Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Podstawy neuronauki klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PNK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WM: Podstawy neuronauki klinicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_K03

PS_K07

Wymagania wstępne:

- znajomość biologicznych podstaw zachowania

- podstaw psychologii klinicznej i psychopatologii

- dobra znajomość języka angielskiego

Skrócony opis:

Poznamy mózg w normie jak i zmieniony chorobowo w formie pułapek myślowych, deficytów poznawczych i emocjonalnych oraz symptomatologii zaburzeń psychicznych w kontekście struktury i funkcji mózgu.

W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, etiopatogeneza, epidemiologia oraz obraz kliniczny zaburzeń psychicznych z wyjaśnieniem ich mechanizmów neurobiologicznych Studenci zapoznają się z najnowszą literaturą dt. psychopatologii oraz biologicznych podstaw zachowania w zaburzeniach psychicznych z bogatą prezentacją przypadków klinicznych.

Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych w kontekście zmian neuronalnych.

Pełny opis:

Ten program wykładowy przeznaczony jest dla studentów, zainteresowanych psychologią kliniczną, psychiatrią, psychoterapią oraz tajnikami struktury i funkcji mózgu w różnych zaburzeniach psychicznych.

Program będzie obejmował cykl wykładów bazujących na aktualnej wiedzy teoretycznej dt. neuronalnych korelatów mózgu w różnym kontekście klinicznym.

Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'.

W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych.

Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).

Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych.

Literatura:

Literatura:

American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013

ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision The global standard for diagnostic health information.

King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration.

Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32

Katarzyna Kucharska (Redaktor) Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania –wiedza ekspercka. Wydawnictwo IPiN 2017.

Marek Jarema (redaktor). Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016

Kucharska K. (redaktor naukowy) W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022.

Ronda L.D., Tangney, J.T., Katarzyna Kucharska (red .wydania polskiego) (2019). Wstyd w sesji terapeutycznej (przekład polski). Edra Urban&Partner. Wroclaw 2019 NR ISBN 978-83-66310-07-0. DOI: 10.1007/978-3-030-52243-8_14

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,

Fifth Edition (DSM-5), American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013.

Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

uczestnictwo w wykładzie, samodzielne przygotowanie się do sprawdzianu, samodzielna lektura publikacji i monografii, przygotowanie i prezentacja pracy z wybranego obszaru wiedzy (przegląd literatury, opis przypadku klinicznego), przygotowanie się do zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Wymóg obecności, przygotowania dwóch prezentacji z wybranych obszarów wiedzy; weryfikacja wiedzy za pomocą sprawdzianu pisemnego, obejmującego pytania otwarte/ zamknięte, przekrojowe).

wykład stacjonarny

Powyżej dwóch nieobecności w semestrze - zajęcia należy odrobić.

Kryteria oceny końcowej:

70%praaca pisemna

10%-obecność na zajęciach

20% - aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kucharska
Prowadzący grup: Katarzyna Kucharska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kucharska
Prowadzący grup: Katarzyna Kucharska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kucharska
Prowadzący grup: Katarzyna Kucharska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3 ECTS = 75 godzin

udział w wykładzie 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 21 h

samodzielna analiza materiału źródłowego - przygotowanie 21 prezentacji naukowych -10h

konsultacje 3 godz


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, etiopatogeneza, epidemiologia oraz obraz kliniczny zaburzeń psychicznych z wyjaśnieniem ich mechanizmów neurobiologicznych Studenci zapoznają się z najnowszą literaturą dt. psychopatologii oraz biologicznych podstaw zachowania w zaburzeniach psychicznych z bogatą prezentacją przypadków klinicznych.

Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych w kontekście zmian neuronalnych.

Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach 7 bloków tematycznych (2 jednostki edukacyjne ) tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", oraz (1 jednostka edukacyjna) "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'.

W tym cyklu wykładów omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych.

Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).

Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych.

Pełny opis:

Poznamy strukturę i funkcję mózgu w normie jak i w szeroko prezentowanych grupach klinicznych w ramach bloków tematycznych tj. 'głodny mózg', ' agresywny mózg', 'społeczny mózg'; 'zraniony mózg", 'depresyjny mózg', 'uzależniony mózg", "starzejący się mózg' , " rozwijający się mózg'.

W tym cyklu wykładów, omówione zostaną kategorie diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-10/11 oraz DSM-5, epidemiologia oraz obraz kliniczny i przebieg zaburzeń psychicznych.

Ponadto, podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmakoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).

Wykład będzie wzbogacony o liczne prezentacje przypadków klinicznych oraz prezentacje dt. wyników badań naukowych.

Literatura:

American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth edition, 2013

ICD-11 International Classification of Diseases 11th Revision The global standard for diagnostic health information.

King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration.

Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32

Katarzyna Kucharska (Redaktor) Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania –wiedza ekspercka. Wydawnictwo IPiN 2017.

Marek Jarema (redaktor). Podręcznik dla studentów medycyny. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016

Kucharska K. (redaktor naukowy) W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia. Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2022.

Ronda L.D., Tangney, J.T., Katarzyna Kucharska (red .wydania polskiego) (2019). Wstyd w sesji terapeutycznej (przekład polski). Edra Urban&Partner. Wroclaw 2019 NR ISBN 978-83-66310-07-0. DOI: 10.1007/978-3-030-52243-8_14

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)