Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PPR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia penitencjarna i resocjalizacyjna 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08 PS_W16 PS_U03 PS_K06 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie się z problematyką przestępczości, z problematyką niedostosowania społecznego (przyczynami, przejawami) oraz poznanie teorii kryminologicznych, zwłaszcza psychologicznych. |
Pełny opis: |
Założenia i cele: Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych, mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy, zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji. Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej. Forma zaliczenia: egzamin ustny Warunki zaliczenia: napisanie pracy na uzgodniony temat. Treści programowe: 1. Wykolejenie społeczne: przejawy, przyczyny wykolejenia. 2. Osobowość jednostek wykolejonych: cechy neurotyczności, cechy psychopatii. 3-4.Wychowanie resocjalizujące: pojęcie, modele, funkcje, zasady resocjalizacji. 5. Ekonomia punktowa w resocjalizacji: reguły i formy zastosowania tej ekonomii. 6. Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech osobowościowych osób poddawanych temu oddziaływaniu: zróżnicowanie podatności na resocjalizację, typologia Herberta Quaya. 7. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych: oddziaływania indywidualne, zakłady resocjalizacyjne dla nieletnich, komuny terapeutyczne. 8. Profilaktyka: profilaktyka powstrzymująca, eliminująco- objawowa, eliminująco- uprzedzająca, kreatywna. 9-10. Samobójstwa: kierunek socjologiczny, psychologiczny i psychiatryczny, suicydenci w zakładach penitencjarnych. 11.Rozwody: przyczyny i skutki rozwodów, rozwody a przestępczość. 12. Prostytucja: przyczyny i skutki prostytucji, prostytucja a przestępczość. 13. Bezrobocie problemem społecznym: rozmiary bezrobocia, bezrobocie a przestępczość. 14-15. System penitencjarny w Polsce: zakłady karne, areszty śledcze. |
Literatura: |
Wykład: Lektury obowiązkowe: Czapów, C. (1978). Wychowanie resocjalizujące. Warszawa: W. Polak. Frączek, A. (1986). Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Moir, A., Jessel, D. (1998). Zbrodnia rodzi się w mózgu. Warszawa: Książka i Wiedza. Ostrowska, K., Milewska, E. (1998). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: ATK. Ostrowska, K., Wójcik, D. (1986). Teorie kryminologiczne. Warszawa: ATK. Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". Literatura dodatkowa: Najnowsze artykuły z psychologii penitencjarnej i sądowej, kryminologii, resocjalizacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Cele: Cele poznawcze przedmiotu to poznanie systemów penitencjarnych (1); mechanizmów funkcjonowania człowieka w izolacji więziennej, osobowości przestępcy (2); zagadnień patologii społecznej, zasad skutecznej resocjalizacji (3). Podstawowy cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami, w celu przychodzenia im ze skuteczną pomocą (4). Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy terapeutycznej z więźniami i osobami z patologii społecznej (5). Efekt kształcenia: Postawa – ukształtowanie postawy naznaczonej gotowością udzielania pomocy psychologicznej więźniom i zarazem innym osobom z patologii społecznej. Kompetencja – znajomość dyscypliny – psychologia penitencjarna i resocjalizacji (6). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca - wypowiedzi studenta świadczące o zrozumieniu bądź brakach w zrozumieniu treści omawianych podczas zajęć; pytania studenta świadczące o zainteresowaniu poruszaną problematyką. Ocena podsumowująca obejmuje - ocenę aktywności studenta podczas zajęć, wynik egzaminu końcowego, mającego formę ustną w czasie którego zadawane są pytania otwarte (weryfikują one umiejętność samodzielnego definiowania pojęć, dokonywania porównań i wyjaśniania istoty problemu. Ocena 2 - duża nieznajomość materiału, ocena 3 - ogólna znajomość materiału, ocena 4 - szczegółowa znajomość materiału, ocena 5 szczegółowa znajomość materiału oraz umiejętność odniesienia materiału do praktyki postępowania ze sprawcami przestępstw i osobami niedostosowanymi społecznie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.