Psychologia niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_W13; PS_KO1 PS_U05; PS_K01; PS_KO2 |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z psychologii osobowości, emocji i motywacji, klinicznej, społecznej |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest dostarczenie podstawowych informacji z zakresu psychologii niepełnosprawności (w tym psychologii rehabilitacji i rewalidacji). Równie ważnym celem jest rozwijanie otwartości i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością i budowanie umiejętności pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy. |
Literatura: |
Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321) Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Harmonia Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Understanding disability (2011). W: World report on disability (1 – 17), Geneva: WHO. Literatura szczegółowa Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428. Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425. Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420. Zabłocki K. J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy EK 1 Student posiada podstawowe wiadomości z obszaru rewalidacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, EK 2 Student potrafi wymienić przeszkody (z podziałem na zewnętrzne i wewnętrzne) procesu rehabilitacji EK 3 Student opisuje specyficzne trudności osoby w zależności od rodzaju niepełnosprawności EK 4 Student zna uwarunkowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością Efekty umiejętności EK 5 Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z zakresu psychologii niepełnosprawności EK 6 Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychologii rewalidacyjnej , poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Efekty kompetencji EK 7 Student wykazuje otwartość na problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami EK 8 Student wykazuje kreatywność w wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej i próbie przełożenia jej na przyszłą pracę psychologiczną (np. konstruowanie skutecznych programów z zakresu oddziaływań psychospołecznych w procesie rewalidacji i rehabilitacji ) |
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1- EK 6 egzamin pisemny (pytania otwarte, zamknięte) EK 7 EK 8- ocenianie ciągłe, praca projektowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 80 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, praca projektowa, konsutacje z wykładowcą 40 h [180/60=3] Liczba ECTS=3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest dostarczenie podstawowych informacji z zakresu psychologii niepełnosprawności (w tym psychologii rehabilitacji i rewalidacji). Równie ważnym celem jest rozwijanie otwartości i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością i budowanie umiejętności pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy. |
|
Literatura: |
Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Understanding disability (2011). W: World report on disability (1 – 17), Geneva: WHO. Literatura szczegółowa Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428. Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425. Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420. Zabłocki K. J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=41954 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 15 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, praca projektowa, konsutacje z wykładowcą 15 h 90 [90/30(25)=3 Liczba ECTS=3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest dostarczenie podstawowych informacji z zakresu psychologii niepełnosprawności (w tym psychologii rehabilitacji i rewalidacji). Równie ważnym celem jest rozwijanie otwartości i akceptacji wobec osób z niepełnosprawnością i budowanie umiejętności pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiadomości o specyfice funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, procesie rehabilitacji/rewalidacji osób z niepełnosprawnością, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi z niepełnosprawnością, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy. |
|
Literatura: |
Rekomendowane artykuły dla zainteresowanych znajdą się na Platformie Moodle Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością.Wydawnictwo Harmonia Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie.Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Literatura dodatkowa Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428. Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425. Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.