Psychologia zdrowia-zagadnienia ogólne 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia-zagadnienia ogólne 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13 PS_U12 PS_K04 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom psychologii wiedzy na temat zdrowia w aspekcie psychologicznym i psychosomatycznym, ze szczególnym uwzględnieniem relacji psychika-zdrowie oraz psychika- choroba. |
Pełny opis: |
1.Zdrowie w świadomości społecznej. 2.Tradycyjne (biologiczne) i nowe (socjoekologiczne) podejście do zagadnień zdrowia 3. Psychologia zdrowia- przedmiot, główne koncepcje teoretyczne. 4.Zdrowie i jego mierniki. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Chodkiewicz, J. (2005). Psychologia zdrowia. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna Dolińska-Zygmunt, G. (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa, Difin. Sheridan Ch. L. Radmacher S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia P.T.P, Sęk, H. (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sęk H., Pasikowski T. (2001). Zdrowie-Stres-Zasoby. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora Tylka, J. (2000). Psychosomatyka. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo UKSW Literatura dodatkowa- proponowana na poszczególnych wykładach |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii zdrowia EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia Umiejętności EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać EK5 - student potrafi zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia Kompetencje EK6 -student jest otwarty na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. EK7- student wykazuje zainteresowanie dyskusją nad problemami z obszaru psychologii zdrowia EK8- student czuje się odpowiedzialny za pozytywne wykonywanie zadań przez grupę z którą pracuje ECTS 30 godzin uczestnictwa i przygotowania do zajęć (30:30=1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić podstawowych pojęć z zakresu psychologii zdrowia oraz nie dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia na ocenę 3 (dst.):Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu psychologii zdrowia bez szczegółowych charakterystyk, jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. Student dysponuje częściową znajomością zagadnień obszaru psychologii zdrowia- nie są uporządkowane na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymieniać i charakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii zdrowia oraz dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia z obszaru psychologii zdrowia oraz dysponuje bardzo dobrze uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia Umiejętności na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby. Student nie potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać krytycznej analizie i właściwie wykorzystać. Student nie potrafi zaplanować i zrealizować pracy własnej nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia -na ocenę 3 (dst.):Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby- choć nie czyni tego sprawnie co wskazuje na luki w wiedzy. Student nieraz potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, ale nie jest w stanie poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać. Student potrafi zaplanować i zrealizować pracy własnej nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia- jednak nie czyni tego samodzielnie i w sposób właściwy - na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, jest w stanie poddać go krytycznej analizie, ale potrzebuje wsparcia żeby właściwie go wykorzystać. Student potrafi poprawnie zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia. na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi biegle posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, jest w stanie poddać go krytycznej analizie, proponuje własny sposób ujęcia różnych treści. Student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia. Kompetencje: na ocenę 2 (ndst.): student nie wykazuje zainteresowania dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia. Student nie nie przejawia odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. na ocenę 3 (dst.): student wykazuje zainteresowanie, chociaż w niewielkim stopniu, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia oraz wydaje się wykazywać pewien, chociaż niewielki, stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. na ocenę 4 (db.): student wykazuje dość duże zainteresowanie, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia oraz wydaje się wykazywać dość wysoki stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Interesuje się też żywo współpracą ze specjalistami innych dyscyplin. na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Interesuje się i nawet podejmuje współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. Egzamin pisemny- test wielokrotnego wyboru. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.