Psychologia zdrowia-zagadnienia ogólne 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZ2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia-zagadnienia ogólne 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia zdrowia-zagadnienia ogólne 1 WF-PS-N-PZ1 |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W12 PS_W13 PS_U12 |
Skrócony opis: |
Dostarczenie studentom psychologii, wiedzy na temat zdrowia w aspekcie psychologicznym i psychosomatycznym, ze szczególnym uwzględnieniem relacji psychika-zdrowie- choroba. |
Pełny opis: |
1. Podsumowanie treści z przedmiotu Psychologia zdrowia 1. Behawioralne uwarunkowania zdrowia- zachowania związane ze zdrowiem 2. Pojęcie i główne teorie psychosomatyki (klasyfikacje) 3. Mechanizmy emocjonalne w zaburzeniach psychosomatycznych 4. Zdrowie- stres- choroba 5. Psychologiczne czynniki ryzyka- osobowość, typy zachowań 5. Psychologiczne następstwa choroby uwaga: zakres tematyczny może ulegać zmianie w zależności od poziomu wiedzy słuchaczy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Chodkiewicz, J. (2005). Psychologia zdrowia. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna Dolińska-Zygmunt, G. (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa, Difin. Sheridan Ch. L. Radmacher S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia P.T.P, Sęk, H. (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sęk H., Pasikowski T. (2001). Zdrowie-Stres-Zasoby. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora Tylka, J. (2000). Psychosomatyka. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo UKSW |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychosomatyki i somatopsychiki EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień z psychologii chorego somatycznie (psychosomatyki) Umiejętności EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychosomatyki i somatopsychologii EK4 - student potrafi trafnie dobrać koncepcję teoretyczną dla wyjaśnienia rodzaju problemów psychosomatycznych EK5 - student potrafi dotrzeć do materiałów źródłowych z obszaru psychosomatyki, poddać go krytycznej ocenie i właściwie wykorzystać EK6 - student potrafi zaplanować i zrealizować zadanie psychologiczne z obszaru problemów psychologicznych osoby chorej somatycznie Kompetencje: EK7 -student jest otwarty na współpracę ze specjalistami innych dyscyplin. EK8- student wykazuje zainteresowanie dyskusją nad problemami z obszaru psychosomatyki lub somatopsychologii EK9- student czuje się odpowiedzialny za pozytywne wykonywanie zadań przez grupę z którą pracuje ECTS 30 godzin uczestnictwa i 30 przygotowania do zajęć (30+30: 30=2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić podstawowych pojęć z psychosomatyki i somatopsychologii u oraz nie dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki i somatopsychologii na ocenę 3 (dst.):Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu psychosomatyki i somatopsychologii bez szczegółowych charakterystyk, jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. Student dysponuje częściową znajomością zagadnień psychosomatyki i somatopsychologii- nie są uporządkowane na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymieniać i charakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu psychosomatyki i somatopsychologii oraz dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii człowieka chorego na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia z obszaru psychosomatyki i somatopsychologii oraz dysponuje bardzo dobrze uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki i somatopsychologii Umiejętności na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby i nie jest w stanie dopasować koncepcji teoretycznej do wyjaśnienia problemów psychosomatycznych. Student nie potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z psychosomatyki , poddać krytycznej analizie i właściwie wykorzystać. Student nie potrafi zaplanować i zrealizować pracy własnej nad zadaniem z obszaru psychosomatyki i somatopsychologii -na ocenę 3 (dst.):Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby, jest w stanie dopasować koncepcji teoretycznej do wyjaśnienia problemów psychosomatycznych, choć nie czyni tego sprawnie co wskazuje na luki w wiedzy. Student nieraz potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychosomatyki lub somatopsychologii, ale nie jest w stanie poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać. Student potrafi zaplanować i zrealizować pracy własnej nad zadaniem z obszaru psychosomatyki- jednak nie czyni tego samodzielnie i w sposób właściwy - na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby a także sprawnie dopasowuje teorię do danych zanurzeń psychosomatycznych. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z psychosomatyki i somatopsychologii, jest w stanie poddać go krytycznej analizie, ale potrzebuje wsparcia żeby właściwie go wykorzystać. Student potrafi poprawnie zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychosomatyki lub somatopsychologii. na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi biegle posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby i trafnie przypisuje koncepcję teoretyczną do danych zaburzeń psychosomatycznych.Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychosomatyki i somatopsychologii jest w stanie poddać go krytycznej analizie, proponuje własny sposób ujęcia różnych treści. Student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychosomatyki i somatopsychologii. Kompetencje: na ocenę 2 (ndst.): student nie wykazuje zainteresowania dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z psychosomatyki i somatopsychologii . Student nie nie przejawia odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. na ocenę 3 (dst.): student wykazuje zainteresowanie, chociaż w niewielkim stopniu, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychosomatyki i somatopsychologii oraz wydaje się wykazywać pewien, chociaż niewielki, stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. na ocenę 4 (db.): student wykazuje dość duże zainteresowanie, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychosomatyki i somatopsychologii oraz wydaje się wykazywać dość wysoki stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Interesuje się też żywo współpracą ze specjalistami innych dyscyplin. na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychosomatyki i somatopsychologii oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Interesuje się i nawet podejmuje współpracę ze specjalistami innych dyscyplin Egzamin pisemny- test wielokrotnego wyboru. Obowiązują treści omawiane na wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.