Psychologia procesów poznawczych 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PPO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_W09 PS_U04 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów oraz wyjaśnienie głównych teorii procesów poznawczych, w szczególności koncepcji i modeli procesów pamięciowych i uczenia się. Studenci zapoznają się także ze sposobem prowadzenia, opisu i interpretacji badań empirycznych wypracowanym przez psychologię eksperymentalną. Ukazane zostaną ograniczenia i perspektywy rozwoju tego nurtu psychologii. Ponadto celem jest wypracowanie przez studentów umiejętności dobierania odpowiednich metod badania sprawności funkcji poznawczych, szczególnie zaś pamięci. |
Literatura: |
Podstawowa Anderson, J. R. (1998). Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa: WSiP. Draaisma D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. Warszawa: PIW. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia Pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wyd. Helion. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina. Kahneman D., Sibony O., Sunstein CR. (2022). Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach. Poznań: Media Rodzina. Maruszewski T. Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk 2011. (Rozdziały: 4 pamięć, 5 proc. pamięciowe, 6. pam. autobiogr., 8. pojęcia) Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B.: Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN i ACADEMICA, 2006. Schacter, D. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: PIW. Uzupełniająca: Brown P.C., Roediger H.L., McDaniel M.A. (2016). Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. Czerniawska, E. red. (2005). Pamięć: zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP. Draaisma D. Machina metafor. Historia pamięci. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, 2009. Lewicka, M. (1993). Aktor czy obserwator. Psychologiczne mechanizmy odchyleń od racjonalności w myśleniu potocznym. Warszawa-Olsztyn: PTP. Niedźwieńska, A. (2013). Pamięć prospektywna. Wyd. SEDNO. Orzechowski J. (2012). Magiczna liczba jeden. Wyd. UJ. Nieznański, M. (2015). Pamięć informacji kontekstowej. Wydawnictwo UKSW, Warszawa. Pinker S. (2021) Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie. Wyd. Zysk i S-ka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza W1- student wymienia i opisuje główne perspektywy badawcze psychologii pamięci; W2 - wskazuje wyniki badań uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne; W3 - zna i rozumie mechanizmy procesów pamięciowych: kodowania, przechowywania i wydobywania, zna pojęcie uczenia się utajonego oraz prymowania, zna klasyfikacje systemów pamięci Umiejętności U1 - student potrafi dobrać odpowiednie metody oceny sprawności funkcji wykonawczych, pamięci roboczej, pamięci epizodycznej, Kompetencje K1 - zachowuje krytycyzm wobec koncepcji, które nie są uzasadnione badaniami empirycznymi, rozumie potrzebę ugruntowania hipotez w teorii oraz rzetelnego, zgodnego z zasadami metodologii ich weryfikowania K2 - potrafi pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bardzo dobra: Student wykazuje się rozległą wiedzą na temat wszystkich omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1). Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające poszczególne stanowiska teoretyczne (W2) Student rozumie mechanizmy wszystkich omówionych procesów pamięciowych (W3). Student trafnie dobiera metody oceny sprawności poszczególnych rodzajów funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1) Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1) Student rzetelnie i z zaangażowaniem wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2) Ocena dobra: Student wykazuje się wiedzą na temat większości omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1). Student potrafi trafnie wskazać badania uzasadniające główne stanowiska teoretyczne (W2) Student rozumie mechanizmy większości omówionych procesów pamięciowych (W3). Student trafnie dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1) Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1) Student rzetelnie wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2) Ocena dostateczna: Student wykazuje się wiedzą na temat podstawowych omówionych na wykładzie i we wskazanej lekturze obowiązkowej teorii psychologicznych (W1). Student potrafi wskazać badania uzasadniające najważniejsze stanowiska teoretyczne (W2) Student rozumie na poziomie ogólnym mechanizmy omówionych procesów pamięciowych (W3). Student odpowiednio dobiera metody oceny sprawności głównych funkcji wykonawczych, pojemności pamięci roboczej, diagnozy deficytów pamięci (U1) Student poszukuje argumentów w rzetelnych badaniach empirycznych (K1) Student wykonuje wskazane na ćwiczeniach zadania w grupach (K2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Prowadzący grup: | Marek Nieznański, Michał Obidziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański | |
Prowadzący grup: | Patrycja Didyk, Justyna Harasimczuk, Marek Nieznański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie: 30 udział w ćwiczeniach: 30 przygotowanie referatu: 5 przygotowanie do egzaminu (wraz z lekturą obowiązkową): 45 przygotowanie do sprawdzianów z ćwiczeń: 10 Suma godzin: 120 [120:30=4] LICZBA ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.