Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia pracy 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PPRA2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia pracy 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Obowiązkowy poprzednik:

Psychologia pracy 1 WF-PS-N-PPRA1

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W08

PS_W11

PS_U05

Skrócony opis:

Przedmiot ma zaznajomić studentów z problemami doboru zawodowego i metodami oceny przydatności zawodowej (diagnoza, selekcja, prognoza)

Pełny opis:

Przedmiot ukazuje szczegółowe procedury doboru zawodowego wynikające z przepisów prawnych, merytorycznych oraz zasady stosowania określonych narządzi diagnostycznych w zakresie wybranych funkcji psychicznych. Ponadto zapoznaje z problematyką działania agencji doboru personalnego i outsourcingu usług Human Resources, biur pośrednictwa pracy, biur karier. Omówione zostaną także zagadnienia zagrożeń psychospołecznych i ich konsekwencji dla pracowników i instytucji oraz sposoby przeciwdziałania patologiom w miejscu pracy.

Literatura:

Baka Łukasz, Zachowania kontrproduktywne w pracy, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2017,

Byra S., Parchomiuk M., osobowościowe i społeczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem przez studentów pierwszego roku, Wyd. UMCS, Lublin 2010,

Cook M.F., Outsourcing funkcji personalnej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003,

Czasopismo Psychologiczne,

Dudek B., Społeczne i psychologiczne i zdrowotne skutki pracoholizmu, Wyd. UŁ, Łódź, 2011

Dudek B., Waszkowska M., Merecz D., Hanke W., Ochrona zdrowia pracowników przed skutkami stresu zawodowego, IMP w Łodzi, Łódź 2004,

Golińska L., Pracoholizm inaczej, Difin 2014,

Jarosiewicz H. Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2013,

Kobos Z., Zdrowotne i psychologiczne uwarunkowania kształcenia i szkolenia lotniczego, (red.) J. Rajchel, (w:) 90 lat "Szkoły Orląt" historia, teraźniejszość i perspektywy szkolenia lotniczego, WSOSP, Dęblin 2015,

Konecki K., Headhunting - Łowcy głów, Alfa-Wero, Warszawa 1998,

Lipka A. W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin, Warszawa 2005,

Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe, Difin, Warszawa 2009,

Paluchowski J.W., Hornowska E., Haładziński P., Kaczmarek P., Czy praca szkodzi, WN "Scholar" Warszawa 2014,

Pasztak-Opiłka A., O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami, Difin, 2016,

Nosal C., Psychologia decyzji kadrowych, Wyd. PSB, Kraków 1997,

Mamcarz P., Psychologia transportu, Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie, Difin, Warszawa 2018,

Sadecki K. Własny biznes - dlaczego Tak?, New Direct IT, 2013,

Stawiarska P., Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata, Difin, 2016,

Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wyd. Naukowe. PWN, Warszawa 2002,

Stocki R., Patologie organizacyjne-diagnoza i interwencja, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005,

Terelak J. Psychologia menedżera, Difin , Warszawa 1999,

Terelak J.F., Psychologia kierowców pojazdów drogowych. Teoria i stan badan, UKSW, Warszawa 2015,

Terelak J., Stres życia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017,

Witkowski S., Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, U Wr., Wrocław 2000.

Piotr Prokopowicz, Grzegorz Żmuda, Marianna Król., Kompetencyjne testy sytuacyjne w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1: student zna podstawową terminologię psychologiczną z zakresu psychologii pracy,

EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii pracy,

EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień związanych z problematyką z zakresu psychologii pracy.

Umiejętności:

EK 4: student potrafi analizować i prezentować problemy zagadnień związanych z problematyką z zakresu psychologii pracy,

EK 5: student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia związane z problematyką z zakresu psychologii pracy,

EK 6: student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji związanych z problematyką z zakresu psychologii pracy.

Kompetencje:

EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii pracy,

EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne na temat zagadnień związanych z problematyką z zakresu psychologii pracy.

Metody i kryteria oceniania:

a) Opis ECTS.

-aktywność na platformie e-learningowej -30 godz.

-przygotowanie do zajęć /praca domowa/ praca na podstawie e-learningowej -5 godz.

-przygotowanie i napisanie artykułu specjalistycznego -5 godz.

--przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5

-przygotowanie i napisanie semestralnej pracy kontrolnej -15 godz.

b) warunki zaliczenia przedmiotu

• semestralna praca kontrolna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 05.2022r.,

• przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej, wg grafiku dla grupy dziekańskiej,

Metody oceny:

• semestralna praca kontrolna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów],

Skala ocen:

dst.: 20- punktów,

dst+: 21-30 punktów,

db: 31-40 punktów,

db+: 41-45 punktów,

bdb: 46-50-punktów

Kryteria oceny:

ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w nowoczesnych metodach badań w psychologii pracy, bardzo dobrze zna bazy danych literatury dotyczącej psychologii pracy, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje zaawansowane metody badań stosowane w psychologii pracy i bardzo dobrze potrafi sporządzić raport badawczy;

ocena dobra (4) – student dobrze orientuje się w nowoczesnych metodach badań w psychologii pracy, dobrze zna bazy danych literatury dotyczącej psychologii pracy, dobrze dobiera i wykorzystuje zaawansowane metody badań stosowane w psychologii pracy i dobrze potrafi sporządzić raport badawczy;

ocena dostateczna (3) –; student słabo orientuje się w nowoczesnych metodach badań w psychologii pracy, słabo zna bazy danych literatury dotyczącej psychologii pracy, słabo dobiera i wykorzystuje metody badań stosowane w psychologii pracy i słabo potrafi sporządzić raport badawczy;

ocena niedostateczna (2) – student nie orientuje się w nowoczesnych metodach badań w psychologii pracy, nie zna bazy danych literatury dotyczącej psychologii pracy, nie potraf dobrać i wykorzystać metody badań stosowane w psychologii pracy i nie potrafi sporządzić raportu badawczego

Praktyki zawodowe:

Praktyki są realizowane przez studentów w wybranych placówkach, zgodnie w wybraną ścieżką edukacyjną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Kobos
Prowadzący grup: Zdzisław Kobos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot ma zaznajomić studentów z problemami doboru zawodowego i metodami oceny przydatności zawodowej (diagnoza, selekcja, prognoza)

Pełny opis:

Przedmiot ukazuje szczegółowe procedury doboru zawodowego wynikające z przepisów prawnych, merytorycznych oraz zasady stosowania określonych narządzi diagnostycznych w zakresie wybranych funkcji psychicznych. Ponadto zapoznaje z problematyką działania agencji doboru personalnego i outsourcingu usług Human Resources, biur pośrednictwa pracy, biur karier. Omówione zostaną także zagadnienia zagrożeń psychospołecznych i ich konsekwencji dla pracowników i instytucji oraz sposoby przeciwdziałania patologiom w miejscu pracy.

Literatura:

Baka Łukasz, Zachowania kontrproduktywne w pracy, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2017,

Byra S., Parchomiuk M., osobowościowe i społeczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem przez studentów pierwszego roku, Wyd. UMCS, Lublin 2010,

Cook M.F., Outsourcing funkcji personalnej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003,

Czasopismo Psychologiczne,

Dudek B., Społeczne i psychologiczne i zdrowotne skutki pracoholizmu, Wyd. UŁ, Łódź, 2011

Dudek B., Waszkowska M., Merecz D., Hanke W., Ochrona zdrowia pracowników przed skutkami stresu zawodowego, IMP w Łodzi, Łódź 2004,

Golińska L., Pracoholizm inaczej, Difin 2014,

Jarosiewicz H. Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2013,

Kobos Z., Zdrowotne i psychologiczne uwarunkowania kształcenia i szkolenia lotniczego, (red.) J. Rajchel, (w:) 90 lat "Szkoły Orląt" historia, teraźniejszość i perspektywy szkolenia lotniczego, WSOSP, Dęblin 2015,

Konecki K., Headhunting - Łowcy głów, Alfa-Wero, Warszawa 1998,

Lipka A. W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin, Warszawa 2005,

Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe, Difin, Warszawa 2009,

Paluchowski J.W., Hornowska E., Haładziński P., Kaczmarek P., Czy praca szkodzi, WN "Scholar" Warszawa 2014,

Pasztak-Opiłka A., O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami, Difin, 2016,

Nosal C., Psychologia decyzji kadrowych, Wyd. PSB, Kraków 1997,

Mamcarz P., Psychologia transportu, Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa w transporcie, Difin, Warszawa 2018,

Sadecki K. Własny biznes - dlaczego Tak?, New Direct IT, 2013,

Stawiarska P., Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata, Difin, 2016,

Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wyd. Naukowe. PWN, Warszawa 2002,

Stocki R., Patologie organizacyjne-diagnoza i interwencja, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005,

Terelak J. Psychologia menedżera, Difin , Warszawa 1999,

Terelak J.F., Psychologia kierowców pojazdów drogowych. Teoria i stan badan, UKSW, Warszawa 2015,

Terelak J., Stres życia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017,

Witkowski S., Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, U Wr., Wrocław 2000.

Piotr Prokopowicz, Grzegorz Żmuda, Marianna Król., Kompetencyjne testy sytuacyjne w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014

Wymagania wstępne:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)