Psychologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia religii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01 PS_W18 PS_U01 PS_U04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy. Wymagania wstępne: znajomość podstaw psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej. Cele przedmiotu: poznanie psychicznych kontekstów życia religijnego, wyników psychologicznych badań dotyczących religijności, prezentacja metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie. Efekty kształcenia: osiągnięcie kompetencji w zakresie psychologicznej interpretacji doświadczeń religijnych oraz zdolność różnicowania zjawisk patologicznych w religijności indywidualnej i zbiorowej; kompetencja w zakresie stosowania strategii badawczych w obszarze aksjologii ze szczególnym uwzględnieniem badania religijności. |
Pełny opis: |
Wykłady z psychologii religii pomagają studentom w przyswojeniu wiedzy dotyczącej stosunku człowieka do rzeczywistości transcendentnej, z uwzględnieniem genezy, struktury i funkcji przeżyć religijnych. Szczególny akcent położony jest na społeczne konteksty przeżyć i zachowań religijnych oraz ich zniekształcenia w sektach. Część wykładów poświęcona jest kryteriom dojrzałości postaw religijnych oraz strategiom badań zjawisk religijnych oraz prezentacji wyników tych badań. Zajęcia z psychologii religii stanowią też okazję do dyskusji na temat postaw religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i zachowań religijnych. Umożliwiają zaprezentowanie bogatej literatury przedmioty oraz prowokują do licznych dyskusji dotyczących religijności jednostek i grup społecznych. Treści programowe: 1. Przegląd ujęć w badaniach psychologii religii: antropologiczne i metodologiczne założenia pozasystemowe, (nurty redukcjonistyczne i nieredukcjonistyczne). 2.Doświadczenie religijne. 3.Wiara i przesądy 4.Przejawy religijności: asceza, modlitwa, medytacja. 5.Rozwój religijny: periodyzacja rozwoju, kryteria dojrzałości religijnej. 6.Religijność w sytuacjach trudnych: kryzysy religijne, nawrócenia, apostazja i ateizm. 7.Ruchy i małe grupy religijne: psychospołeczne funkcjonowanie grup i ruchów religijnych, charakterystyka psychologiczna głównych ruchów religijnych w Polsce, szanse i zagrożenia związane z przynależnością do ruchów religijnych. 8. Fanatyzm, grupy pseudoreligijne, sekty: definicja i podział sekt, destrukcyjne funkcjonowanie sekt, profilaktyka i terapia. 9. New Age. 10. Religijność i psychoterapia 11. Psychopatologia a życie religijne: zaburzenia życia religijnego, życie religijne osób z zaburzeniami psychicznymi. 12.Typologizacja religijności. 13.Metody badań religijności. 14.Badania międzykulturowe i międzywyznaniowe nad religijnością. 15. Przegląd współczesnych badań psychologicznych dotyczących religijności. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: Głaz, S. (red.) (2006) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM. Grom, B. (2009) Psychologia religii. Kraków: WAM. Grzymała-Moszczyńska, H. (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo UJ. Jaworski, R. (1989) Psychologiczne korelaty religijności personalnej. Lublin: RW KUL. Kuczkowski, S.(1993). Psychologia religii. Kraków: Wydz. Filoz. Towarzystwa Jezusowego. Walesa, Cz.(2005) Rozwój religijności czlowieka Tom I Dziecko. Lublin: Wydawnictwo KUL. Wulff, D.(1999). Psychologia religii. Warszawa: WSiP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA K_W02 -Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji religijnych zachowań człowieka z różnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo- społecznej, humanistycznej. K_W17 - Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych dotyczących przeżywania doświadczeń religijnych UMIEJĘTNOŚCI K_U01 - Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do religijnych zachowań człowieka K_U04 - Jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje wartości, postawy religijne, itd.), zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych szczególnie w grupach religijnych KOMPETENCJE K_K03 - Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb, zmian w obszarze psychologii religii. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 45 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia będzie obecność na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności) i zaliczenie pisemnego egzaminu w formie uporządkowanej wypowiedzi na kilka zadanych pytań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.