Psychologia procesów poznawczych 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PPO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_W09 PS_U04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom najważniejszych wiadomości z zakresu psychologii poznawczej, zapoznanie ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii a także możliwości zastosowań praktycznych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne 1. Wprowadzenie: początki psychologii poznawczej jako odrębnego podejścia w badaniach psychologicznych. 2. Psychologia poznawcza jako dziedzina kognitywistyki (cognitive science). Teoria sztucznej inteligencji i wpływ metafory komputerowej na psychologię poznawczą. 3. Podejścia neuropsychologiczne, eksperymentalne, komputacyjne i neurokognitywne w badaniach nad procesami poznawczymi. 4. Historia badań nad percepcją, techniki skalowania w psychofizyce. Korelaty mózgowe procesu percepcji wzrokowej. 5. Teoria specjalizacji funkcjonalnej S. Zeki'ego. Teoria percepcji-działania Milnera i Goodale’a 6. Stałość percepcji. Teorie percepcji kolorów. 7-8. Teorie konstruktywistyczne. Złudzenia percepcyjne. Wpływ kultury na percepcję (badania Deręgowskiego). 9. Bayesowskie modele percepcji wzrokowej 10-11. Podejście "ekologiczne" J. J. Gibsona. Badania E. Gibson nad rozwojem percepcyjnym (tzw. urwisko wzrokowe). 12. Model komputacyjny percepcji wzrokowej D. Marra. 13. Agnozja wzrokowa. Teorie rozpoznawania wzoru. Teoria prototypowa - badania Posnera i Keele. 14. Teoria cech ("Pandemonium" Selfridge'a). Teoria opisu strukturalnego I. Biedermana. 15. Rozpoznawanie twarzy i percepcja ruchu. 16. Reprezentacje umysłowe. Wyobrażenia i sądy: spór między tzw. stanowiskiem obrazowym i abstrakcyjnym (propozycjonalnym). Rotacje umysłowe. 17-18. Funkcje i aspekty uwagi. Teorie uwagi selektywnej. Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego, teorie podzielności uwagi. Metody badania funkcji uwagi. 19. Świadomość i kontrola poznawcza. Kontrolowane i automatyczne przetwarzanie informacji - badania Schneidera i Shiffrina. 20. Psycholingwistyka. Metody badawcze psycholingwistyki. Dyferencjał semantyczny. 21. Język i kompetencja językowa. Model generatywny Chomsky'ego. 22-23. Procesy rozumienia słów i zdań. Dwujęzyczność. 24. Język a myślenie. 25-26. Kontekst filozoficzny psychologicznych badań nad reprezentacją pojęciową. Klasyczne teorie pojęć. Nabywanie pojęć. 27. Probabilistyczne i egzemplarzowe teorie pojęć. Efekt typowości w badaniach E. Rosch. 28-29. Relacja podobieństwa w ujęciu Tversky'ego. Rola teorii w spójności pojęć. 30. Struktura procesu myślenia. Rodzaje rozumowania. Model rozumienia tekstu van Dijka i Kintscha. Rozumowanie dedukcyjne w ujęciu P. Johnson-Lairda. |
Literatura: |
Podstawowa: Dehaene S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery ... jak dotąd. Kraków: Copernicus Center Press. Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006. Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP. Uzupełniająca: Gut A. (2009). O relacji między myślą a językiem. Lublin, Wyd. KUL JPII. Chlewiński Z. (red.) (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: GWP, Francuz P. (red.) (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: SCHOLAR. Francuz, P. (2013/2021). Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Wydawnictwo KUL. https://afterimagia.pl/ Hohol M. (2013). Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych. Kraków: Copernicus Center Press. Kurcz I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - student wymienia i opisuje główne nurty i paradygmaty badawcze psychologii poznawczej; charakteryzuje procesy poznawcze i wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne; zna i rozumie na czym polega i jak powinna przebiegać analiza i interpretacja różnych procesów poznawczych z różnych perspektyw teoretycznych; zna i rozumie znaczenie procesów percepcji. Umiejętności - student potrafi dobrać odpowiednie techniki badania i oceny sprawności funkcji poznawczych; potrafi zinterpretować teksty naukowych artykułów empirycznych; umie wyszukać i wyselekcjonować źródła, które posłużą mu do wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności. Kompetencje - dąży do rzetelnego i zgodnego z regułami metodologii zbierania danych empirycznych, zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, jak również ma świadomość ograniczeń badawczych psychologii poznawczej. ECTS: udział w wykładzie: 30 udział w ćwiczeniach: 30 przygotowanie referatu: 5 przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 50 przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 20 Suma godzin: 120 [120:30=4] LICZBA ECTS: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład Wykład kończy się egzaminem pisemnym złożonym z pytań testowych (w każdym pytaniu cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową) oraz pytań otwartych wymagających samodzielnego sformułowania odpowiedzi. Pytania egzaminacyjne dotyczą zarówno treści przedstawionych w trakcie wykładów jak również we wskazanych lekturach obowiązkowych. Zalecana (choć nieobowiązkowa) jest obecność na wykładach i korzystanie z materiałów udostępnionych na platformie w e-learningowej. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie co najmniej 54% punktów. Możliwe jest uzyskanie dodatkowych punktów za aktywność poszerzającą umiejętności i wiedzę (np. udział w eksperymentach z psychologii poznawczej). Ćwiczenia. 1. Dopuszczone jest do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych 2. Na zaliczenie składają się: - punkty z 2 kolokwiów z tematyki zajęć. Kolokwia składają się z pytań testowych. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z kolokwium jest uzyskanie co najmniej 60% punktów. - konieczne jest także przygotowanie 2 odpowiedzi na wybrane 2 pytania, które będą padać w trakcie prezentacji co jakiś czas (oczekuję max 5 min odp na kolejnych zajęciach – przez jedną osobę chętną, która się zgłosi do tego tematu – to jest warunek konieczny do zaliczenia przedmiotu, nie na punkty - aktywność na zajęciach (tzn. efektywna praca w grupach nad zadanym tematem podczas zajęć, np. zaprojektowanie eksperymentu z wykorzystaniem dotychczasowej wiedzy) – osoby unikające pracy w tych grupach, będą poproszone o zrobienie dodatkowego zadania domowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański | |
Prowadzący grup: | Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.