Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Podstawy terapii psychoanalitycznej 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PPP1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: Podstawy terapii psychoanalitycznej 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_W08

PS_K03

PS_K07

Skrócony opis:

Cykl wykładów poświęcony terapii psychoanalitycznej. Obejmuje zagadnienia dotyczące historii psychoanalizy, podstawowych założeń, celów i metod terapii psychoanalitycznej, teorii rozwoju osobowości oraz psychopatologii. W wykładach przestawione będą podstawy teorii popędów, teorii relacji z obiektem, teorii przywiązania, psychologii self, szkoły niezależnej, szkoły bostońskiej i psychoanalizy intersubiektywnej. Przestawione zostaną poglądy neuropsychoanalizy oraz badania nad skutecznością i efektywnością terapii psychodydaktycznych. Wykład zilustruje bogaty materiał kliniczny w postaci opisu przypadków terapii.

Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą terapii psychoanalitycznej i psychodynamicznej oraz psychoanalitycznych poglądów na strukturę osobowości, zaburzeń psychicznych i psychoterapię.

Pełny opis:

1. Początki psychoanalizy - badania nad histerią, rola popędów, libido, obiekt, kateksja i dekateksja.

2. Procesy pierwotne i wtórne, marzenia senne i ich interpretacja, przeniesienie i przeciwprzeniesienie.

3. Rozwój psychoseksualny - utrwalenie, kompleks Edypa (interpretacja historyczna i współczesna).

4. Destrukcyjność w życiu człowieka - agresja, instynkt śmierci czy trauma?

5. Powstawanie zaburzeń - lęk, depresja, narcyzm, psychoza.

6. Badania nad procesami grupowymi i kulturą.

7. Rodzice, dzieci: inkorporacja, introjekcja , identyfikacja -prace Karla Abrahama.

8. Teoria relacji z obiektem - pozycja schizoidalna, depresyjna, obrony maniakalne.

9. Pierwotne mechanizmy obronne - projekcyjna identyfikacja, rozszczepienie, idealizacja, dewaluacja.

10. Badania nad tworzeniem symbolu i fantazjami - prace Hanny Segal.

11. Obiekty przejściowe, fałszywe i prawdziwe self, wystarczająco dobre rodzicielstwo - prace Donalda W. Winnicotta.

12. Rozwój dziecka w perspektywie prac Donalda W. Winnicotta.

13.Pomieszczanie, "macierzyńskie zamyślenie", przekształcenia, elementy alfa i beta - prace Wilfrieda Biona.

14. Psychiczny azyl i dynamika osobowości schizoidalnej - prace Johna Steinera.

15. Psycholoogia self i terapia narcyzmu - prace Heintza Kohuta.

Literatura:

1. Thoma H., Kachele H. - Podstawy terapii psychoanalitycznej. t. 1 - 3., Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1995.

2. Maroda K. - Techniki terapii psychodynamicznej. Praca nad emocjami w relacji terapeutycznej. Wydawnictwo UJ, Kraków 2014.

3. Gabbard G. O. - Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Wydawnictwo UJ, Kraków 2015.

4. Wallin D.- Przywiązanie w psychoterapii, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.

5. Clarkin J.,Fonagy P., Gabbard G.O. - Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny. Wydawnictwo UJ, Kraków 2013.

6. Kutter P. - Współczesna psychoanaliza. GWP, Gdańsk 1998.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Student potrafi opisać podstawowe założenia terapii psychoanalitycznej.

2. Student zna pojęcia terapii psychoanalitycznej takie jak przeniesienie, przeciwprzeniesienie, przepracowanie, opór, libido, obiekt, kateksja, dekateksja.

3. Student rozumie cele terapii psychoanalitycznej i jej zastosowanie kliniczne.

4. Student potrafi opisać psychodynamiczne podłoże wybranych objawów psychopatologicznych i zaburzeń.

5. Student potrafi opisać psychoanalityczne teorie rozwoju.

6. Student zna podstawowe psychoanalityczne teorie osobowości.

7. Student potrafi opisać wybrane mechanizmy obronne osobowości.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy pisemnej i uczestniczeniu w zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)