Psychopatologia sądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PPSC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia sądowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Ps_W04, Ps_W13, Ps_W14, Ps_K02 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony III rok studiów. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wiedzą z zakresu psychopatologii, m.in. objawów zaburzeń psychicznych, znaczenia w kontekście psychologii sądowej i oceny stanu psychicznego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie tematyki zaburzeń psychicznych, zrozumienie ich etiologii i związku z ujawnianymi zachowaniami w kontekście istotności dla obszaru psychologii sądowej. Omówione zostaną specyficzne grupy sprawców czynów zabronionych w odniesieniu do psychopatologii, możliwe oddziaływania terapeutyczne, studia przypadków. Tematyka zajęć: 1. Problematyka całościowego funkcjonowania człowieka a możliwość popełnienia czynów zabronionych. Modele przyczynowo-skutkowe. 2. Zachowanie człowieka jako przedmiot zainteresowania psychologii sądowej. Mechanizmy regulujące zachowania. 3. Poczytalność-ograniczona poczytalność-niepoczytalność: kryteria oceny, kontrowersje. 4. Zachowania agresywne w perspektywie psychopatologii: ujęcie trójwymiarowe. 5. Sprawcy przemocy: obraz kliniczny, charakterystyka zachowań przemocowych u sprawców-mężczyzn i sprawczyń-kobiet. 6. Sprawcy przestępstw seksualnych: typologia, motywacje. 7. Sprawcy psychopatyczni – charakterystyka, motywacje. 8. Dysfunkcje w zachowaniach nieletnich w ujęciu klinicznym. 9. Alkohol, substancje psychoaktywne -specyfika działania, wpływ na zachowanie. 10. Zeznania świadków a procesy pamięciowe: fazy przypominania, zniekształcenia. 11. Stany afektywne w orzecznictwie. 12. Schizofrenia w kontekście psychologii sądowej. 13. Niepełnosprawność intelektualna i zaburzenia rozwojowe w kontekście psychologii sądowej. 14. Rozpoznawanie działań intencjonalnych – problematyka symulowania. 15. Oddziaływania terapeutyczne w obszarze psychologii sądowej. |
Literatura: |
Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Gałecki, P., Pilecki, M., Rymaszewska, J., Szulc, A., Sidorowicz, S., Wciórka, J. (2018). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Edra Urban & Partner. Gierowski, J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska, T., Najda, M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. LexisNexis Polska. Pastwa-Wojciechowska, B. (2008). Człowiek w obliczu prawa. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Rode, D., Dukała, K., Kabzińska, J., Zalewska-Łunkiewicz, K. (2020). Kliniczna psychologia sądowa. PWN. Seligman, M. E., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (2013). Psychopatologia. Zysk i S-ka Wydawnictwo. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Osoba uczestnicząca w zajęciach: - zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju (W04), - zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom (W13), - zna i rozumie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju u patologii w zakresie procesów psychicznych (W14), - jest gotowa do organizowania i planowania własnych badań zmierzających do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych (K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne w ramach przedmiotu obejmują: - prezentacje multimedialne, - pracę z tekstem, - dyskusję, - pracę zespołową. Zasady oceniania: - aktywność studenta, praca na zajęciach, zadania dodatkowe, przygotowanie prezentacji (20%), - kolokwium (80%). Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: - test jednokrotnego wyboru, - wykonywanie zadań praktycznych, - ocenianie ciągłe. Wymagana jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione). 5): Student posiada szeroki zakres wiedzy w obszarze psychopatologii i potrafi rozpoznać objawy wskazujące na określone zaburzenia. Rozumie istotność funkcjonowania psychicznego człowieka. Potrafi powiązać fakty w ciągu przyczynowo-skutkowym oraz określić poziom ich istotności w kontekście próby całościowego zrozumienia podejmowanych przez ludzi zachowań. Wskazuje możliwe interpretacje w odniesieniu do literatury przedmiotu. Identyfikuje zagrożenia oraz możliwe do podjęcia działania. Potrafi analizować zagadnienia w psychopatologii w odniesieniu do przykładów z literatury przedmiotu. Potrafi wskazać możliwe obszary problemowe, identyfikować możliwe rozwiązania zgodne z etyką zawodu psychologa. Jest w stanie konstruować wnioski na podstawie prezentowanego zagadnienia w obszarze psychopatologii. Podejmuje próbę zrozumienia sytuacji w odniesieniu do wiedzy naukowej. Zachowuje należytą ostrożność w formułowaniu wniosków, w oparciu o etykę, posiadaną wiedzę oraz metodologię pracy psychologa. Student osiągnął wszystkie założone efekty kształcenia. (4): Student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii, pozwalającą na formułowanie trafnych wniosków. Wskazuje na możliwe problemy i zagrożenia w pracy psychologa oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia. (3): Student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii, ma jednak problem z poprawnym odniesieniem jej do możliwego zastosowania na gruncie działań praktycznych. Konstruuje wnioski ale ma problem z ich ugruntowaniem w kontekście literatury przedmiotu. Student nie osiągnął wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jastrzębska | |
Prowadzący grup: | Justyna Jastrzębska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.