Psychologia rozwoju człowieka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRC2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia rozwoju człowieka 1 WF-PS-N-PRC1 |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04 PS_W09 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Wykład służy przekazaniu wiedzy z obszaru psychologii rozwoju człowieka dorosłego. Problematyka rozwoju w poszczególnych sferach jest tu łączona z analizą zmian rozwojowych i ukazywaniem specyfiki kolejnych etapów dorosłości. |
Pełny opis: |
1.Psychologia rozwojowa a psychologia biegu życia 2. Rozwój i zmiana w dorosłości 4. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Buehler, Havighurst, Levinson, Erikson i in.) 5. Kryzysy rozwojowe 6. Rozwój człowieka dorosłego w ujęciu personalistycznym/egzystencjalno-fenomenologicznym 7. Rozwój poznawczy w dorosłości 8. Psychologiczne koncepcje mądrości 9. Rozwój moralny w biegu życia (Piaget, Kohlberg) 10. Rozwój i statusy tożsamości 11. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Dojrzałość osobowa i moralna 12. Charakterystyka wczesnej dorosłości 13. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia 14. Późna dorosłość - starzenie się i starość 15. Kres doczesnego życia. Umieranie. Śmierć. Żałoba |
Literatura: |
Oprócz treści wykładów obowiązkowa literatura do egzaminu: 1) Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, rozdziały: 11, 12, 13, 17,19. 2) Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21. DOI: 10.4467/20843879PR.11.001.0174 3) Zagórska, W., Lubieniecka, J. (2018). Between narcissism and egocentrism: Self-centeredness in emerging adulthood. Plakat prezentowany na The International Conference: Between narcissism and entitlement: Self-enhancement in a cross-cultural perspective. Warszawa, 4-6 kwietnia. DOI: 10.13140/RG.2.2.17527.88486 4) Wieteska, M. (2014). Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną pochodzenia. Ogrody nauk i sztuk, 4, 368-377. DOI: 10.15503/onis2014-368-377 5) Wykłady prof. Artura Andrzejuka i dr hab. Wandy Zagórskiej, prof. UKSW z konferencji "Co wychowujemy: sumienie czy ego? (UKSW, 2014) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy - zna podstawowe teorie rozwoju człowieka w biegu życia - umie scharakteryzować poszczególne okresy rozwojowe w dorosłości i kryzysy rozwojowe - charakteryzuje rozwój człowieka dorosłego w poszczególnych sferach: poznawczej, emocjonalnej, osobowości, moralności Efekty umiejętności - rozróżnia zmiany rozwojowe od nierozwojowych - analizuje zachowania człowieka dorosłego pod kątem okresu rozwojowego w jakim on jest - porównuje poszczególne etapy dorosłości pod kątem rozwoju w poszczególnych sferach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (30 pytań). Próg zaliczenia: 60% odpowiedzi poprawnych. Czas na udzielenie odpowiedzi: 30 minut. Możliwość podniesienia oceny w przypadku wyróżniającej się frekwencji (nie więcej niż dwa wykłady opuszczone). nie dotyczy to ocen: 2 (ndst) i 5 (bdb). Powyższe nie dotyczy sytuacji nauczania online! |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.