WM: Podstawy neuronauki klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PNK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Podstawy neuronauki klinicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 PS_K07 |
Wymagania wstępne: | - znajomość biologicznych podstaw zachowania - podstaw psychologii klinicznej i psychopatologii - dobra znajomość języka angielskiego |
Skrócony opis: |
Poznamy mózg w normie jak i zmieniony chorobowo w formie pułapek myślowych, deficytów poznawczych i emocjonalnych oraz symptomatologii zaburzeń psychicznych w kontekście struktury i funkcji mózgu. W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, etiopatogeneza, epidemiologia oraz obraz kliniczny zaburzeń psychicznych z wyjaśnieniem ich mechanizmów neurobiologicznych Studenci zapoznają się z najnowszą literaturą dt. psychopatologii oraz biologicznych podstaw zachowania w zaburzeniach psychicznych z bogatą prezentacją przypadków klinicznych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych w kontekście zmian neuronalnych. |
Pełny opis: |
Ten program wykładowy przeznaczony jest dla studentów, zainteresowanych psychologią kliniczną, psychiatrią, psychoterapią oraz tajnikami struktury i funkcji mózgu w różnych zaburzeniach psychicznych. Program będzie obejmował cykl wykładów bazujących na aktualnej wiedzy teoretycznej dt. neuronalnych korelatów mózgu w różnym kontekście klinicznym. Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'. W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała). Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych. |
Literatura: |
Literatura: American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013 ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision The global standard for diagnostic health information. King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration. Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32 Katarzyna Kucharska (Redaktor) Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania –wiedza ekspercka. Wydawnictwo IPiN 2017. Marek Jarema (redaktor). Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016 Kucharska K. (redaktor naukowy) W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022. Ronda L.D., Tangney, J.T., Katarzyna Kucharska (red .wydania polskiego) (2019). Wstyd w sesji terapeutycznej (przekład polski). Edra Urban&Partner. Wroclaw 2019 NR ISBN 978-83-66310-07-0. DOI: 10.1007/978-3-030-52243-8_14 The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5), American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013. Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
uczestnictwo w wykładzie, samodzielne przygotowanie się do sprawdzianu, samodzielna lektura publikacji i monografii, przygotowanie i prezentacja pracy z wybranego obszaru wiedzy (przegląd literatury, opis przypadku klinicznego), przygotowanie się do zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymóg obecności, przygotowania dwóch prezentacji z wybranych obszarów wiedzy; weryfikacja wiedzy za pomocą sprawdzianu pisemnego, obejmującego pytania otwarte/ zamknięte, przekrojowe). wykład stacjonarny Powyżej dwóch nieobecności w semestrze - zajęcia należy odrobić. Kryteria oceny końcowej: 70%praaca pisemna 10%-obecność na zajęciach 20% - aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kucharska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kucharska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kucharska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kucharska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kucharska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kucharska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 ECTS = 75 godzin udział w wykładzie 30 godzin przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 21 h samodzielna analiza materiału źródłowego - przygotowanie 21 prezentacji naukowych -10h konsultacje 3 godz |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, etiopatogeneza, epidemiologia oraz obraz kliniczny zaburzeń psychicznych z wyjaśnieniem ich mechanizmów neurobiologicznych Studenci zapoznają się z najnowszą literaturą dt. psychopatologii oraz biologicznych podstaw zachowania w zaburzeniach psychicznych z bogatą prezentacją przypadków klinicznych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych w kontekście zmian neuronalnych. Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach 7 bloków tematycznych (2 jednostki edukacyjne ) tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", oraz (1 jednostka edukacyjna) "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'. W tym cyklu wykładów omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała). Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych. |
|
Pełny opis: |
Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'. W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych. Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała). Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych. |
|
Literatura: |
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013 ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision The global standard for diagnostic health information. King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration. Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32 Katarzyna Kucharska (Redaktor) Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania –wiedza ekspercka. Wydawnictwo IPiN 2017. Marek Jarema (redaktor). Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016 Kucharska K. (redaktor naukowy) W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022. Ronda L.D., Tangney, J.T., Katarzyna Kucharska (red .wydania polskiego) (2019). Wstyd w sesji terapeutycznej (przekład polski). Edra Urban&Partner. Wroclaw 2019 NR ISBN 978-83-66310-07-0. DOI: 10.1007/978-3-030-52243-8_14 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.