WM: Podstawy terapii psychoanalitycznej 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Podstawy terapii psychoanalitycznej 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów poświęcony terapii psychoanalitycznej. Obejmuje zagadnienia dotyczące historii psychoanalizy, podstawowych założeń, celów i metod terapii psychoanalitycznej, teorii rozwoju osobowości oraz psychopatologii. W wykładach przestawione będą podstawy teorii popędów, teorii relacji z obiektem, teorii przywiązania, psychologii self, szkoły niezależnej, szkoły bostońskiej i psychoanalizy intersubiektywnej. Przestawione zostaną poglądy neuropsychoanalizy oraz badania nad skutecznością i efektywnością terapii psychodydaktycznych. Wykład zilustruje bogaty materiał kliniczny w postaci opisu przypadków terapii. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą terapii psychoanalitycznej i psychodynamicznej oraz psychoanalitycznych poglądów na strukturę osobowości, zaburzeń psychicznych i psychoterapię. |
Pełny opis: |
1. Początki psychoanalizy - badania nad histerią, rola popędów, libido, obiekt, kateksja i dekateksja. 2. Procesy pierwotne i wtórne, marzenia senne i ich interpretacja, przeniesienie i przeciwprzeniesienie. 3. Rozwój psychoseksualny - utrwalenie, kompleks Edypa (interpretacja historyczna i współczesna). 4. Destrukcyjność w życiu człowieka - agresja, instynkt śmierci czy trauma? 5. Powstawanie zaburzeń - lęk, depresja, narcyzm, psychoza. 6. Badania nad procesami grupowymi i kulturą. 7. Rodzice, dzieci: inkorporacja, introjekcja , identyfikacja -prace Karla Abrahama. 8. Teoria relacji z obiektem - pozycja schizoidalna, depresyjna, obrony maniakalne. 9. Pierwotne mechanizmy obronne - projekcyjna identyfikacja, rozszczepienie, idealizacja, dewaluacja. 10. Badania nad tworzeniem symbolu i fantazjami - prace Hanny Segal. 11. Obiekty przejściowe, fałszywe i prawdziwe self, wystarczająco dobre rodzicielstwo - prace Donalda W. Winnicotta. 12. Rozwój dziecka w perspektywie prac Donalda W. Winnicotta. 13.Pomieszczanie, "macierzyńskie zamyślenie", przekształcenia, elementy alfa i beta - prace Wilfrieda Biona. 14. Psychiczny azyl i dynamika osobowości schizoidalnej - prace Johna Steinera. 15. Psycholoogia self i terapia narcyzmu - prace Heintza Kohuta. |
Literatura: |
1. Thoma H., Kachele H. - Podstawy terapii psychoanalitycznej. t. 1 - 3., Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1995. 2. Maroda K. - Techniki terapii psychodynamicznej. Praca nad emocjami w relacji terapeutycznej. Wydawnictwo UJ, Kraków 2014. 3. Gabbard G. O. - Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Wydawnictwo UJ, Kraków 2015. 4. Wallin D.- Przywiązanie w psychoterapii, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011. 5. Clarkin J.,Fonagy P., Gabbard G.O. - Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny. Wydawnictwo UJ, Kraków 2013. 6. Kutter P. - Współczesna psychoanaliza. GWP, Gdańsk 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student potrafi opisać podstawowe założenia terapii psychoanalitycznej. 2. Student zna pojęcia terapii psychoanalitycznej takie jak przeniesienie, przeciwprzeniesienie, przepracowanie, opór, libido, obiekt, kateksja, dekateksja. 3. Student rozumie cele terapii psychoanalitycznej i jej zastosowanie kliniczne. 4. Student potrafi opisać psychodynamiczne podłoże wybranych objawów psychopatologicznych i zaburzeń. 5. Student potrafi opisać psychoanalityczne teorie rozwoju. 6. Student zna podstawowe psychoanalityczne teorie osobowości. 7. Student potrafi opisać wybrane mechanizmy obronne osobowości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy pisemnej i uczestniczeniu w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.