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski, przewidywać implikacje praktyczne. Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o charakterze psychoedukacyjnym. Kompetencje: Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości. Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się doświadczeniami. Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to zilustrować w pracy twórczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
metoda: egzamin testowy sprawdzający wiedzę z zakresu tematyki wykładów i wskazanej literatury Student w ramach dodatkowych aktywności (udział w badaniach psychologicznych, aktywność na zajęciach) może uzyskać dodatkowe punkty. Kryterium zaliczenia: otrzymanie min. 50 % punktów na egzaminie obejmującym zagadnienia przedmiotu. Egzamin obejmuje 20 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności: 10-12: dst 13-14: dst + 15-16: db 17-18: db + 19-20: bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.