Podstawy opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-POSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ps_W13, Ps_W15, Ps_K02 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony III rok studiów. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną i praktyczną w obszarze opiniowania w sprawach karnych i cywilnych, roli biegłego psychologa oraz specyfiki i obszarów działania. Omówione zostaną aktualne regulacje prawne, aspekty etyczne, przykłady z orzecznictwa. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą problematyką opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego. Omówione zostaną zagadnienia umożliwiające uczestnikom zrozumienie związków między prawem a psychologią, roli psychologa jako biegłego, znaczenia ekspertyzy psychologicznej w sprawach karnych i cywilnych, możliwych zależności diagnostycznych oraz stosowanych metod. Wskazane zostanie znaczenie interdyscyplinarności oraz możliwości współpracy ekspertów w zróżnicowanych sprawach. Tematyka zajęć: 1. Psychologia a prawo. Rola i obszary działania psychologa w polskim systemie prawnym. 2. Podstawy prawne powoływania biegłych psychologów. Przedmiot i zakres ekspertyzy. 3. Współpraca biegłych różnych specjalności. Dobór biegłych i zasady współpracy. 4. Treść i forma opinii biegłego psychologa. 5. Diagnoza psychologiczna: przedmiot, modele, standardy. 6. Diagnoza stanu psychicznego w opiniach psychologicznych. 7. Metody psychometryczne. 8. Opiniowanie w sprawach karnych. 9. Psychologiczna ocena osoby sprawcy czynu zabronionego. 10. Wyjaśnienia podejrzanych i oskarżonych jako przedmiot ekspertyzy. 11. Zeznania świadków jako przedmiot ekspertyzy. 12. Opiniowanie w sprawach cywilnych. 13. Ocena dowodu z opinii biegłego. Wady opinii. 14. Biegły psycholog w postępowaniu przygotowawczym. Profilowanie kryminalne. 15. Problematyka nieszczerości w psychologii sądowej. |
Literatura: |
Chojnacka-Szawłowska, G., Pastwa-Wojciechowska, B. (2007). Kliniczne i sądowo-penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska. Gulla, B., Niewiadomska, I., & Wysocka-Pleczyk, M. (2010). Białe plamy w psychologii sądowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Habzda-Siwek, E. (2002). Diagnoza stanu psychicznego sprawcy a rozstrzygnięcia w procesie karnym. Kantor Wydawniczy "Zakamycze". Pastwa-Wojciechowska, B. (2008). Człowiek w obliczu prawa. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Osoba uczestnicząca w zajęciach: - zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom (W13), - zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi (W15), - jest gotów do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych (K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują: - prezentacje multimedialne, - pracę z tekstem, - dyskusję, - metodę analizy przypadków, - inscenizację, - pracę zespołową. Zasady oceniania: - aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie prezentacji (20%), - kolokwium (80%). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - test jednokrotnego wyboru, - wykonywanie zadań praktycznych, - ocenianie ciągłe. Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione). 5): Student opanował wiedzę na temat regulacji prawnych w zakresie opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego, potrafi przyjąć stanowisko wobec prezentowanego zagadnienia i uzasadnić je odwołując się do przepisów prawa i orzecznictwa. Posiada wiedzę na temat etyki, roli, metod pracy biegłego w postępowaniach karnych i cywilnych. Zna zasady tworzenia ekspertyz. Student posiada szeroki zakres wiedzy w zakresie regulacji prawnych w obszarze działalności biegłego i jego roli. Zna zasady sporządzania ekspertyz oraz potrafi odnieść się do kwestii etycznych. Zna zakres obowiązków i kompetencji biegłego sądowego. Student potrafi analizować zagadnienia w obszarze psychologii sądowej w odniesieniu do przykładów z orzecznictwa. Potrafi wskazać możliwe obszary problemowe oraz wskazać możliwe rozwiązania zgodne z regulacjami prawnymi. Jest w stanie konstruować wnioski na podstawie prezentowanego zagadnienia w obszarze opiniowania psychologicznego. Podejmuje próbę zrozumienia sytuacji w odniesieniu do wiedzy naukowej oraz regulacji prawnych. Zachowuje należytą ostrożność w formułowaniu wniosków, w oparciu o etykę, posiadaną wiedzę oraz metodologię. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia. (4): Student posiada wiedzę na temat regulacji prawnych w zakresie opiniowania sądowo-psychiatryczno-psychologicznego, potrafi formułować trafne wnioski w kontekście prezentowanych problemów. Wskazuje na możliwe problemy w kontekście etyki pracy biegłego oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. Podejmuje próbę zrozumienia sytuacji w odniesieniu do wiedzy naukowej oraz regulacji prawnych. Zachowuje należytą ostrożność w formułowaniu wniosków, w oparciu o etykę, posiadaną wiedzę oraz metodologię. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia. (3): Student posiada wiedzę na temat regulacji prawnych, ma jednak problem z poprawnym wskazaniem możliwego ich zastosowania na gruncie działań podejmowanych przez biegłego. Wskazuje na możliwe problemy w kontekście etyki pracy biegłego oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.