Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PPO1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia procesów poznawczych 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W03

PS_W09

PS_U04

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom najważniejszych wiadomości z zakresu psychologii poznawczej, zapoznanie ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii a także możliwości zastosowań praktycznych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne

1. Wprowadzenie: początki psychologii poznawczej jako odrębnego podejścia w badaniach psychologicznych.

2. Psychologia poznawcza jako dziedzina kognitywistyki (cognitive science). Teoria sztucznej inteligencji i wpływ metafory komputerowej na psychologię poznawczą.

3. Podejścia neuropsychologiczne, eksperymentalne, komputacyjne i neurokognitywne w badaniach nad procesami poznawczymi.

4. Historia badań nad percepcją, techniki skalowania w psychofizyce. Korelaty mózgowe procesu percepcji wzrokowej.

5. Teoria specjalizacji funkcjonalnej S. Zeki'ego. Teoria percepcji-działania Milnera i Goodale’a

6. Stałość percepcji. Teorie percepcji kolorów.

7-8. Teorie konstruktywistyczne. Złudzenia percepcyjne. Wpływ kultury na percepcję (badania Deręgowskiego).

9. Bayesowskie modele percepcji wzrokowej

10-11. Podejście "ekologiczne" J. J. Gibsona. Badania E. Gibson nad rozwojem percepcyjnym (tzw. urwisko wzrokowe).

12. Model komputacyjny percepcji wzrokowej D. Marra.

13. Agnozja wzrokowa. Teorie rozpoznawania wzoru. Teoria prototypowa - badania Posnera i Keele.

14. Teoria cech ("Pandemonium" Selfridge'a). Teoria opisu strukturalnego I. Biedermana.

15. Rozpoznawanie twarzy i percepcja ruchu.

16. Reprezentacje umysłowe. Wyobrażenia i sądy: spór między tzw. stanowiskiem obrazowym i abstrakcyjnym (propozycjonalnym). Rotacje umysłowe.

17-18. Funkcje i aspekty uwagi. Teorie uwagi selektywnej. Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego, teorie podzielności uwagi. Metody badania funkcji uwagi.

19. Świadomość i kontrola poznawcza. Kontrolowane i automatyczne przetwarzanie informacji - badania Schneidera i Shiffrina.

20. Psycholingwistyka. Metody badawcze psycholingwistyki. Dyferencjał semantyczny.

21. Język i kompetencja językowa. Model generatywny Chomsky'ego.

22-23. Procesy rozumienia słów i zdań. Dwujęzyczność.

24. Język a myślenie.

25-26. Kontekst filozoficzny psychologicznych badań nad reprezentacją pojęciową. Klasyczne teorie pojęć. Nabywanie pojęć.

27. Probabilistyczne i egzemplarzowe teorie pojęć. Efekt typowości w badaniach E. Rosch.

28-29. Relacja podobieństwa w ujęciu Tversky'ego. Rola teorii w spójności pojęć.

30. Struktura procesu myślenia. Rodzaje rozumowania. Model rozumienia tekstu van Dijka i Kintscha. Rozumowanie dedukcyjne w ujęciu P. Johnson-Lairda.

Literatura:

Podstawowa:

Dehaene S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery ... jak dotąd. Kraków: Copernicus Center Press.

Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006.

Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP.

Uzupełniająca:

Gut A. (2009). O relacji między myślą a językiem. Lublin, Wyd. KUL JPII.

Chlewiński Z. (red.) (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP,

Francuz P. (red.) (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: SCHOLAR.

Francuz, P. (2013/2021). Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Wydawnictwo KUL. https://afterimagia.pl/

Hohol M. (2013). Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych. Kraków: Copernicus Center Press.

Kurcz I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze psychologii poznawczej; charakteryzuje procesy poznawcze i wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega i jak powinna przebiegać analiza i interpretacja różnych procesów poznawczych z różnych perspektyw teoretycznych; zna i rozumie znaczenie procesów percepcji.

Umiejętności - student potrafi dobrać odpowiednie techniki badania i oceny sprawności funkcji poznawczych; potrafi zinterpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukać i wyselekcjonować źródła, które posłużą mu do wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności.

Kompetencje - dąży do rzetelnego i zgodnego z regułami metodologii zbierania danych empirycznych, zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, jak również ma świadomość ograniczeń badawczych psychologii poznawczej.

ECTS:

udział w wykładzie: 30

udział w ćwiczeniach: 30

przygotowanie referatu: 5

przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 50

przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 20

Suma godzin: 120 [120:30=4]

LICZBA ECTS: 4

Metody i kryteria oceniania:

Wykład

Wykład kończy się egzaminem pisemnym złożonym z pytań testowych (w każdym pytaniu cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową) oraz pytań otwartych wymagających samodzielnego sformułowania odpowiedzi.

Pytania egzaminacyjne dotyczą zarówno treści przedstawionych w trakcie wykładów jak również we wskazanych lekturach obowiązkowych.

Zalecana (choć nieobowiązkowa) jest obecność na wykładach i korzystanie z materiałów udostępnionych na platformie w e-learningowej.

Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie co najmniej 54% punktów.

Możliwe jest uzyskanie dodatkowych punktów za aktywność poszerzającą umiejętności i wiedzę (np. udział w eksperymentach z psychologii poznawczej).

Ćwiczenia.

1. Dopuszczone jest do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych

2. Na zaliczenie składają się:

- punkty z 2 kolokwiów z tematyki zajęć. Kolokwia składają się z pytań testowych. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie co najmniej 60% punktów.

- konieczne jest także przygotowanie 2 odpowiedzi na wybrane 2 pytania, które będą padać w trakcie prezentacji co jakiś czas (oczekuję max 5 min odp na kolejnych zajęciach – przez jedną osobę chętną, która się zgłosi do tego tematu – to jest warunek konieczny do zaliczenia przedmiotu, nie na punkty

- aktywność na zajęciach (tzn. efektywna praca w grupach nad zadanym tematem podczas zajęć, np. zaprojektowanie eksperymentu z wykorzystaniem dotychczasowej wiedzy) – osoby unikające pracy w tych grupach, będą poproszone o zrobienie dodatkowego zadania domowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Prowadzący grup: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Prowadzący grup: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański
Prowadzący grup: Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)