Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Working with a group - practical part

General data

Course ID: WF-PS-N-PZGCP
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Working with a group - practical part
Name in Polish: Praca z grupą – część praktyczna
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W08

PS_U12

PS_K01

PS_K03

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć warsztatowych z grupą. Studenci zapoznają się z różnymi formami pracy z grupą oraz zadaniami, jakie stoją przed trenerem prowadzącym zajęcia. Ponadto studenci dowiedzą się, jak konstruować scenariusze zajęć warsztatowych oraz otrzymają wiedzę z zakresu poszczególnych technik i metod pracy z grupą. Zadaniem studentów będzie opracowanie scenariusza warsztatów psychoedukacyjnych dla uczniów (w wymiarze 5 godz. lekcyjnych) oraz przeprowadzenie go w wybranej placówce.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest:

1. Przedstawienie podstawy teorii szkoleń.

- charakterystyka różnych form pracy z grupą (warsztat, szkolenie, trening);

- proces grupowy a proces edukacyjny ;

- zadania trenera na poszczególnych etapach procesu edukacyjnego;

- cykl Kolba (etapy uczenia się przez doświadczenie).

2. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy warsztatowej z małą grupą.

- zasady i formy wprowadzania kontraktu;

- ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie;

- techniki aktywizacji grupy;

- czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod;

- specyfika pracy w różnych grupach docelowych (dzieci, młodzież, dorośli, wybrane grupy zawodowe).

3. Przekazanie wiedzy nt. projektowania scenariuszy zajęć.

- zasady konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych;

- zaprojektowanie własnego scenariusza.

4. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi.

- prowadzenia wybranych fragmentów scenariuszy opracowanych scenariuszy zajęć .

5. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia warsztatów.

- zaprezentowanie technik i sposobów reagowania w trudnych sytuacjach w pracy z grupą.

- możliwość przećwiczenia wybranych sytuacji.

6. Zdobycie doświadczeń w roli trenera

- przeprowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i/lub młodzieży.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Jak je prowadzić, by.... Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Łaguna, M., Fortuna, P. (2009). Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator.

2. Clark, R.C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski.

3. Niemczyk, A. (2012). Trener skuteczny. Procedury dla prowadzących szkolenia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

4. Woźniak, J. (2013). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura dodatkowa:

1. Bramley, P. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

2. Kirkpartic, D. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.

3. Bee, F., Bee, R., (2004)]. Narzędzia do oceny efektywności szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

4. Rae, L. (2004). Ocena pracy szkoleniowca, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

5. Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

6. Silberman, M. (2004). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

7. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

8. Boydell, T., Leary, M., (2001). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

9. Buldioski, G., Grimaldi, C., Mitter, S., Titley, G., Wagner, G. (2002). Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy.

10. Szymczak, W. F., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długotrwałe rezultaty. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W obszarze wiedzy:

 student potrafi wymienić i scharakteryzować różne formy pracy z grupą;

 student wie czym jest proces grupowy i proces edukacyjny;

 student zna etapy uczenia się przed doświadczenie;

 student zna zasady projektowania warsztatu i jego struktury;

 student zna techniki i metody reagowania w sytuacjach trudnych w pracy z grupą;

 student ma świadomość własnych mocnych stron i trudności w pracy trenerskiej.

W obszarze umiejętności:

 student potrafi konstruować programy warsztatów;

 student potrafi przeprowadzić 5-godzinny warsztat dla wybranej grupy docelowej;

 student potrafi adekwatnie reagować w trudnych sytuacjach w pracy z grupą.

W obszarze kompetencji:

 student ma świadomość, na czym polega rola trenera warsztatów psychoedukacyjnych;

 student jest otwarty na samodzielnie zaprojektowanie programów warsztatów;

 student chętnie podejmie się samodzielnego prowadzenia warsztatów psychoedujacyjnych dla wybranych grup.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Opracowanie scenariusza warsztatów psychoedukacyjnych dla uczniów (5 godz. lekcyjnych) wg. schematu zaproponowanego przez prowadzącego.

2. Przeprowadzenie warsztatów w wybranej szkole (w trakcie semestru).

3. Sprawozdanie - raport z realizacji zajęć wg. podanego wzoru.

4. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)