Psychologia uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia uzależnień |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_ U07; PS_U11; PS_K06 |
Wymagania wstępne: | po 3 roku psychologii |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych; Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej. |
Pełny opis: |
treści programowe: 1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi. 2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej. 3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”. 4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia. 5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików). 6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii. 7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu. 8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej. 9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej. 10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu. 11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie). 12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych. 13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień. 14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych. 15. Podsumowanie. |
Literatura: |
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181. H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59 S. Tucholska (2008). Zjawisko hazardu patologicznego i jego uwarunkowania. Roczniki Psychologiczne, 11, 2, -45-67. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: student zna definicje uzależnienia, rozpoznaje objawy uzależnienia, rozróżnia modele uzależnień, wskazuje problemy osoby uzależnionej, zna podstawy konstrukcji programów terapeutycznych umiejętności: student analizuje problemy osoby uzależnionej, rozpoznaje motywy postępowania osoby uzależnionej, planuje program terapeutyczny dla osoby uzależnionej kompetencje: student jest otwarty na problemy osób uzależnionych, kreatywny w konstruowaniu programów terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, sprawdzian wiedzy; sprawozdanie z 3 mitingów Anonimowych Alkoholików/Hazardzistów 2: nie zna i nie rozumie, czym zajmuje się psychologia i psychoterapia uzależnień; 3: częściowo zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań osoby uzależnionej z różnych perspektyw; 4: potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form uzależnienia oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej; 5: doskonale potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla uzależnienia od alkoholu lub hazardu oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidywano |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych; Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej. |
|
Pełny opis: |
treści programowe: 1. Moje pierwsze doświadczenia z substancjami uzależniającymi. 2. Moje doświadczenia z osobą uzależnioną lub współuzależnioną, albo mój wizerunek osoby uzależnionej lub współuzależnionej. 3. Zachowanie osoby uzależnionej i współuzależnionej w filmie „Gdybyś mnie kochał”. 4. Zaproszenie na zajęcia niepijącego (od kilkunastu lat) alkoholika, uczestnika ruchu Anonimowych Alkoholików oraz dyskusja nt. moja droga do i od uzależnienia. 5. Różne modele terapii uzależnień (m.in. psychologiczny, społeczny, medyczny, Anonimowych Alkoholików). 6. Rola różnorodnych (psychologicznych, społecznych, medycznych, materialnych, prawnych) czynników sprzyjających podejmowaniu leczenia uzależnienia i utrzymywaniu abstynencji po terapii. 7. Rozmowa i wywiad w diagnozie uzależnienia od substancji zmieniających świadomość i hazardu. 8. Praktyczne przeprowadzenie wywiadu i postawienie diagnozy osobie uzależnionej. 9. Teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów pomocy osobie uzależnionej. 10. Praktyczne konstruowanie programu terapeutycznego dla wybranych przypadków osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych lub hazardu. 11. Pomoc psychologiczna rodzinie z problemem uzależnień (współuzależnienie). 12. Sposoby rozwiązywania problemów psychologicznych bez użycia substancji psychoaktywnych. 13. Rola i znaczenie profilaktyki uzależnień. 14. Refleksje po udziale w 3 mitingach grup samopomocowych. 15. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181. H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59 |
|
Wymagania wstępne: |
nie używamy podczas zajęć tel. komórkowych i smartfonów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie się problematyką uzależnień od substancji psychoaktywnych (alkohol, narkotyki) i od hazardu oraz nauczenie się konstruowania programu pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych; Efekt kształcenia: postawa - ukształtowanie pozytywnego nastawienia wobec osób uzależnionych; Kompetencja - znajomość problematyki pomocy psychologicznej osobie uzależnionej. |
|
Literatura: |
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. s. 1-77, 285-291, 326-337. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. s. 115-116, 180-181. H. Szczepańska (1992). Żony alkoholików. IPZiT, Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. s. 13-59 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Ślaski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Ślaski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.