Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PPO2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia procesów poznawczych 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W03

PS_W09

PS_U04

Wymagania wstępne:

Brak

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie głównych teorii procesów poznawczych, w szczególności koncepcji i modeli procesów pamięciowych i uczenia się. Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych, szczególnie zaś pamięci.

Literatura:

Podstawowa

Anderson, J. R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: WSiP.

Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW.

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion.

Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.

Kahneman D., Sibony O., Sunstein CR. (2022). Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach. Poznań: Media Rodzina.

Maruszewski T. Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk 2011. (Rozdziały: 4 pamięć, 5 proc. pamięciowe, 6. pam. autobiogr., 8. pojęcia)

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006.

Schacter, D. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: PIW.

Uzupełniająca:

Brown P.C., Roediger H.L., McDaniel M.A. (2016). Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Czerniawska, E. red. (2005). Pamięć: zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP.

Draaisma D. Machina metafor. Historia pamięci. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, 2009.

Lewicka, M. (1993). Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym. Warszawa-Olsztyn: PTP.

Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Wyd. SEDNO.

Orzechowski J. (2012). Magiczna liczba jeden. Wyd. UJ.

Nieznański, M. (2015). Pamięć informacji kontekstowej. Wydawnictwo UKSW, Warszawa.

Pinker S. (2021) Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie. Wyd. Zysk i S-ka.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii pamięci;

W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne;

W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów pamięciowych: kodowania, przechowywania i wydobywania, zna pojęcie uczenia się utajonego oraz prymowania, zna klasyfikacje systemów pamięci

Umiejętności

U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji wykonawczych, pamięci roboczej, pamięci epizodycznej,

Kompetencje

K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania

K2 - potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Ocena bardzo dobra:

Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).

Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2)

Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów pamięciowych (W3).

Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)

Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)

Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)

Ocena dobra:

Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).

Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2)

Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów pamięciowych (W3).

Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)

Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)

Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)

Ocena dostateczna:

Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1).

Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2)

Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów pamięciowych (W3).

Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1)

Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1)

Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Prowadzący grup: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Prowadzący grup: Marek Nieznański, Michał Obidziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański
Prowadzący grup: Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:

udział w wykładzie: 30

udział w ćwiczeniach: 30

przygotowanie referatu: 5

przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 45

przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 10

Suma godzin: 120 [120:30=4]

LICZBA ECTS: 4

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)