Praca teoretyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praca teoretyczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03; PS_W08; PS_K01; |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiające: (1) dokonywanie przeglądu literatury przedmiotu, (2) przeprowadzenie analizy i syntezy zgromadzonego materiału teoretycznego, (3) sformułowanie i uzasadnianie problemu badawczego, (4) sformułowanie i uzasadnienie pytań i hipotez badawczych, (5) teoretyczne zweryfikowanie hipotez oraz sformułowanie wniosków, a także (6) zapoznanie uczestników z obowiązującymi w psychologii standardami pisania tekstów naukowych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje, umożliwiające: (1) dokonywanie przeglądu literatury przedmiotu, (2) przeprowadzenie analizy i syntezy zgromadzonego materiału teoretycznego, (3) sformułowanie i uzasadnianie problemu badawczego, (4) sformułowanie i uzasadnienie pytań i hipotez badawczych, (5) teoretyczne zweryfikowanie hipotez oraz sformułowanie wniosków, a także (6) zapoznanie uczestników z obowiązującymi w psychologii standardami pisania tekstów naukowych. |
Literatura: |
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno; Józefacka, N., Arciszewska-Leszczuk, A., Kołek, M. F. (2023). Metodologia i statysyka. Przewodnik naukowego turysty. Tom 1. PWN. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA7. Wydawnictwo Liberi Libri. Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych Universitas. A także literatura wybrana przez uczestników w zależności od opracowywanego zagadnienia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Po zakończeniu zajęć student: (W1) zna podstawowe źródła literatury przedmiotu, (W2) rozumie znaczenie procesu analizy i syntezy teoretycznych i empirycznych przesłanek, leżących u podstaw formułowania problemów, pytań i hipotez badawczych, (W3) zna i rozumie wagę naukowego uzasadnienia podjętego problemu badawczego oraz jego rozwiązania, (W4) zna podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych na podstawie reguł APA. UMIEJĘTNOŚCI: Po zakończeniu zajęć student (U1)potrafi korzystać z podstawowych źródeł literatury przedmiotu, takich jak elektroniczne wersje psychologicznych czasopism naukowych, baza czasopism elektronicznych EBSCO, gogle scholar czy portal naukowy researchgate.net, (U2) potrafi dokonać przeglądu literatury, ustalić aktualny stan wiedzy w danym zakresie, sformułować problem badań, zaproponować własne rozwiązanie, sformułować pytania i hipotezy badawcze, uzasadnić je, dokonać krytycznej teoretycznej weryfikacji hipotez i sformułować wnioski, (U3) stosuje standardy edytorskie tekstu zgodne z aktualnymi regułami APA, (U4) potrafi opracować krótkie syntetyczne sprawozdanie z przebiegu pracy badawczej zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej. KOMPETENCJE: Po zakończeniu zajęć student (K1) jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i potrafi wskazywać alternatywne sposoby analizowania i interpretowania problemów badawczych, (K2) potrafi organizować pracę w grupie i współpracować z innymi podczas pracy nad formułowaniem i rozwiązywaniem wspólnego problemu badawczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną (2): student opanował mniej niż 60% wiedzy, umiejętności i kompetencji, objętych programem nauczania: - nie potrafi samodzielnie dokonać przeglądu literatury przedmiotu i ustalić aktualnego stanu wiedzy w danym obszarze, - nie potrafi formułować problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - nie potrafi ich uzasadnić, - nie zna i nie potrafi zastosować standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - nie potrafi pracować w grupie nad formułowaniem i rozwiązywaniem problemu badawczego, - nie potrafi opracować i przedstawić raportu z tych prac w formie prezentacji multimedialnej i pracy pisemnej; Na ocenę dostateczną (3): student w minimalnie wystarczającym stopniu opanował zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji objętych programem nauczania: - słabo zna dostępne środki i słabo potrafi samodzielnie dokonać przeglądu literatury przedmiotu i ustalić aktualny stanu wiedzy w danym obszarze, - słabo radzi sobie z formułowaniem problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - słabo radzi sobie z ich uzasadnianiem, - słabo orientuje się w stosowaniu standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - z trudem przychodzi mu praca w grupie nad formułowaniem i rozwiązywaniem problemu badawczego, - słabo radzi sobie z przygotowaniem i przedstawianiem raportu z wykonanych prac zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej; Na ocenę dobrą (4): student w wystarczającym stopniu opanował zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji objętych tokiem nauczania i potrafi je zastosować: - wystarczająco dobrze zna dostępne środki i w wystarczającym stopniu potrafi samodzielnie dokonać przeglądu literatury przedmiotu i ustalić aktualny stanu wiedzy w danym obszarze, - wystarczająco dobrze radzi sobie z formułowaniem problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - wystarczająco dobrze radzi sobie z ich uzasadnianiem, - wystarczająco dobrze orientuje się w stosowaniu standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - wystarczająco poprawnie i efektywnie pracuje w grupie nad formułowaniem i rozwiązywaniem problemu badawczego, - wystarczająco dobrze radzi sobie z przygotowaniem i przedstawianiem raportu z wykonanych prac zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej; Na ocenę bardzo dobrą (5): student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy, umiejętności i kompetencji objętych tokiem nauczania: potrafi w sposób kompetentny i wyczerpujący dokonywać przeglądu literatury przedmiotu i ustalać na tej podstawie aktualny stan wiedzy w danym obszarze, - bardzo dobrze radzi sobie z formułowaniem problemu, jego rozwiązania, pytań i hipotez badawczych, - potrafi w sposób kompetentny i wyczerpujący przedstawić ich uzasadnienie, - bardzo dobrze orientuje się w stosowaniu standardów edycji tekstów naukowych z psychologii zgodnych z regułami APA, - bardzo sprawnie i efektywnie potrafi pracować w grupie nad formułowaniem problemu badawczego i poszukiwaniem jego rozwiązywania, - bardzo dobrze radzi sobie z przygotowaniem i przedstawianiem wyczerpującego raportu z wykonanych prac zarówno w formie prezentacji multimedialnej, jak i pracy pisemnej; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski, Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | NAKŁAD PRACY STUDENTA: - udział w zajęciach i konsultacje – 15 godzin; - przygotowanie do zajęć (np. lektura wskazanych i wybranych tekstów) – 15 godzin; - przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac w formie prezentacji multimedialnej – 15 godzin; - przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac w formie pracy pisemnej – 15 godzin; (60 godzin/ 30 = 2 punkty ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Jastrzębski, Ewa Topolewska-Siedzik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Jastrzębski, Ewa Topolewska-Siedzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | NAKŁAD PRACY STUDENTA: - udział w zajęciach i konsultacje – 15 godzin; - przygotowanie do zajęć (np. lektura wskazanych i wybranych tekstów) – 15 godzin; - przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac w formie prezentacji multimedialnej – 15 godzin; - przygotowanie raportu z przeprowadzonych prac w formie pracy pisemnej – 15 godzin; (60 godzin/ 30 = 2 punkty ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno; Józefacka, N., Arciszewska-Leszczuk, A., Kołek, M. F. (2023). Metodologia i statysyka. Przewodnik naukowego turysty. Tom 1. PWN. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA7. Wydawnictwo Liberi Libri. Nęcka, E., Stocki, R. (2006). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych Universitas. A także literatura wybrana przez uczestników w zależności od opracowywanego zagadnienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karol Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Karol Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.