Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-PRC2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Obowiązkowy poprzednik:

Psychologia rozwoju człowieka 1 WF-PS-N-PRC1

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W04

PS_W09

PS_U05

Skrócony opis:

Wykład służy przekazaniu wiedzy z obszaru psychologii rozwoju człowieka dorosłego. Problematyka rozwoju w poszczególnych sferach jest tu łączona z analizą zmian rozwojowych i ukazywaniem specyfiki kolejnych etapów dorosłości.

Pełny opis:

1.Psychologia rozwojowa a psychologia biegu życia

2. Rozwój i zmiana w dorosłości

4. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Buehler, Havighurst, Levinson, Erikson i in.)

5. Kryzysy rozwojowe

6. Rozwój człowieka dorosłego w ujęciu personalistycznym/egzystencjalno-fenomenologicznym

7. Rozwój poznawczy w dorosłości

8. Psychologiczne koncepcje mądrości

9. Rozwój moralny w biegu życia (Piaget, Kohlberg)

10. Rozwój i statusy tożsamości

11. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Dojrzałość osobowa i moralna

12. Charakterystyka wczesnej dorosłości

13. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia

14. Późna dorosłość - starzenie się i starość

15. Kres doczesnego życia. Umieranie. Śmierć. Żałoba

Literatura:

Oprócz treści wykładów obowiązkowa literatura do egzaminu:

1) Trempała, J. (red.)(2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, rozdziały: 11, 12, 13, 17,19.

2) Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21. DOI: 10.4467/20843879PR.11.001.0174

3) Zagórska, W., Lubieniecka, J. (2018). Between narcissism and egocentrism: Self-centeredness in emerging adulthood. Plakat prezentowany na The International Conference: Between narcissism and entitlement: Self-enhancement in a cross-cultural perspective. Warszawa, 4-6 kwietnia. DOI: 10.13140/RG.2.2.17527.88486

4) Wieteska, M. (2014). Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną pochodzenia. Ogrody nauk i sztuk, 4, 368-377. DOI: 10.15503/onis2014-368-377

5) Wykłady prof. Artura Andrzejuka i dr hab. Wandy Zagórskiej, prof. UKSW z konferencji "Co wychowujemy: sumienie czy ego? (UKSW, 2014)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty wiedzy

- zna podstawowe teorie rozwoju człowieka w biegu życia

- umie scharakteryzować poszczególne okresy rozwojowe w dorosłości i kryzysy rozwojowe

- charakteryzuje rozwój człowieka dorosłego w poszczególnych sferach: poznawczej, emocjonalnej, osobowości, moralności

Efekty umiejętności

- rozróżnia zmiany rozwojowe od nierozwojowych

- analizuje zachowania człowieka dorosłego pod kątem okresu rozwojowego w jakim on jest

- porównuje poszczególne etapy dorosłości pod kątem rozwoju w poszczególnych sferach.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru (30 pytań). Próg zaliczenia: 60% odpowiedzi poprawnych. Czas na udzielenie odpowiedzi: 30 minut.

Możliwość podniesienia oceny w przypadku wyróżniającej się frekwencji (nie więcej niż dwa wykłady opuszczone). nie dotyczy to ocen: 2 (ndst) i 5 (bdb).

Powyższe nie dotyczy sytuacji nauczania online!

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)