Podstawy psychoterapii 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PT2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychoterapii 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Podstawy psychoterapii 1 WF-PS-N-PT1 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W16 PS_U11 |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów poświęcony psychoterapii. Obejmuje zagadnienia takie jak historia psychoterapii, podstawowe założenia, cele i metody, teorie rozwoju osobowości oraz poglądy na psychopatologię. W wykładach przestawione będą podstawowe kierunki psychoterapii, badania nad skutecznością i efektywnością. Wykład zilustruje materiał kliniczny w postaci opisu przypadków. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą psychoterapii oraz poglądów na strukturę osobowości, zaburzenia psychiczne i psychoterapię. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów poświęcony psychoterapii. Obejmuje zagadnienia takie jak historia psychoterapii, podstawowe założenia, cele i metody, teorie rozwoju osobowości oraz poglądy na psychopatologię. W wykładach przestawione będą podstawowe kierunki psychoterapii, badania nad skutecznością i efektywnością. Wykład zilustruje materiał kliniczny w postaci opisu przypadków. Studenci zapoznają się z nurtami poznawczymi, behawiorlano-poznawczymi, egzystencjalnymi, systemowymi, humanistycznymi. Opisy przypadków będą dotyczyły psychoterapii w zaburczeniach osobowości,zaburzeniach odżywiania się, depresji, lęku i psychozach. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą psychoterapii oraz poglądów na strukturę osobowości, zaburzenia psychiczne i metody psychoterapii. |
Literatura: |
1.J. O. Prochaska, J. N. Norcross - Systemy psychoterapeutyczne. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006 2. Ch. G. Fairburn, D.M. Clarck - Terapia poznawczo-behawioralna. Badania naukowe i praktyka kliniczna, Alliance Press, Gdańsk 2006, 3. A. Popiel E. Pragłowska - Psychoterapia poznawczo-behawioralna - teoria i praktyka, Wydawnictwo Paradygmnat, Warszawa 2008, 4. Christopher K. Germer , Paul R. Fulton , Ronald D. Siegel - Uważność i psychoterapia, WUJ, Kraków 2015, 5. Jeffrey Brantley , McKay Matthew , Jeffrey J. Wood - Terapia dialektyczno-behawiorlana DBT, WUJ, Kraków 2015, 6. I.D. Yalom - Psychoterapia egzystencjalna, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2008. 7. I. Namysłowska - Terapia rodzin, IPiN, Waerszawa 2000, 8. J. Seikkula , T. E. Arnkil - Otwarte dialogi. Antycypowanie, szanowanie inności. Podejście terapeutyczne skoncentrowane na sieci społecznej , WUJ, Kraków 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student właściwe używa głównych pojęć dotyczących psychoterapii, 2. Student rozumie specyfikę poszczególnych podejść ich cele oraz przydatność w leczeniu pacjentów/klientów, 3. Student potrafi formułować krytyczny punkt widzenia na mocne i ograniczenia poszczególnych podejść, 4. Student rozumie wskazania do stosowania poszczególnych metod psychoterapii. 6. Student zna podstawowe wyniki badan nad skutecznością i efektywnością poszczególnych podejść. 7. Student rozumie zasady współpracy w zespole interdyscyplinarnym. 8. Student zna podstawowe zasady etyki psychoterapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna, Ocena opiera się o kryteria: 1. student właściwe używa głównych pojęć dotyczących psychoterapii, 2. student rozumie specyfikę poszczególnych podejść oraz przydatność w leczeniu pacjentów/klientów, 3. student potrafi formułować własny punkt widzenia na mocne i słabe strony poszczególnych podejść, Za całą pracę można uzyskać od 0 do 6 punktów. Oceny: 5 (bardzo dobry) - 6-5 pkt., 4 (dobry) - 4-3 punkty, 3 (dostateczny) - 2 punkty, 0 (niedostateczny) - 1-0 punkt, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Żechowski | |
Prowadzący grup: | Cezary Żechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cykl wykładów poświęcony psychoterapii. Obejmuje zagadnienia takie jak historia psychoterapii, podstawowe założenia, cele i metody, teorie rozwoju osobowości oraz poglądy na psychopatologię. W wykładach przestawione będą podstawowe kierunki psychoterapii, badania nad skutecznością i efektywnością. Wykład zilustruje materiał kliniczny w postaci opisu przypadków. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą psychoterapii oraz poglądów na strukturę osobowości, zaburzenia psychiczne i psychoterapię. |
|
Pełny opis: |
Cykl wykładów poświęcony psychoterapii. Obejmuje zagadnienia takie jak historia psychoterapii, podstawowe założenia, cele i metody, teorie rozwoju osobowości oraz poglądy na psychopatologię. W wykładach przestawione będą podstawowe kierunki psychoterapii, badania nad skutecznością i efektywnością. Wykład zilustruje materiał kliniczny w postaci opisu przypadków. Studenci zapoznają się z nurtami poznawczymi, behawiorlano-poznawczymi, egzystencjalnymi, systemowymi, humanistycznymi. Opisy przypadków będą dotyczyły psychoterapii w zaburczeniach osobowości,zaburzeniach odżywiania się, depresji, lęku i psychozach. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą dotyczącą psychoterapii oraz poglądów na strukturę osobowości, zaburzenia psychiczne i metody psychoterapii. |
|
Literatura: |
1.J. O. Prochaska, J. N. Norcross - Systemy psychoterapeutyczne. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2006 2. Ch. G. Fairburn, D.M. Clarck - Terapia poznawczo-behawioralna. Badania naukowe i praktyka kliniczna, Alliance Press, Gdańsk 2006, 3. A. Popiel E. Pragłowska - Psychoterapia poznawczo-behawioralna - teoria i praktyka, Wydawnictwo Paradygmnat, Warszawa 2008, 4. Christopher K. Germer , Paul R. Fulton , Ronald D. Siegel - Uważność i psychoterapia, WUJ, Kraków 2015, 5. Jeffrey Brantley , McKay Matthew , Jeffrey J. Wood - Terapia dialektyczno-behawiorlana DBT, WUJ, Kraków 2015, 6. I.D. Yalom - Psychoterapia egzystencjalna, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2008. 7. I. Namysłowska - Terapia rodzin, IPiN, Waerszawa 2000, 8. J. Seikkula , T. E. Arnkil - Otwarte dialogi. Antycypowanie, szanowanie inności. Podejście terapeutyczne skoncentrowane na sieci społecznej , WUJ, Kraków 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mosiołek, Tomasz Rowiński | |
Prowadzący grup: | Anna Mosiołek, Tomasz Rowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.