WM: Psychologia międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PMK | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() |
Nazwa przedmiotu: | WM: Psychologia międzykulturowa | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: |
Przedmioty dla IV roku, Sekcja psychologia ogólna i psychodiagnostyka Przedmioty dla IV roku, Sekcja psychologia pracy i stresu Wykłady monograficzne - Psychologia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W08 PS_U01 |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia kultury jako fundamentalnej zmiennej w rozumieniu przebiegu procesów psychicznych człowieka. Celem przedmiotu jest ukazanie roli uniwersalizmu versus lokalności określonych zjawisk psychologicznych, obejmujących takie zjawiska jak dobrostan, osobowość, religia czy dobór płciowy. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia kultury jako fundamentalnej zmiennej w rozumieniu przebiegu procesów psychicznych człowieka. Celem przedmiotu jest ukazanie roli uniwersalizmu versus lokalności określonych zjawisk psychologicznych, obejmujących takie zjawiska jak dobrostan, osobowość, religia czy dobór płciowy. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. W wyniku realizacji w/w zagadnień student nabywa wrażliwości kulturowej, kształtuje postawę tolerancji wobec różnorodności kulturowej i rozumie ograniczenia kulturowe zjawisk psychologicznych (zwłaszcza funkcjonowania społecznego jednostki). |
||
Literatura: |
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP. Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3. Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa. Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG. Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa: Scholar. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student potrafi zdefiniować kultury i określić związki między kulturą a zachowaniem człowieka; Student wykazuje znajomość "natury" stereotypów i uprzedzeń; potrafi określić implikacje praktyczne ukierunkowane na wspomaganie dobrostanu psychicznego człowieka oraz przezwyciężanie dyskryminacji. Student wykazuje wrażliwość na różnorodność kulturową i wykazuje postawę tolerancji wobec osób o odmiennych tradycjach kulturowych i religijnych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy obejmujący zagadnienia wykładów 100-90% bdb 89-80 % - db + 79-70 % - db 69-60% dst + 59-50% dst pon. 50% - nzl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Żemojtel-Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Żemojtel-Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia kultury jako fundamentalnej zmiennej w rozumieniu przebiegu procesów psychicznych człowieka. Celem przedmiotu jest ukazanie roli uniwersalizmu versus lokalności określonych zjawisk psychologicznych, obejmujących takie zjawiska jak dobrostan, osobowość, religia czy dobór płciowy. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. | |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia kultury jako fundamentalnej zmiennej w rozumieniu przebiegu procesów psychicznych człowieka. Celem przedmiotu jest ukazanie roli uniwersalizmu versus lokalności określonych zjawisk psychologicznych, obejmujących takie zjawiska jak dobrostan, osobowość, religia czy dobór płciowy. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na zachowanie człowieka. Wykład wspomaga rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. W wyniku realizacji w/w zagadnień student nabywa wrażliwości kulturowej, kształtuje postawę tolerancji wobec różnorodności kulturowej i rozumie ograniczenia kulturowe zjawisk psychologicznych (zwłaszcza funkcjonowania społecznego jednostki). | |
Literatura: |
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN, Scholar. Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: Drogosz, M. (2005). (red.). Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają. Gdańsk: GWP. Gebauer, J., Sedikides, C., Neberich, A. (2012). Religiosity, social self-esteem and psychological adjustment: On the crosscultural specificity of psychological benefits of religiosity. Psychological Science, 1-3. Nisbett, R. (2009). Geografia myślenia. Sopot: Smak Słowa. Różycka, J. (2012). Życie społeczne jako gra. Kontekst międzykulturowy. Gdańsk: Wydawnictwo UG. Żemojtel-Piotrowska, M. (2016). Psychologiczne wyznaczniki roszczeniowości w perspektywie międzykulturowej. Warszawa: Scholar. | |
Wymagania wstępne: |
znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym zapoznanie się z literatura uzupełniającą, wiedza wynikająca z realizacji przedmiotów na wcześniejszych latach studiów, zwłaszcza - psychologia społeczna, osobowości, różnic indywidualnych, metodologia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.