Psychodynamiczne rozumienie zdrowia i choroby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PRZC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychodynamiczne rozumienie zdrowia i choroby |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W13 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie psychoanalizą |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie idei i podstawowych pojęć podejścia psychoanalitycznego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne. |
Literatura: |
1. Bollas Ch. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament. 2. Bollas Ch. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Britton R. (2010). Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 4. Dudek, Z. W. (2019). Psychologia chłopca według Junga. Na początku była nieświadomość. Warszawa: Eneteia. 5. Eglé, L.M., Moses, L. (2013). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 6. Freud, S. (2012). Życie seksualne. Dzieła Freud Sigmund. Tom 5. Warszawa: Wydawnictwo KR. 7. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago. 8. Steiner J. (2017). Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago. 9. Waddell, M. (2015). Światy wewnętrzne. Psychoanaliza i rozwój osobowości. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 10. Welldon, E. (2016). Matka, madonna, d……a. Idealizacja i poniżenie macierzyństwa. Warszawa: Oficyna INGENIUM. oraz materiały dostarczone przez prowadzącego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W02 student zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (m.in. ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo społecznej, humanistycznej). PS_W03 student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać szczegółowo analiza i interpretacja różnych procesów psychicznych z różnych perspektyw teoretycznych. PS_W13 student zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza -na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat rozwoju człowieka z perspektywy psychoanalizy, takich zagadnień, jak: konflikt, trauma, mechanizmy obronne, sny, formacja symptomu, relacji terapeutycznej w psychoanalizie, psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości i psychosomatoz oraz teorii neopsychoanalitycznych. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności identyfikowania pojawiających się w otoczeniu problemów, które można scharakteryzować z perspektywy psychoanalizy oraz będzie potrafił nakreślić plan postępowania w ich przypadku, posiłkując się wiedzą na temat psychoterapii psychoanalitycznej. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy. -na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami rozmawiać z osobami u których pojawiają się problemy psychiczne i egzystencjalne z perspektywy psychoanalizy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie idei i podstawowych pojęć podejścia psychoanalitycznego. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne. |
|
Literatura: |
1. Bollas Ch., Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego, Warszawa: Wydawnictwo Fundament, 2021. 2.Bollas Ch., Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna, Warszawa: Oficyna INGENIUM, 2010. 3.Britton R. Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie, Warszawa: Oficyna INGENIUM, 2010. 4.Davenhill R., Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM, 2021. 5.Glen G., Wilkinson S. Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline, Warszawa: Wydawnictwo Imago, 2012. 6.McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, Gdańsk, GWP, 2021. 7.Steiner J., Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline, Warszawa, Wydawnictwo Imago, 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie idei i podstawowych pojęć podejścia psychodynamicznego. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój człowieka z perspektywy psychoanalizy oraz zagadnienia: konfliktu, trauma, mechanizmy obronne, sny oraz formacja symptomu oraz zostanie scharakteryzowana relacja terapeutyczna w psychoanalizie. Drugą część wykłady będą tworzyły tematy psychoanalitycznego ujęcia zaburzeń psychicznych, zaburzeń osobowości oraz psychosomatoz. W trzeciej wykładu zostaną omówione teorie neopsychoanalityczne. |
|
Literatura: |
1. Bollas Ch. (2021). Nim nadejdzie katastrofa, Psychoanaliza załamania psychicznego. Warszawa: Wydawnictwo Fundament. 2. Bollas Ch. (2010). Trzy struktury charakteru: narcystyczna, borderline, maniakalno-depresyjna. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Britton R. (2010). Seks, śmierć i superego. Doświadczenia w psychoanalizie. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 4. Dudek, Z. W. (2019). Psychologia chłopca według Junga. Na początku była nieświadomość. Warszawa: Eneteia. 5. Eglé, L.M., Moses, L. (2013). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 6. Freud, S. (2012). Życie seksualne. Dzieła Freud Sigmund. Tom 5. Warszawa: Wydawnictwo KR. 7. Glen G., Wilkinson S. (2012). Przeciwprzeniesienie w terapii pacjentów borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago. 8. Steiner J. (2017). Psychiczny azyl. Patologiczna organizacja osobowości u pacjentów psychotycznych, nerwicowych i borderline. Warszawa: Wydawnictwo Imago. 9. Waddell, M. (2015). Światy wewnętrzne. Psychoanaliza i rozwój osobowości. Warszawa: Oficyna INGENIUM. 10. Welldon, E. (2016). Matka, madonna, d……a. Idealizacja i poniżenie macierzyństwa. Warszawa: Oficyna INGENIUM. oraz materiały dostarczone przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.