Pomoc psychologiczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-POM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Pomoc psychologiczna 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13 PS_U10 PS_U11 PS_K02 PS_K06 |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są podstawom udzielania pomocy psychologicznej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą zdobywać wiedzę na temat podstaw udzielania pomocy psychologicznej, czyli na temat podstawowych umiejętności i warsztatu psychoterapeuty, trudnych problemów pojawiających się w relacji psychoterapeutycznej, wstępnej diagnozy, zagrożeń wynikających z nieprawidłowości pojawiających się podczas udzielania pomocy psychologicznej, etycznych dylematów psychoterapii oraz szkoleń przygotowujących do stosowania psychoterapii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E., Podręcznik pomagania, Warszawa: Academica, 2005. 2. Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2002. Literatura uzupełniająca: 1. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka porozumiewania się, Gdańsk, GWP, 2004. 2. Steward J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji intepersonalnej, Warszawa: PWN, 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student potrafi wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór). Umiejętności: Student potrafi analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz potrafi porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. Kompetencje społeczne: Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. ECTS: - udział w ćwiczeniach (e-learning) - 30 - przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 7 - przygotowanie do kolokwium - 5 - prace domowe - 3 -referaty - 5 LICZBA ECTS – 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wymienić podstawowych zasad skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz nie potrafi scharakteryzować warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się podczas psychoterapii (np. oporu). -na ocenę 3 (dst.): student potrafi wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór), jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. -na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi dość dobrze scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór). - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić podstawowe zasady skutecznego porozumiewania się i umiejętności terapeuty oraz potrafi bardzo trafnie scharakteryzować warsztat terapeuty i trudne problemy pojawiające się podczas psychoterapii (np. opór). Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi analizować tekstów oraz filmów dotyczących podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji i nie potrafi porządkować i podsumowywać zdobytych informacji. -na ocenę 3 (dst.): student potrafi, chociaż z trudem, analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz - także w trudem - potrafi porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. -na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz potrafi w sposób dość zadowalający porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie analizować teksty oraz filmy dotyczące podstawowych umiejętności terapeuty, warsztatu terapeuty, oporu i superwizji oraz potrafi w sposób błyskotliwy porządkować i podsumowywać zdobyte podczas zajęć informacje. Kompetencje: - na ocenę 2 (ndst.): student nie wykazuje zainteresowania dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz nie przejawia odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. -na ocenę 3 (dst.): student wykazuje zainteresowanie, chociaż w niewielkim stopniu, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wydaje się wykazywać pewien, chociaż niewielki, stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. -na ocenę 4 (db.): student wykazuje dość duże zainteresowanie, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wydaje się wykazywać dość wysoki stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. - na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania tematu komunikacji interpersonalnej, umiejętności i warsztatu terapeuty i trudnych problemów pojawiających się w psychoterapii (np. oporu) oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Opis ECTS: Aktywność na platformie e-learningowej - 30 godzin Praca domowa - 2 godziny Praca własna - lektura artykułów - 8 godzin Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena aktywności studenta podczas zajęć (liczba zebranych punktów za udział w dyskusji i za wykonywane w grupach ćwiczenia praktyczne); 2. Ocena z kolokwium pisemnego. Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z aktywności studenta podczas zajęć (1/2) oraz oceny z kolokwium pisemnego (1/2). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.