Psychologia mitu i fantazmatu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PMF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia mitu i fantazmatu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Psychologia mitu i fantazmatu" wprowadza w psychologiczny wymiar mitu jako tworu kulturowego i jego podmiotowy odpowiednik w postaci fantazmatu oraz prezentuje metody mitoanalizy i mitoterapii. |
Pełny opis: |
1. Porządek pojęciowy i definicyjny: mit a fantazmat. 2. Psychologia kulturowa i narracyjna: kultura, psychologia oraz mit jako sposób rozumienia świata i ludzi. 3. Homo mythicus – tożsamość mityczna, mitotwórcza działalność człowieka. 4. Logos vs. mythos: dwa porządki umysłu i łady kategorialne - dyskursywny i narracyjny/mityczny. 5. Obecność i potęga mitu – kultury tradycyjne a nowoczesne mity (m.in. mit wiecznej młodości, Techne, Batman, Władca pierścieni, Wiedźmin, Gwiezdne wojny). 6. Klasyczne koncepcje mitu i fantazmatu: filozofia, historia/archeologia, antropologia kulturowa, socjologia, literaturoznawstwo, religioznawstwo. 7. Psychologiczne i psychoanalityczne wykładnie mitu i fantazmatu. 8. Mit i myślenie mityczne jako core ideas antropologii i psychologii realnej. 9. Mito- i fantazmatocentryczna psychologia kulturowa E. Boescha. 10. Mito- i fantazmatoanaliza: źródła, koncepcje, zasady, metody, aplikacje. 11. Analiza Konotacyjna E. Boescha jako metoda jakościowa analizy mikrodoświadczeń mitycznych. 12. Cry for the myth: mitoterapia - źródła, zasady, koncepcje, metody, aplikacje. 13. Automitodiagnoza i mitoterapia: Jakim mitem żyjesz? (C. S. Pearson) 14. Metoda mitu personalnego S. Keena a metoda amplifikacji 15. Jaki mit żyje Tobą? J. Hillmana psychozofia (perspektywa duszy) 16. Kazusy I: psychologiczna analiza/aktualność klasycznych mitologii i mitów 17. Kazusy II: mitoznawcza analiza wybranych zjawisk psychicznych i problemów psychologicznych 18. Wybrane aplikacje psychologii mitu: - mit miłości w kulturoterapii - indygeniczna psychologia a mitologia Słowian - podróż bohatera jako proces życia ludzkiego - przykłady kultur tradycyjnych/egzotycznych lub historycznych (Japonia, Amazonia Ekwadorska, Buriacja, Gwatemala, kraje Afryki, Indonezja, Korea Północna, Chiny) : analiza materiału filmowego z wypraw badawczych autora - mityczna emocja kulturowa jako rdzeń danej kultury (Finlandia - Sisu, Grecja - Kefi). |
Literatura: |
Błocian, I. (2010). Psychoanalityczne wykładnie mitu. Warszawa: Eneteia. Bond, S. D. (1993). Living myth. Personal meaning as a way of life. Boston-London: Shambhala Publications. Bruner, J. (1960). Myth and Identity, w: H. Murray (ed.), Myth and Mythmaking. New York: George Braziller. Campbell, J. (1994). Potęga mitu. Kraków: Signum. Dudek, W., Jaszewska, M. (2013). Psychologia mitów greckich. Warszawa: Eneteia. Eliade, M. (1974). Sacrum, mit, historia. Warszawa: PIW. Hillman, J. (2016). Uzdrawiające fikcje. Warszawa: Laurum. Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum. Jung, C.G. (1982). Nowoczesny mit. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Kołakowski, L. (1994). Obecność mitu. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Lacan, J. (2007). Mit indywidualny neurotyka. Warszawa: PWN. Lévi-Strauss, C. (1969). Myśl nieoswojona. Warszawa: PWN. Lévy-Bruhl, L. (1992). Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych. Warszawa: PWN. Malinowski, B. (1990). Mit, magia, religia. Warszawa: PWN. May, R. (1997). Błaganie o mit. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. McAdams (1997). The Stories We Live By. Personal Live and the Making of the Self. New York: Guilford Press. Pankalla, A. (1993). Mistyczny charakter czynności umysłowych człowieka w teorii Lévy-Bruhla. Poznań. Pankalla, A. (2000). Psychologia mitu. Kultury tradycyjne a współczesność. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP. Pankalla, A., Klaus, Z. (2010). Mitoterapia. Historia, teoria, praktyka. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Mitu, PWP, Black Unicorn. Pankalla, A., Świerad-Piskor, B. (2010). Mit miłości w kulturoterapii. Poznań: PWP (monogr. popularnonaukowa). Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed. Pankalla, A. (red.) (2015). Homo religiosus a psychologia. Poznań: Kunke Poligrafia. Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas. Pearson, C. (1995). Nasz wewnętrzny bohater. Poznań: Rebis. Zagórska, W. (2010). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Kraków: Universitas. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu kursu student: 1. Definiuje pojęcia mitu i fantazmatu oraz rozumie związki zachodzące między tymi pojęciami. 2. Rozróżnia koncepcje mitu i fantazmatu obecne w naukach społecznych. 3. Identyfikuje psychologiczny wymiar mitu. 4. Zna zasady i rodzaje mitoanalizy oraz potrafi je stosować. 5. Rozpoznaje różne koncepcje i metody mitoterapii oraz sposoby ich aplikacji. 6. Krytycznie dostrzega obecność mitów w kulturze współczesnej i ich wpływ na conditio humana. |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Presentacja powerpoint. Egzamin pisemny - pytania otwarte problemowe. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.